Klik venligst
danskerederier.gif

Aktier i Ærøs nye hybridfærge udbydes

Aktier i Ærøs nye hybridfærge udbydes

Fredag 10. november 2017 kl: 14:02


Private kan nu blive medejer af en færge og støtte den grønne omstilling og udviklingen på Ærø. Med tilsagn om finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkøbing Landbobank i ryggen åbner den kommende hybridfærge mellem Marstal og Rudkøbing op for folkeaktier.

”Færgens berettigelse ligger i det faktum, at de nuværende færger til Ærø har svære kapacitetsproblemer, samt at overførselstal for både biler og passagerer er steget kraftigt efter indførelse af det såkaldte ”Landevejsprincip”, som har betydet stærkt nedsatte billetpriser på alle danske øfærger,” siger Søren Vestergaard fra ÆrøXpressen.

ÆrøXpressen A/S vil starte en ny færgerute imellem Marstal på Ærø og Rudkøbing på Langeland. Færgen vil blive en nybygget katamaranfærge med hybriddrift, som over de næste år omlægges til ren eldrift af hensyn til miljøet. Færgen forventes i drift i foråret 2019.

Den samlede pris for anskaffelse og opstart af færgen forventes at være cirka 55 millioner kroner. Resten af kapitalen skal skaffes gennem aktiekapital, og eventuelt også Ansvarlig Lånekapital, og derfor åbner ÆrøXpressen nu op for salg af folkeaktier. De nye aktier vil blive fuldstændig ligestillet med den nuværende aktiekapital.

Aktiernes nominelle størrelse er 1.000 kroner og i princippet er der ingen øvre grænse for den enkelte investor. Hele emissionen har til formål at tilvejebringe 7.4 millioner i aktiekapital.Aktieemissionen løber frem til 2/1 2018. Derudover vil der være mulighed for at stille højtforrentet Ansvarlig Lånekapital til rådighed.

ÆrøXpressen understreger, at investorer i folkeaktier ikke giver en gave til selskabet, men sætter pengene i en frit omsættelig del af selskabets aktiver, og slår samtidig helt fast, at man som aktieinvestor ikke hæfter for andet end de penge, man køber aktier for.

ÆrøXpressen vil blive drevet kommercielt af Danske Færger A/S, som står inde for en fuldt professionel drift og markedsføring. Der forhandles i øjeblikket med flere værfter om nybygningskontrakten. Med finansieringstilsagnet i ryggen er ÆrøXpressen nu klar til at indgå en aftale med rette værft.

Overfartstiden mellem de to havne bliver cirka 40 minutter, hvilket er væsentlig hurtigere end de nuværende færger til Ærø.

Projektet har fået tilsagn om finansiering på 40 millioner kroner fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank.

Kilde: ÆrøXpressen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Største canadisk byggede krigsskib i 50 år
- Stena Vinga indsat i driften
- Esvagt får ordre på to SOV til MHI Vestas
- Russisk samarbejde om LNG-isbrydere
- Yamal navngiver isbrydende LNG-tanker
- Edda Mistral tyvstarter på Hornsea One
- Kina søsætter isbryderen Xuelong 2
- Esvagt Innovator endelig navngivet
- Tuco sender ny højtryksrensebåd til Norge
- CMA CGM navngiver 20.600 TEU-kæmpe
- Future of The Fjords blev Årets Skib 2018
- Tuco i job nord for Polarcirklen


Dagens mest læste

- Færøsk fragtskib slået læk ved Skotland
- Mærsk fusionerer Maersk Line og Damco
- Trawler nær ved at kæntre i norsk flydedok
- Største canadisk byggede krigsskib i 50 år
- NTSB offentliggør video om El Faro sagen


Ugens mest læste

- Skadet trawler bugseres til Frederikshavn
- Den hidtil største propeller lastet i Hamborg
- Mikkel Beha har lagt kursen nordover
- Det var ikke lige meningen ..
- Venta Maersk klarede Sannikovstrædet
- Voldsom brand på superyacht
- Kieler-kanalen udbygges for milliarder
- Færgefart til Christiansø sendt i udbud
- Stolt og Deltech ansvarlig i Flaminia brand
- Færøsk fragtskib slået læk ved Skotland
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst