Virksomhed bag brand-sniffer er klar til finale
Årets mest innovative maritime virksomhed er DASPOS, der har udviklet et produkt, der er med til at forhindre brande i skibenes maskinrum. Virksomheden er kåret til årets Scale-up virksomhed inden for den maritime industri og skal nu kæmpe om den samlede førsteplads.
Den mest effektive måde at bekæmpe brande til søs er at forhindre dem i at opstå.
Med det udgangspunkt har Herlev-virksomheden DASPOS udviklet en “olie-sniffer”, der er i stand til at registrere spildt olie - eller oliedampe - i et maskinrum og dermed slå alarm, inden en mulig brand bryder ud.
Og virksomhedens hurtige udvikling har givet dem en første plads blandt maritime virksomheder i det danske Scale-Up initiativ, der med støtte fra fem danske regioner og Erhvervsstyrelsen, skal sætte turbo på højvækstvirksomheden gennem individuelle træningsforløb.
”Da vi gik ind i Scale-up forløbet, var det med store ambitioner. Men vi havde ikke drømt om, at vi kunne stå her og være nået så langt bare et halvt år senere. Scale-up forløbet har været en krævende og intens rejse for os, men vi har rykket os meget undervejs, og det er et super tilfredsstillende resultat af anstrengelserne”, siger Torben Jørgensen, CTO, DASPOS. Brande i et maskinrum koster i gennemsnit rederier 150.000 dollars i minuttet og udgør samtidig en stor fare for både materiel og menneskeliv. DASPOS’ innovative produkt alarmerer besætningen før branden opstår, og kan derfor være en fornuftig investering for mange skibe.
Og ifølge Christine Lunde, der er direktør i MARCOD, gjorde DASPOS det let for dommerne at vælge: “De har committet sig og været 100% dedikerede igennem hele deres forløb. Det er blevet belønnet, for de er indiskutabelt den virksomhed, der har flyttet sig mest og allerede skabt nogle helt utrolige vækstresultater. DASPOS er for os skoleeksemplet på en succesfuld scale-up virksomhed, der nu tilhører den absolutte elite af danske vækstvirksomheder i Det Blå Danmark,” lyder det fra Christine Lunde.
DASPOS er nu den maritime industris kandidat, når der den 12. oktober skal findes en vindervirksomhed blandt ti centres finalister i den nationale Scale-up konkurrence.
KIlde: MARCOD