Sunken bulkcarrier havde revner i skroget
Et af de to reddede filippinske besætningsmedlemmer har fortalt, at Stellar Daisy havde udviklet slagside på 15 grader før kæntringen. Han gik til redningsbådens dæk på styrbord side, hvor han mødte adskillige andre besætningsmedlemmer iført redningsveste og overlevelsesdragter.
På det tidspunkt kunne redningsbåden ikke længere benyttes og i stedet blev en redningsflåde frigjort. Manden formåede at springe ud i den, men derefter, så han ikke noget til andre af de mennesker, der var på dækket sammen med ham. Den anden overlevende sprang i vandet fra bagbords brovinge og svømmede væk fra skibet.
De overlevende har nævnt, at de så revner i hoveddækket, hvorigennem vand strømmede ind. Skibet har sandsynligvis haft strukturelle skader med revner i skroget, der har forårsaget vandindtrængning under sejladsen.
Det har fået lasten på 260.000 tons jernmalm til at blive delvist flydende, så den har forskubbet sig. Det har fået skibet til at udvikle slagside og synke. Det er kommet frem, at forliset sandsynligvis skete på bare omkring fem minutter efter at mandskabet blev bedt om at søge i redningsbådene.
Det 324 meter lange sydkoreanske tørlastskib Stellar Daisy på 266.141 DWT sank i Atlanterhavet omkring 1.400 sømil fra Urugays kyst. To filippinske besætningsmedlemmer blev lørdag samlet op af et andet skib. De resterende 22 besætningsmedlemmer savnes.
Kilde: Vesseltracker