Sunken bulkcarrier havde revner i skroget

Et af de to reddede filippinske besætningsmedlemmer har fortalt, at Stellar Daisy havde udviklet slagside på 15 grader før kæntringen. Han gik til redningsbådens dæk på styrbord side, hvor han mødte adskillige andre besætningsmedlemmer iført redningsveste og overlevelsesdragter.

På det tidspunkt kunne redningsbåden ikke længere benyttes og i stedet blev en redningsflåde frigjort. Manden formåede at springe ud i den, men derefter, så han ikke noget til andre af de mennesker, der var på dækket sammen med ham. Den anden overlevende sprang i vandet fra bagbords brovinge og svømmede væk fra skibet.

De overlevende har nævnt, at de så revner i hoveddækket, hvorigennem vand strømmede ind. Skibet har sandsynligvis haft strukturelle skader med revner i skroget, der har forårsaget vandindtrængning under sejladsen.

Det har fået lasten på 260.000 tons jernmalm til at blive delvist flydende, så den har forskubbet sig. Det har fået skibet til at udvikle slagside og synke. Det er kommet frem, at forliset sandsynligvis skete på bare omkring fem minutter efter at mandskabet blev bedt om at søge i redningsbådene.

Det 324 meter lange sydkoreanske tørlastskib Stellar Daisy på 266.141 DWT sank i Atlanterhavet omkring 1.400 sømil fra Urugays kyst. To filippinske besætningsmedlemmer blev lørdag samlet op af et andet skib. De resterende 22 besætningsmedlemmer savnes.

Kilde: Vesseltracker

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt ruller digital rapporteringsplatform ud på ni SOV’er

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle