Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Aktier i Ærøs nye hybridfærge udbydes

Aktier i Ærøs nye hybridfærge udbydes

Fredag 10. november 2017 kl: 14:02


Private kan nu blive medejer af en færge og støtte den grønne omstilling og udviklingen på Ærø. Med tilsagn om finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkøbing Landbobank i ryggen åbner den kommende hybridfærge mellem Marstal og Rudkøbing op for folkeaktier.

”Færgens berettigelse ligger i det faktum, at de nuværende færger til Ærø har svære kapacitetsproblemer, samt at overførselstal for både biler og passagerer er steget kraftigt efter indførelse af det såkaldte ”Landevejsprincip”, som har betydet stærkt nedsatte billetpriser på alle danske øfærger,” siger Søren Vestergaard fra ÆrøXpressen.

ÆrøXpressen A/S vil starte en ny færgerute imellem Marstal på Ærø og Rudkøbing på Langeland. Færgen vil blive en nybygget katamaranfærge med hybriddrift, som over de næste år omlægges til ren eldrift af hensyn til miljøet. Færgen forventes i drift i foråret 2019.

Den samlede pris for anskaffelse og opstart af færgen forventes at være cirka 55 millioner kroner. Resten af kapitalen skal skaffes gennem aktiekapital, og eventuelt også Ansvarlig Lånekapital, og derfor åbner ÆrøXpressen nu op for salg af folkeaktier. De nye aktier vil blive fuldstændig ligestillet med den nuværende aktiekapital.

Aktiernes nominelle størrelse er 1.000 kroner og i princippet er der ingen øvre grænse for den enkelte investor. Hele emissionen har til formål at tilvejebringe 7.4 millioner i aktiekapital.Aktieemissionen løber frem til 2/1 2018. Derudover vil der være mulighed for at stille højtforrentet Ansvarlig Lånekapital til rådighed.

ÆrøXpressen understreger, at investorer i folkeaktier ikke giver en gave til selskabet, men sætter pengene i en frit omsættelig del af selskabets aktiver, og slår samtidig helt fast, at man som aktieinvestor ikke hæfter for andet end de penge, man køber aktier for.

ÆrøXpressen vil blive drevet kommercielt af Danske Færger A/S, som står inde for en fuldt professionel drift og markedsføring. Der forhandles i øjeblikket med flere værfter om nybygningskontrakten. Med finansieringstilsagnet i ryggen er ÆrøXpressen nu klar til at indgå en aftale med rette værft.

Overfartstiden mellem de to havne bliver cirka 40 minutter, hvilket er væsentlig hurtigere end de nuværende færger til Ærø.

Projektet har fået tilsagn om finansiering på 40 millioner kroner fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank.

Kilde: ÆrøXpressen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- MHI Vestas SOV forlader Cemre Shipyard
- Tuco lancerer fjernstyrede og autonome både
- Aktier i Ærøs nye hybridfærge udbydes
- Ny hybridfærge til Ærø tættere på realitet
- MSC-giganter større end tidligere antaget
- LNG skal drive kommende CMA-mega-skibe
- Færgekampagne for grøn færgefart
- Video: Kina søsætter enormt ø-byggerskib
- Esvagt indgår norsk kontrakt
- Forbudt for børn: Virgin bygger krydstogtskib
- Queen Elizabeth i gang med anden søtest
- Tuco får kontrakt på to opmålingsfartøjer


Dagens mest læste

- Hackere overtog navigationen i 10 timer
- MSC containerskib kolliderer med kinesisk skib
- Grundstødt skib blokerede Odense Havn
- Minister: Brug for endnu flere maskinmestre
- Håbet slukket: Flåde bekræfter eksplosion


Ugens mest læste

- Se redningsaktion i 10 meter høje bølger
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Hackere overtog navigationen i 10 timer
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- Ubåd: Satellit-signaler giver fortsat håb
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst