-
danskerederier.gif

Rederiforeninger overvejer fusion

Rederiforeninger overvejer fusion

Fredag 9. februar 2018 kl: 11:52


Der er i dag store overlap i prioriteter og fokus i de to organisationer Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010’s arbejde. De åbenlyse fælles interesser er årsag til, at de to foreningers bestyrelser efter års tæt samarbejde, nu ønsker en egentlig sammenlægning.

”Vi har fælles interesser som Danmarks største eksporterhverv, og vi står sammen om fortsat at skabe stor værdi for det danske samfund. Her er det afgørende med fortsat politisk velvilje i forhold til at give rederierhvervet internationalt konkurrencedygtige vilkår. Derfor er det naturligt, at vi løbende overvejer et tættere samarbejde mellem de to foreninger, så vi også fremadrettet står sammen om at finde gangbare løsninger,” siger Claus V. Hemmingsen, Vice CEO i A.P. Møller-Mærsk og formand for Danske Rederier.

De samme overvejelser gør sig gældende i Rederiforeningen af 2010. Her er der stor tilfredshed med det samarbejde om blandt andet drift af det fælles sekretariat, som er kommet til udtryk i håndgribelige politiske resultater og god støtte til rederierne i deres daglige arbejde.

”Vi har jo arbejdet sammen i mange år og kan se, at det fungerer godt. Men vi tror også, at vi som erhverv står stærkere med en fælles stemme. Den aktuelle maritime vækstplan er jo et glimrende eksempel på, at hele erhvervets interesse adresseres politisk – og det skal vi bygge videre på. Derfor ser jeg frem til som formand at få afsøgt perspektiverne i en egentlig sammenlægning blandt medlemmerne. Det skal vi se nærmere på i den kommende tid,” siger Niels Højlund Hansen, ejer af Nordane Shipping og formand for Rederiforeningen af 2010.

Tilsammen er de to organisationer omdrejningspunktet i den danske maritime klynge, som står for 25 procent af Danmarks samlede eksport. Danske Rederier repræsenterer i dag langt den største del af den danske tonnage med hovedvægt på den oceangående handelsflåde.

Tilsvarende repræsenterer Rederiforeningen af 2010 primært skibsfarten i de nære farvande, samt den danske offshoresektor.

Det foreningsinterne arbejde vil pågå over de næste måneder.

Kilde: Danske rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nordic Shipholding minus på 11,8 mio USD
- Flydedok rejst og indespærret trawler ude
- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Esvagt Corona får forlænget sin kontrakt
- Piraterne er vendt tilbage til Caribien
- Fundet 10 timer efter fald fra krydstogtskib
- Tag med på en natsejlads fra Hong Kong
- Tankskib frygtes kapret i Guineabugten
- Maersk sikrer levering af lavsvovl-brændstof
- Stor dansk kran på vej til kæntret flydedok
- Bornholmslinjen øver sig på opstart
- Coaster på grund i det sydlige Lillebælt


Dagens mest læste

- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Coaster fri af grunden i det sydlige Lillebælt
- Ny containerrute fra Skagen indviet
- Canal Tours har indgået overenskomst
- Flydedok rejst og indespærret trawler ude


Ugens mest læste

- Ankerhåndtering tæt på at gå helt galt
- Maersk med til at bekæmpe plastik i havene
- Sådan lægger man et krydstogtskib til land
- Stor dansk kran på vej til kæntret flydedok
- Flydedok forsøges rettet op lørdag morgen
- Supertanker driver ind i opankret tankskib
- Bornholmslinjen øver sig på opstart
- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Flydedok på Hirtshals Yard er kæntret
- Coaster på grund i det sydlige Lillebælt
Klik venligst
Klik venligst