-
danskerederier.gif

Aktier i Ærøs nye hybridfærge udbydes

Aktier i Ærøs nye hybridfærge udbydes

Fredag 10. november 2017 kl: 14:02


Private kan nu blive medejer af en færge og støtte den grønne omstilling og udviklingen på Ærø. Med tilsagn om finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkøbing Landbobank i ryggen åbner den kommende hybridfærge mellem Marstal og Rudkøbing op for folkeaktier.

”Færgens berettigelse ligger i det faktum, at de nuværende færger til Ærø har svære kapacitetsproblemer, samt at overførselstal for både biler og passagerer er steget kraftigt efter indførelse af det såkaldte ”Landevejsprincip”, som har betydet stærkt nedsatte billetpriser på alle danske øfærger,” siger Søren Vestergaard fra ÆrøXpressen.

ÆrøXpressen A/S vil starte en ny færgerute imellem Marstal på Ærø og Rudkøbing på Langeland. Færgen vil blive en nybygget katamaranfærge med hybriddrift, som over de næste år omlægges til ren eldrift af hensyn til miljøet. Færgen forventes i drift i foråret 2019.

Den samlede pris for anskaffelse og opstart af færgen forventes at være cirka 55 millioner kroner. Resten af kapitalen skal skaffes gennem aktiekapital, og eventuelt også Ansvarlig Lånekapital, og derfor åbner ÆrøXpressen nu op for salg af folkeaktier. De nye aktier vil blive fuldstændig ligestillet med den nuværende aktiekapital.

Aktiernes nominelle størrelse er 1.000 kroner og i princippet er der ingen øvre grænse for den enkelte investor. Hele emissionen har til formål at tilvejebringe 7.4 millioner i aktiekapital.Aktieemissionen løber frem til 2/1 2018. Derudover vil der være mulighed for at stille højtforrentet Ansvarlig Lånekapital til rådighed.

ÆrøXpressen understreger, at investorer i folkeaktier ikke giver en gave til selskabet, men sætter pengene i en frit omsættelig del af selskabets aktiver, og slår samtidig helt fast, at man som aktieinvestor ikke hæfter for andet end de penge, man køber aktier for.

ÆrøXpressen vil blive drevet kommercielt af Danske Færger A/S, som står inde for en fuldt professionel drift og markedsføring. Der forhandles i øjeblikket med flere værfter om nybygningskontrakten. Med finansieringstilsagnet i ryggen er ÆrøXpressen nu klar til at indgå en aftale med rette værft.

Overfartstiden mellem de to havne bliver cirka 40 minutter, hvilket er væsentlig hurtigere end de nuværende færger til Ærø.

Projektet har fået tilsagn om finansiering på 40 millioner kroner fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank.

Kilde: ÆrøXpressen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DFDS bestiller endnu en ny fragtfærge
- ONE tager i mod første skrig-malede skib
- Sea Installer renoveret på otte dage
- Det Blå Danmark får stjernebesøg
- Fremdriftssystem klar til isbryderen Nuyina
- Norges største krigsskib lader vente på sig
- Ny Kleven AHTS til Maersk Supply Service
- 80 nye skibe til norsk offshore siden 2014
- Akademik Lomonosov er i Murmansk
- Skib skal beskytte mod skjulte atombomber
- Stena bestiller endnu en E-Flexer
- AIDA Cruises øger flåden


Dagens mest læste

- Fuld kaptajn efterlod broen ubemandet
- DFDS sælger to færger
- Norske Havila får mia-overskud i 2017
- Hyundai Heavy lukker offshore værft
- NGO anklager rederier for “fake news”


Ugens mest læste

- Slå nu bak, for h……
- Orgier med narko og sex på krydstog
- Nye oplysninger om Scandinavian Star
- Den russiske flåde i alarmberedskab
- Få meter fra et ordentligt brag
- Containere vælter ned over bunkerskib
- Aarhus Havn: 4 kæmper på 12 timer
- Hurtigruten slipper billigt efter lovbrud
- Tanker brækker over efter grundstødning
- Hurtigfærge Lolland-Langeland er på vej
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst