Klik venligst
danskerederier.gif

Dansk maritim industri tror på højvækst

Dansk maritim industri tror på højvækst

Mandag 4. december 2017 kl: 14:45


Danske Maritime har fået gennemført en undersøgelse, der kortlægger den maritime industris fodaftryk på dansk økonomi. Den viser bl.a. at 39 pct. af virksomhederne forventer en vækst på mere end ti pct. årligt i de nærmeste år.

Det kræver mere end et par opslag i Danmarks Statistik at finde ud af, hvilken værdi den maritime industri har for dansk økonomi. Det skyldes, at mange maritime virksomheder ikke indgår i statistikkerne og derfor har Danske Maritime med støtte fra Den Danske Maritime Fond bedt COWI og Blue Consulting om at spørge ind til 1.000 danske virksomheder med maritim omsætning.

Det er der kommet en række interessante opgørelser og konklusioner ud af, påpeger Jenny N. Braat, adm. dir. i Danske Maritime.

1. Den danske maritime industri orienterer sig mod et globalt marked. Den danske maritime industri står for 2,5 procent af den samlede danske eksport. Det er godt 25 mia. kr., hvilket svarer til omkostningen ved at bygge seks supersygehuse. Hvert år.

2. Maritime virksomheder er meget innovative. Hele 45 procent af de maritime virksomheder er innovative på produktsiden, mens det kun gælder for en femtedel af virksomheder i den øvrige danske industri. Tre ud af ti maritime virksomheder peger dog på manglende adgang til forsknings- og innovationsmidler som barriere for vækst.

3. Administrativt bøvl hæmmer den maritime industri. 85 procent mener, at omkostningerne ved lovbundne tiltag er markant højere i Danmark end i sammenlignelige lande.

4. Dårlige finansieringsvilkår koster arbejdspladser og vækst. Fire ud af ti maritime virksomheder peger på manglende finansieringsmuligheder som en af de største barrierer for øget vækst.

5. Sektoren mangler kvalificeret arbejdskraft. 58 procent af virksomhederne mener, at de mangler ’kloge hænder’ med især mellemlange videregående uddannelser. Manglen er næsten lige så stor, når det gælder korte og lange videregående uddannelser.

6. Den maritime industri er i hele Danmark, men specielt i Jylland og på Fyn er den maritime industri en markant bidragsyder til beskæftigelse og omsætning.

7. Der er stort vækstpotentiale i den maritime industri. 80 procent af de 1.000 adspurgte virksomheder forventer positiv vækst, også på kort sigt frem mod 2020. Det er desuden markant, at 39 procent af virksomhederne forventer en kraftig vækst på mere end ti procent årligt i de nærmeste år.

“Hvad kan vi bruge de tal til,” spørger Jenny N. Braat og svarer:
“Jo, de fortæller, hvor vi som nation skal sætte ind, når det gælder rammevilkår til den maritime industri. OECD har spået en årlig vækst for den havbaserede økonomi på 3,5 procent. Det er noget mere end den generelle danske vækst på godt to procent årligt. Der er altså et betydeligt vækstpotentiale i det havbaserede, herunder den maritime industri. Men væksten kommer ikke til Danmark af sig selv. Den kommer, hvis vi sikrer, at de dygtige maritime virksomheder ønsker at blive i Danmark og at investere her,” fastslår Jenny N. Braat.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Havneleje forbedres under værftsophold
- To af tre skibe skrottet på strande i Asien
- Rapport om brand på World Calima
- Hamburg Süd bryder gammel tradition
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Brand kræver nye strategier
- Uklarhed om Brexit kan skade handlen
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Noble Group får livline trods mia-tab
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal


Dagens mest læste

- Hurtigruten's nye hybridskib søsat
- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Ørsteds Race Bank SOV begynder søtest
- To af tre skibe skrottet på strande i Asien
- Havneleje forbedres under værftsophold


Ugens mest læste

- Esvagts næste ERRV søsat
- Nordmændene køber stort ind i Danmark
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal
- Nyt skatteudspil kan ramme danske søfolk
- Express 2 igen ramt af motorhavari
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Container-pramme en voksende forretning
- Verdens bedste krydstogtskibe er kåret
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst