Danmark bag ny global maritim platform
Global Maritime Forum er en ny platform for topledere fra den maritime verden med prominente virksomheder som A.P. Møller - Maersk, rederiet Euronav og Onassis Foundation blandt deltagerne. Målet er at skabe den maritime verdens svar på World Economic Forum i Davos.
I alt 14 globale virksomheder fra den maritime verden er stiftende partnere i Global Maritime Forum, der har kontor i København.
"Vi er meget glade for at kunne lancere Global Maritime Forum. Vores ambition er at etablere en samarbejdende platform for alle dele af den globale søtransport, der vil skabe positive forandringer for branchen og for samfundet. Forummet er ikke en ny interesseorganisation men snarere et community af topledere, der har bredden, kvaliteten, viljen og autoriteten til at sætte den maritime dagsorden", siger Peter Stokes, formand for Global Maritime Forum.
Forummets hovedaktivitet skal være årlige topmøder, der samler topledere fra hele den maritime verden, politikere, eksperter og andre indflydelsesrige meningsdannere for at drøfte den maritime verdens langsigtede udfordringer og muligheder og således - ifølge pressemeddelelsen fra Global Maritime Forum - kan blive den maritime verdens svar på World Economic Forum i Davos.
"Den maritime branche er fragmenteret og opdelt i siloer, og den har brug for en fælles platform til at løse de fælles udfordringer. Branchen er en livsnerve i den globale økonomi, men er i en unik position til at tage lederskab for bæredygtig vækst, der gavner alle," siger Paddy Rodgers, CEO for Euronav, verdens største børsnoterede tankrederi, og en stiftende partner i Global Maritime Forum.
Global Maritime Forum får ikke en fast placering for sine årlige topmøder. Planen er, at de skal holdes i forskellige byer verden over. Og gerne i Danmark af og til, mener regeringens vækstteam for Det Blå Danmark.
Det første topmøde skal efter planen afholdes i oktober 2018.
De 14 stiftende partnere i Global Maritime Forum er: A.P. Møller-Mærsk, Arshiya International, Euronav, GasLog, Gorrissen Federspiel, Gulf Agency Company, Heidrick & Struggles, Hempel, KfW IPEX-Bank, MISC, Onassis Foundation, PSA International, Trafigura og Wan Hai Lines.
Kilde: Global Maritime Forum