DFDS vil lukke godsterminal i Esbjerg
Med lukningen af passagerruten, kun et skibsanløb om dagen og mere standardiseret gods, er det ikke længere hensigtsmæssigt for DFDS at drive egen terminal i Esbjerg. DFDS vil i stedet købe terminalservice fra Blue Water Shippings terminal.
”Der mangler simpelthen kritisk masse. Terminalen er betydelig større, end vi har behov for, og det er heller ikke muligt at udnytte arbejdsstyrken på en hensigtsmæssig måde, når lastning og losning kun finder sted i cirka fire timer om dagen. Det vil heller ikke være muligt at sikre et rimeligt afkast på nødvendige investeringer i en modernisering af terminalen og udstyret,”
siger Lars Hoffmann, fragtdirektør i Danmark.
Med færre, men større skibe, lukningen af passagertrafikken og mere standardiseret gods, er DFDS’ terminal i Esbjerg ikke længere konkurrencedygtig. Det giver ikke driftsmæssig mening at drive egen terminal med kun et skibsanløb om dagen og lastning og losning af relativt ensartede trailere.
Lukningen vil desværre forventeligt betyde, at alle 67 medarbejdere i driften og på kontoret på DFDS terminalen må opsiges. Sagen behandles i øjeblikket i terminalens samarbejdsudvalg.
DFDS’ hovedforretning i Esbjerg er ruten til England og rederiet vil i stedet at købe terminalservice hos Blue Water Shippings nye terminal, som tilbyder helt nye faciliteter, ramper og udstyr, der baner vej for effektiv lastning og losning. Samtidig er den bedre placeret end DFDS’ terminal, så kunderne kan spare fra 8 til 15 minutters kørsel i hver retning.
Første anløb fra den nye terminal planlægges til den 22. december 2017.
Kilde: DFDS