Grønt kølesystem en succes hos Scandlines
På Scandlines’ hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte bliver overskudsvarme fra skibet brugt til at køle batterierne. Bag det innovative system står det nystartede firma COOL4SEA, der er klar til at lave kommercielle løsninger, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.
Tilbage i 2016 installerede firmaet COOL4SEA sit kølesystem på Scandlines’ hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på ruten Rødby-Puttgarden. Siden da har skibet fungeret som kombineret showroom og pilotprojekt for det nye system. COOL4SEA fik på denne måde både mulighed for at teste systemet grundigt og videreudvikle det.
”Kølesystemet ligger godt i tråd med Scandlines’ grønne agenda, da vi sparer en del olie, der ellers skulle bruges til at producere strøm til køleanlægget. Samtidig er der ingen driftsomkostninger forbundet med det nye anlæg,” udtaler Carsten Johansen, Senior Chief Engineer hos Scandlines. Det ligger i tråd med COOL4SEA’s filosofi om både at reducere omkostningerne til vedligehold og brændstof.
”Samarbejdet med Scandlines har være ukompliceret og frugtbart. Og at systemet fungerer på en færge, der stort set aldrig ligger stille, har overbevist os om, at vores produkt fungerer,” siger Christian Fonnesbæk Jensen, som er meget tilfreds med testforløbet på M/F Prinsesse Benedikte.
COOL4SEA forventer at være klar til at lave kommercielle løsninger i slutningen af 2018.
Kilde: Scandlines