Brand på døds-skib for 2. gang
Efter sidste års tragiske ulykke på et ophugningsværft i Gadani, hvor 31 arbejdere blev dræbt, da en voldsom eksplosion ramte skibet ACES, har arbejdet ligget stille. Men da det blev genoptaget onsdag efter et års pause, brød det samme skib i brand igen.
Da en eksplosion den 1. november 2016 ramte skibet tankskibet ACES på ophugningsplads nr. 54 på Gadani stranden i Pakistan og dræbte 31 arbejdere og sårede 58, var det formentlig den værste ulykke historien på et ophugningsværft.
Området omkring skibet blev straks lukket af de pakistanske myndigheder og arbejdere på værftet protesterede over arbejdsforholdende og manglen på opbakning fra regeringen i forhold til at lovgive om sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen.
Men efter godt et år blev pladsen åbnet igen.
“Efter at have stået urørt på værftet siden sidste års katastrofale eksplosion, gav Pakistans miljøministerium sidste uge tilladelse til, at arbejdet med ophugningen af ACES kunne genoptages. Og ganske chokerende brød der på den allerførste arbejdsdag igen en brand ud på skibet, da olierester inde i skibet ikke var blevet fjernet,” oplyser NGO Shipbreaking Platform.
Denne gang nåede alle arbejdere at komme i sikkerhed og ingen kom noget til.
“Det er helt tydeligt, at ingen har lært noget af den række af tragedier, der har ramt Gadani i det sidste års tid,” siger Muhammad Irfan Khan, der er medlem af NGO Shipbeaking Platform’s bestyrelse.
De lokale myndigheder har nu sat en undersøgelse i gang, der skal gennemgå tilladelsen til at genoptage ophugningen af tankskibet. Samtidig er alt arbejde på skibet igen stoppet. Shipbreaking Platform kalder det “skamfuldt” at visse europæiske rederier fortsat benytter sig af værfter på Gadani, selvom det gang på gang er blevet dokumenteret, at arbejdsmiljøet er ekstremt farligt og miljøsvineriet voldsomt.
“Alene i 3. kvartal i år er syv skibe - fem tyske, et græsk og et norsk - blevet solgt til ophugning på Gadani stranden,” oplyser Shipbreaking Platform.
Kilde: Shipbreaking Platform