Klik venligst
danskerederier.gif

Braat: Der er en hel maritim industri på spil

Braat: Der er en hel maritim industri på spil
Direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime og erhvervsministeren, der netop har fremsat forslag om en montørordning.

Mandag 13. november 2017 kl: 11:04


Det er helt afgørende for Det Blå Danmark, at det lykkes at få godkendt den maritime montør ordning i EU. Sker det ikke, kan Danmark på langt sigt miste en maritim industri, der er i dag er blandt verdens førende, siger Jenny N. Braat, direktør i Danske Maritime til Maritime Danmark.

Det er en særdeles tilfreds direktør for Danske Maritime, der kan notere en af de store sejre i dag med regeringen og et folketingsflertals fremlæggelse af et forslag om en maritim montørordning. Det har Jenny N. Braat nemlig kæmpet for i flere år - og hun kalder det da også for "årets vigtigste nyhed set med den maritime industris briller".

Den sidste - og afgørende - hurdle er nu at få forslaget godkendt i EU Kommissionen.

Hvorfor tror du , det vil lykkes at få en maritim montør ordning igennem.

“Jeg er ikke i tvivl om, at det vil lykkes, fordi vi har haft samtaler med Kommissionen, der er positive omkring muligheden for at finde en løsning.
Det handler om at finde ud af, hvad det er for nogle statsstøtteretningslinjer, man skal følge," siger Jenny N. Braat til Maritime Danmark.

Og hvis det alligevel ikke lykkes?

"Man kan altid vælge, om man vil tage ja eller nej-hatten på, og jeg vælger ja-hatten i dag.
Men årsagen til at vi har arbejdet med at få sådan en ordning i gennem i mange år er, at vi ønsker at stoppe udsivningen af vidensarbejdspladser fra Danmark".

Ifølge regeringen koster en maritim montør ordning 100 mio. kr. i mistede skatteindtægter. Hvad vil Danmark få for de penge?


"Vi vll komme til at fastholde vidensarbejdspladser. Hvis ordningen ikke kommer på plads, kan vi risikere på langt sigt at miste en maritim industri, der i dag er blandt verdens førende - i og med at vi ikke vil kunne hente den viden hjem, der gør at vi er førende på innovation."

Vil en maritim montørordning også betyde, at industrien kan udvide sin markedsandel og ikke blot fastholde den.

“Der vil måske være en mulighed for at vinde markedsandele, når markedet gå op, men det vigtigste for os er at fastholde de eksisterende vidensarbejdspladser,” fastslår Danske Maritimes direktør.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Scandlines fik rekordresultat i 2017
- Farstad sletter navn i fusionet selskab
- Concordia Maritime: Svag start på 2018
- Sømand undslap pirater ved at gemme sig
- Lav fart gavner også hvalerne
- IMO regler for autonom skibsfart på vej
- Gasudslip dræber to på Cosco bulker
- Kunstig intelligens skal styrke driften i OOCL
- Maersk Honam fremme ved Jebel Ali
- Strategi forbedrer resultatet i Grenaa Havn
- DFDS lukker økonomisk trængt fragtrute
- Pirater kidnapper besætning ved Nigeria


Dagens mest læste

- Sindrigt fartøj renser havnen for affald
- Sømand undslap pirater ved at gemme sig
- Gigant platform på plads i Norskehavet
- Lav fart gavner også hvalerne
- Dansk fabrik skal producere olie af plastic


Ugens mest læste

- Landsætning fra dansk tankskib gik helt galt
- Se med når en ubåd bliver en isbryder
- Fire kastet i vandet af styrtende kraner
- Postskib bliver til flydende våbenarsenal
- Russisk kaptajn i sprut-sejlads på Storebælt
- Uddybningsskib rammer gasledning
- Scandlinesfærge fik mindre slagside
- Sindrigt fartøj renser havnen for affald
- Pirater kidnapper besætning ved Nigeria
- Maersk Honam når Oman-bugten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst