Maritim Fond uddeler 11,2 mio.kr.
Den Danske Maritime Fond har på et bestyrelsesmøde haft 41 nye ansøgninger under behandling.19 ansøgninger med en samlet bevillingssum på 11,2 millioner kroner blev godkendt. Hermed har fonden i alt uddelt 523 millioner kroner siden etableringen i 2005
De samlede uddelinger fordeler sig over fem vigtige temaer, miljø, rekruttering, uddannelse, driftsoptimering, og fremme af det Blå Danmark. Der er uddelt kr. 0,9 millioner til tre projekter indenfor miljøområdet. Der er uddelt i alt kr. 0,4 millioner til fire projekter indenfor rekrutterings- og uddannelsesområdet. Kr. 7,5 millioner er uddelt til otte projekter indenfor driftsoptimering. Endelig har fire projekter til fremme af kendskabet til Det Blå Danmark modtaget kr. 2,4 millioner.
Nogle udvalgte projekter:
Blockchain Labs har fået støtte til at lave et feasibility study, der skal vurdere behov og muligheder for etablering af et Global Blockchain Hub for den maritime industri i København.
Blockshipping har fået støtte til at udvikle en åben Blockchain understøttet IT platform med henblik på at tilvejebringe besparelser igennem effektivisering inden for ”landtransport/intermodal” området, samt reduktion af tom container positioneringsudgifter for containerlinjerne.
COOL4SEA har fået støtte til et demonstrationsprojekt på et tankskib i fast fart i Caribien. Projektet skal bekræfte den praktiske anvendelighed af en køleteknologi, der anvender overskudsenergi fra skibsmotorens kølevand til at skabe køling andre steder på skibet.
DTU Aqua har fået støtte til udvikling af et databaseret modelleringsværktøj til afgrænsning af ”Same Risk Areas” til at understøtte risikovurdering i forbindelse med udpegning af marine havområder hvor der vil kunne gives generel dispensation fra ballastvandskonventionens regler vedrørende rensning af ballastvand ombord.
DTU Kemiteknik har fået støtte til udvikling af en silikonebaseret binderteknologi til en ny type bundmaling, der er resistent overfor gentagen rengøring.
DTU Management Engineering har fået støtte til at søge at etablere automatiserede scheduleringsværktøjer i et integreret netværk af linjeservices, med henblik på at assistere med at genetablere sejlplan og eventuel omdirigering af last i tilfælde af forsinkede skibe.
DTU Mekanik har fået støtte til at afdække muligheder og potentiale i anvendelse af Waste Heat Recovery systemer baseret på anvendelse af organic rankine cycle (ORC) teknologi for skibe med LNG som brændstof.
MicroWISE har fået støtte til design og konstruktion af et test-kit til hurtig og præcis kvantificering af antallet af levende organismer i ballastvand.
Portchain har fået støtte til udvikling af en koordineringsplatform, der skal optimere den ineffektive koordinering omkring havneanløb gennem en applikation med unikke brugerflader for de centrale aktører.
Det Økologiske Råd har fået støtte til opdatering af hæftet ”Renere Skibsfart” (støttet af denne fond i 2011). Hæftet sætter fokus på luftforureningen fra skibsfart, tekniske løsninger og regulering.
Kilde: Den Danske Maritime Fond
