Klik venligst
danskerederier.gif

DONG vil opføre havvindmøller uden tilskud

DONG vil opføre havvindmøller uden tilskud

Lørdag 15. april 2017 kl: 09:00


Produktionen af strøm ved hjælp af havvindmøller er nu så effektiv, at DONG Energy vil opføre to nye havvindmølleparker i den tyske del af Nordsøen, uden krav om tyske støttekroner for at få driften til at hænge sammen.

“Nul tilskudsbuddet er et gennembrud for havvinds konkurrencedygtighed, og det viser teknologiens store globale vækstpotentiale som en hjørnesten i et økonomisk bæredygtigt skift til grønne energisystemer. Billigere ren energi vil komme regeringer og forbrugere til gode og ikke mindst være en hjælp til at indfri klimamålene fra COP21 i Paris”, siger Samuel Leupold, Executive Vice President og koncerndirektør for Wind Power hos DONG Energy.

”Det er dog vigtigt at bemærke, at der var flere omstændigheder ved denne auktion, der muliggjorde nul-buddet. Det gælder især det faktum, at vi har indtil 2024 til at opføre projekterne. Det åbner mulighed for at indsætte næste generations havmøller, der vil understøtte en stor omkostningsreduktion. Buddet afspejler desuden, at omkostningerne ved nettilslutningen ikke er inkluderet”, siger Samuel Leupold

De to havvindmølleparker er hhv. OWP West og Borkum Riffgrund West 2. DONG bliver ansvarlig for havmøllerne, kabellægning mellem møllerne samt for transformerstationen til havs, mens netoperatøren TenneT bliver ansvarlig for at bygge, drive og eje eksportkablet og transformerstationen på land.

DONG Energy skriver i pressemeddelelsen, at nul-støtte projekterne bygger på en række særlige forhold.

Platformskifte
• Markant større havmøller – formentlig 13-15 MW – komme på markedet inden 2024. Med større møller kan udvikleren øge elproduktionen og samtidig nøjes med færre møller. Det bidrager væsentligt til omkostningsreduktioner både i anlægsfasen (færre tårne og forbindelseskabler og lavere omkostninger til skibe og mandskab) samt i forbindelse med drift og vedligehold i hele havmølleparkens levetid.

Størrelse
• OWP West og Borkum Riffgrund West 2 bliver lagt sammen til ét stort projekt med mulighed for at tilføje yderligere volumen ved næste års auktion.

Beliggenhed
• Projektet drager fordel af vindhastigheder på over 10 m/s, hvilket er blandt de højeste hastigheder malt på alle DONG Energy’s havmølleparker. Desuden ligger projektet ved siden af DONG Energy’s Borkum Riffgrund 1 & 2, hvilket betyder, at drift og vedligehold kan varetages fra DONG Energy’s eksisterende drifts- og vedligeholdelsesfaciliteter på havnen i Norddeich.

Udvidet levetid
• De tyske myndigheder har godkendt muligheden for at udvide aktivets levetid fra 25 til 30 år.

Ikke et ’full scope’-projekt
• I den tyske auktion bød udviklerne ikke på nettilslutningen, hvilket betyder, at den ikke er inkluderet i buddet.

Kilde: DONG Energy


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Første vindmølle installeret på Horns Rev 3
- Ny gigantisk løfteoperation i Nordsøen
- Ny skærpelse af den norske oliekonflikt
- Norsk oliestrejke udvides markant
- Maersk Drilling lander kontraktforlængelser
- Norske olieinstallationer ramt af strejke
- Folketingsudvalg skal granske Mærsk salg
- Mia-ordre fra Ørsted skaber ro i NKT
- Seadrill vinder sag om 273 mio. USD
- Fred. Olsen Energy stopper kreditorbetaling
- Ny midlertidig CFO i Viking Supply Ships
- Nyt selskab - Maersk Decom - nu på plads


Dagens mest læste

- Nybygget ubåd for stor til sin egen base
- Kulskibe i kø ud for den kinesiske kyst
- Svitzer overfører bugserbåd fra Sydamerika
- Issehoved ude af drift i en uge
- Første vindmølle installeret på Horns Rev 3


Ugens mest læste

- Masse-kollision i Suezkanalen
- Sunket skib med guld for 800 mia.kr. fundet
- Ny fragtrute fra Norge til Hirtshals
- Udtjent skib ramt af torpedo og missiler
- Royal Navy hangarskib under nyt flag
- Undslap med livet i behold i sidste øjeblik
- Svalbard: 34 passagerer på turbåd kvæstet
- Klamrede sig til redningskrans en hel nat
- Issehoved i nyt uheld i Aarhus Havn
- Så flyder det første af DFDS Jinling-skibe
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst