Klik venligst
danskerederier.gif

Braat: Der er en hel maritim industri på spil

Braat: Der er en hel maritim industri på spil
Direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime og erhvervsministeren, der netop har fremsat forslag om en montørordning.

Mandag 13. november 2017 kl: 11:04


Det er helt afgørende for Det Blå Danmark, at det lykkes at få godkendt den maritime montør ordning i EU. Sker det ikke, kan Danmark på langt sigt miste en maritim industri, der er i dag er blandt verdens førende, siger Jenny N. Braat, direktør i Danske Maritime til Maritime Danmark.

Det er en særdeles tilfreds direktør for Danske Maritime, der kan notere en af de store sejre i dag med regeringen og et folketingsflertals fremlæggelse af et forslag om en maritim montørordning. Det har Jenny N. Braat nemlig kæmpet for i flere år - og hun kalder det da også for "årets vigtigste nyhed set med den maritime industris briller".

Den sidste - og afgørende - hurdle er nu at få forslaget godkendt i EU Kommissionen.

Hvorfor tror du , det vil lykkes at få en maritim montør ordning igennem.

“Jeg er ikke i tvivl om, at det vil lykkes, fordi vi har haft samtaler med Kommissionen, der er positive omkring muligheden for at finde en løsning.
Det handler om at finde ud af, hvad det er for nogle statsstøtteretningslinjer, man skal følge," siger Jenny N. Braat til Maritime Danmark.

Og hvis det alligevel ikke lykkes?

"Man kan altid vælge, om man vil tage ja eller nej-hatten på, og jeg vælger ja-hatten i dag.
Men årsagen til at vi har arbejdet med at få sådan en ordning i gennem i mange år er, at vi ønsker at stoppe udsivningen af vidensarbejdspladser fra Danmark".

Ifølge regeringen koster en maritim montør ordning 100 mio. kr. i mistede skatteindtægter. Hvad vil Danmark få for de penge?


"Vi vll komme til at fastholde vidensarbejdspladser. Hvis ordningen ikke kommer på plads, kan vi risikere på langt sigt at miste en maritim industri, der i dag er blandt verdens førende - i og med at vi ikke vil kunne hente den viden hjem, der gør at vi er førende på innovation."

Vil en maritim montørordning også betyde, at industrien kan udvide sin markedsandel og ikke blot fastholde den.

“Der vil måske være en mulighed for at vinde markedsandele, når markedet gå op, men det vigtigste for os er at fastholde de eksisterende vidensarbejdspladser,” fastslår Danske Maritimes direktør.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- EU-aftale skal afværge indonesisk særlov
- Biltransportskib i brand i Nordsøen
- Ny mand i Maersk Tankers’ bestyrelse
- Container skib rammer kaj i Indien
- Ulysse på vej i havn efter kollision
- Pirateri i Asien på laveste niveau i årti
- 10 reddet fra nødstedt skib efter 20 dage
- Ny tonnageskat glæder Danske Rederier
- EU godkender udvidet dansk tonnageskat
- Ro-pax trukket fri af containerskib
- Panama-kanalen fik rekordår
- Alba Rousing fri af grunden


Dagens mest læste

- Tuco får ordre fra Hovedstadens Beredskab
- Container skib rammer kaj i Indien
- Besætning: Der var et mindre problem
- Biltransportskib i brand i Nordsøen
- Verdens kraftigste batteri til norske færger


Ugens mest læste

- Ro-pax trukket fri af containerskib
- Olieoprydning efter kollision fortsætter
- Povl Anker skulle være gidsel i millionstrid
- 10 reddet fra nødstedt skib efter 20 dage
- Pirater border Mærsk-skib i Ecuador
- Forsøg på at skille kolliderede skibe fejler
- Molslinjen A/S køber Danske Færger A/S
- Dansk coaster på grund nord for Årø
- Sådan forlænges et ro/ro skib 30 meter
- Skibsvrag kan ændre søfartens historie
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst