Mikkel Beha køber ekspeditionsskib
TV-værten Mikkel Beha Erichsen, som sammen med sin familie har produceret en række populære tv-programmer med titlen ’Kurs mod fjerne kyster', har købt et tidligere svensk redningsskib der nu skal ombygges til ekspeditionssejlads under nordlige himmelstrøg.
”I mange år har vi holdt øje med skibe, der kan besejle de arktiske farvande, og om nogle af dem skulle komme til salg. Det gjorde det tidligere svenske søredningsskib Wallenberg i vinters, og den har vi købt. Det er et pragtfuldt skib! Bygget i 1951 til den svenske søredningstjeneste, og har sejlet i tjeneste i Østersøen frem til 2003. Det er forstærket til isbrydning, har to kraftige motorer, er isoleret og på alle måder et bomstærkt lille skib”, skriver Mikkel Beha på hjemmeside Havana, opkaldt efter familiens sejlbåd, der har lagt køl til de mange TV-programmer.
Familien har brugt en stor del af foråret med at gå det nye skib igennem, og i agust sejlede man så skibet til Danmark.
”Alt virker ombord, men også meget er forældet eller trænger bare til en kærlig hånd og lidt ombygning. Så nu venter et efterår, vinter og et forår hvor der skal knokles med at svejse, skrue, male, lave lys, bygges om på vand og holdingtanke og alle de andre 1000 småting. Vi skal have lavet plads til arktisk dykkerudstyr og kompressor, og finde en god måde at få indbygget en lejder/platform, så vi kan dykke lige ud over siden, og komme op igen. Men det er alt sammen bare opgaver vi glæder os til at komme i gang med”, skriver Beha Erichsen, der er søn af langturssejleren Troels Kløvedal.
Det er endnu ikke truffet beslutning om, hvor familien vil sejle hen i det nye skib, blot at der ”sidder mange fedtede fingeraftryk på de kort, der dækker Norges vestkyst, Færøerne, Island og Grønland”.
Fotoet og videoen herunder stammer fra Shipsforsale Sweden, der har solgt skibet til Mikkel Beha Erichsen.
Redaktionen
Fakta:
R/K KA Wallenberg bygget på Djurgaardsvarvet i Stockholm 1951. Doneret af Knut og Alice Wallenberg og opkaldt efter dem. Ombygget i 1985 på Öregaardsvarvet. Ny overbygning i aluminium, nye motorer og installationer. Længde: 19,8 meter. Bredde: 6,03 Meter Dybgang: 2. 7 Meter. Vægt: ca. 70 tons. Pladetykkelse for: 8,5 – 9,5 millimeter