Klik venligst
danskerederier.gif

Braat: Der er en hel maritim industri på spil

Braat: Der er en hel maritim industri på spil
Direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime og erhvervsministeren, der netop har fremsat forslag om en montørordning.

Mandag 13. november 2017 kl: 11:04


Det er helt afgørende for Det Blå Danmark, at det lykkes at få godkendt den maritime montør ordning i EU. Sker det ikke, kan Danmark på langt sigt miste en maritim industri, der er i dag er blandt verdens førende, siger Jenny N. Braat, direktør i Danske Maritime til Maritime Danmark.

Det er en særdeles tilfreds direktør for Danske Maritime, der kan notere en af de store sejre i dag med regeringen og et folketingsflertals fremlæggelse af et forslag om en maritim montørordning. Det har Jenny N. Braat nemlig kæmpet for i flere år - og hun kalder det da også for "årets vigtigste nyhed set med den maritime industris briller".

Den sidste - og afgørende - hurdle er nu at få forslaget godkendt i EU Kommissionen.

Hvorfor tror du , det vil lykkes at få en maritim montør ordning igennem.

“Jeg er ikke i tvivl om, at det vil lykkes, fordi vi har haft samtaler med Kommissionen, der er positive omkring muligheden for at finde en løsning.
Det handler om at finde ud af, hvad det er for nogle statsstøtteretningslinjer, man skal følge," siger Jenny N. Braat til Maritime Danmark.

Og hvis det alligevel ikke lykkes?

"Man kan altid vælge, om man vil tage ja eller nej-hatten på, og jeg vælger ja-hatten i dag.
Men årsagen til at vi har arbejdet med at få sådan en ordning i gennem i mange år er, at vi ønsker at stoppe udsivningen af vidensarbejdspladser fra Danmark".

Ifølge regeringen koster en maritim montør ordning 100 mio. kr. i mistede skatteindtægter. Hvad vil Danmark få for de penge?


"Vi vll komme til at fastholde vidensarbejdspladser. Hvis ordningen ikke kommer på plads, kan vi risikere på langt sigt at miste en maritim industri, der i dag er blandt verdens førende - i og med at vi ikke vil kunne hente den viden hjem, der gør at vi er førende på innovation."

Vil en maritim montørordning også betyde, at industrien kan udvide sin markedsandel og ikke blot fastholde den.

“Der vil måske være en mulighed for at vinde markedsandele, når markedet gå op, men det vigtigste for os er at fastholde de eksisterende vidensarbejdspladser,” fastslår Danske Maritimes direktør.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vejen banet for nye ruter i Kattegat
- Milliardunderskud i norske Solstad Farstad
- Somaliske pirater skyder på Leopard tanker
- Eimskip i kraftig vækst i 2017
- Samsø-færge solgt til Sundbusserne
- DFDS fortsætter på ret kurs
- J. Lauritzen fortsat i rødt i 2017
- 25 passagerer kvæstet ved færgeeksplosion
- Søfartsstyrelsen fokuserer på overbordfald
- Maersk tror på vækst i USA og Canada
- Hamburg Süd får 8.000 nye containere
- Maersk går efter landbaserede investeringer


Dagens mest læste

- Boreskib truet af den tyrkiske flåde
- Vejen banet for nye ruter i Kattegat
- Somaliske pirater skyder på Leopard tanker
- USNS modtager Mobile Landing Platform
- Milliardunderskud i norske Solstad Farstad


Ugens mest læste

- Rederiet Færgen er sat til salg
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal
- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Chokerende video viser kæntring af skib
- Express 2 igen ramt af motorhavari
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Hamburg Süd bryder gammel tradition
- Hurtigruten's nye hybridskib søsat
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst