Victoria blev advaret inden grundstødningen
Det portugisiske containerskib Victoria, der fredag aften ramte havbunden nordvest for Fyns Hoved og slog hul på flere tanke, var blevet advaret af de danske myndigheder om, at det befandt sig på en farlig kurs. Men besætningen valgte at overhøre advarslerne og fortsatte den planlagte kurs.
Vessel Traffic Service (VTS) Storebælt i Korsør - der overvåger skibstrafikken gennem Storebælt for at forhindre kollisioner, grundstødninger og beskytte miljøet - var fredag eftermiddag i kontakt med containerskibet da det passere Sjællands Odde med kurs sydover.
Alle skibe med en tonnage på mere end 50 tons er omfattet af en obligatoriske meldepligt når de sejler ind i det stærkt trafikerede farvand mellem Sjællands Odde i nord og Omø i syd (BELTREP).
Besætningen på Victoria oplyste VTS Storebælt om, at de ville følge trafiksepareringen ved Hatter Barn og derefter gå igennem kanalen nord for Fynshoved for at sejle til Fredericia.
Men containerskibet forlod den normale rute tidligere end forventet, og derfor kaldte VTS Storebælt skibet op og advarede mod de mange grunde i området samt, at det ville være mere sikkert at fortsætte længere sydpå for derefter at sætte kursen mod kanalen nord af Fynshoved.
”Vagthavende ombord melder til Storebælt VTS at de er bekendt med de mange grunde og fortsætter deres planlagte rute”, oplyser VTS Storebælt.
”Umiddelbart efter at skibet har forladt VTS-området berører det grunden nord for indsejlingen til kanalen”.
Chefen for VTS Storebælt, Jørgen Brandt, siger til Maritime Danmark, at det altid er op til skibschefen at beslutte, om han vil følge de råd VTS giver.
”Vi har ingen bemyndigelse til at give skibene ordrer. Det er kaptajnen der bestemmer”, siger Jørgen Brandt.
Victoria kalder efterfølgende VTS Storebælt med besked om at de ved indsejlingen til kanalen har haft en grundberøring, og at de vil gå til ankers og foretage en inspektion.
Storebælt VTS videregiver straks denne besked til Forsvaret, som herefter overtager sagen.
VTS Storebælt ligger på Flådestation Korsør og er døgnbemandet med operatører der alle er uddannede skibsførere med mange års erfaring. De følger skibstrafikken via otte radarinstallationer, seks videokameraer, elektroniske søkort og en række andre elektroniske hjælpemidler.
Søndag blev der fundet flere spor efter olieforurening af såvel havet som strande på Endelave og på strækningen mellem Horsens og Vejle Fjord. Det er endnu ikke fastslået om olien stammer fra det portugisiske containerskib.
Redaktionen