Efterladt besætning fik proviant og løn
19 ukrainske og russiske søfolk der var efterladt på en tanker i Aalbæk Bugt fik fredag besøg af ITF og Søfartsstyrelsen, efter en periode med dårligt vejr. Søfolkene fik mad, drikke og den manglende løn udbetalt. Syv besætningsmedlemmer, hvis kontrakt er udløbet, vil sendes hjem.
”Besætningen var glade for at se os. De havde kun lidt proviant tilbage, og den var ikke frisk. Vi havde fem paller proviant med, og det var godt med friske forsyninger”, siger ITF-inspektør Morten Bach, der var ombord sammen med repræsentanter fra Søfartstyrelsen, forsikringsselskabet og flagstaten Malta.
Det russisk-tyrkiske tankskib har i tre uger ligget for anker otte sømil ude i Aalbæk Bugt. Repræsentanter fra det Internationale Transportarbejderforbund ITF og Søfartsstyrelsen sejlede ud og afleverede fem paller med mad, flaskevand, frisk frugt, æg, kaffe og andre fornødenheder til besætningen.
Provianten var en gave fra skibshandlen Wrist Ship Supply med hovedsæde i Nørresundby, og der var flere glædelige overraskelser til besætningen. Under besøget blev den løn, som søfolkene ikke havde fået udbetalt i fire måneder, at overført til deres konti. Desuden ubbetalte en repræsentant det tyrkiske rederi Palmali, som ejer tankskibet 60.000 dollar kontant til søfolkene.
”Vi kunne se, at der blev indbetalt 180.000 dollar og resten af besætningens tilgodehavende fik de i kontanter. Det var dejligt, at det faldt på plads”, siger Morten Bach.
Syv søfolk, hvis hyrekontrakter er løbet ud ville gerne hjem. Den regning skal rederiet betale. Det kan dog tage nogle dage inden hjemtransporten falder på plads.
”Jeg har kontakt til de syv mand og har skrevet til rederiet, at jeg regner med, at alt går i orden med deres hjemrejse”, siger Morten Bach.
Søfartsstyrelsen foretog en inspektion af forholdene på skibet, der stadig er tilbageholdt. Retten i Hjørring har desuden mandag i sidste uge tage arrest i skibet på grund af ubetalte regninger. Repræsentanter for Retten gik om bord under politibeskyttelse.
”Vi har gennemgået skibet, og næste skridt er at vurdere, hvilke krav, der skal stilles. Så skibet får ikke lov til at sejle endnu", siger synschef i Søfartsstyrelsen Martin John.
Kilde: Fagbladet 3F