Bygningen af nye DFDS-skibe skrider frem
Det første af de fire store ro/ro skibe - med en kapacitet på 6.700 lanemeter - som DFDS er ved at få bygget på Jinling værftet i Kina, tager form. Nye billeder offentliggjort af rederiet viser, at første sektion af hoveddækket nu er på plads.
Kapaciteten på 6.700 lanemeter svarer til omkring 450 trailere. Størrelsen medfører en reduktion af omkostningen og miljøpåvirkningen pr. fragtenhed. Begge skibe planlægges indsat i DFDS' rutenetværk på Nordsøen.
Skibene repræsenterer en ny generation af miljøvenlige fragtskibe (ro-ro), der overholder miljøreglerne fra den nye IMO-standard EEDI (Energy Efficency Design Index). Hertil kommer scrubbere for at fjerne svovl, systemer til behandling af ballastvand og en række energibesparende tiltag.
De nye ro/ro skibe er udstyret med et rampesystem med tre uafhængige agterramper samt interne ramper på hver side i skibene. Det betyder, at de kan lastes og losses på meget kort tid.
Skibene, der er de største fragtskibe nogensinde i DFDS flåde, koster omkring en halv milliard kroner stykket. Det første skib ventes leveret i 2019/2020.
Redaktionen