Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk Supply med i dybhavsmineprojekt

Maersk Supply med i dybhavsmineprojekt
Søsterfartøjet Maersk Lancer

Mandag 16. april 2018 kl: 11:21


En havbunds-ekspedition med AHTS- fartøjet Maersk Launcher startede den 12. april i San Diego. Det er den første af fem offshore-kampagner i en alliance mellem DeepGreen-datterselskabet Nauru Ocean Research Inc. (NORI) og Maersk Supply Service. Målet er at finde metaller som kobolt, nikkel og kobber.

”Vi er glade for at se, at vores specialiserede aktiver bliver brugt på et unikt og helt nyt markedsområde. Selv om dybhavsminedrift er i et tidligt stadium, og produktionen er nogle år væk, er det et lovende forretningsområde med potential for betydelig fremtidig vækst og passer til Maersk Supply Service's overordnede strategi om at diversificere sin forretning til nye markedre”, siger administrerende direktør i Maersk Supply Service, Steen S. Karstensen.

Ekspeditionen er en videreførelse af det arbejde, der kræves for at udarbejde en Miljøpåvirkningsrapport, som NORI har til hensigt at forelægge for International Seabed Authority. Rapporten er nødvendig for at kunne erstatte udforskningslicensen med en udnyttelseslicens.

NORI vil gennemføre undersøgelser inden for et 75.000 kvadratkilometer kontraktområde i det østlige Stillehavs dybhavs plateau, som Nori har fået tilladelse til et undersøge med henblik på forekomster og senere udnyttelse.

DeepGreen og NORI har udviklet en teknologi, som vil tillade forsvarlig produktion fra polymetalliske noduler (kugleformede aflejringer). Metallerne vil blive bragt til overfladen og behandlet på land ved hjælp af DeepGreen's patenterede teknologi, der ikke giver affaldsprodukter.

”Vi mener, at disse metaller kan fremover produceres forsvarligt og beskytte havmiljøet, samtidig med at man undgår afskovning, forurening og børnearbejde, der ofte er en del af traditionel minedrift”, siger Gerard Barron, adm. direktør for DeepGreen.

De polymetalliske noduler, som normalt er ikke re større, end de kan ligge i en håndflade, vil blive behandlet, så metaller som kobolt, nikkel, kobber og mangan kan udnyttes.

DeepGreens resultater har allerede fået opmærksomhed fra mine- og metalhandelsselskabetr Glencore, som har indgået aftale om at købe en procentdel af nikkel og kobber fremstillet af et DeepGreen-forarbejdningsanlæg. Glencore har også investeret i DeepGreen.

I 2011 blev NORI det første selskab, der fik tilladelse fra FN's International Seabed Authority til at lede efter mineraler i det internationale havbundsområde. Det vil ikke ske nær koralrev, vulkanske aktiviteter på havbunden eller kræver grave- og borearbejde samt anvendelse af sprængstoffer.

Kilde: Maritime Executive


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Noreco køber Shell-aktiver i Danmark
- Ørsted tildeler GeoSea Borssele-kontrakt
- Maersk Drilling får kontrakter for jack-up
- 89 platforme i Mexicogolfen evakueret
- Maersk Drilling går med Eni i Timorhavet
- Ørsted køber Deepwater Wind for milliarder
- Total tildeler Boskalis stor Tyra-kontrakt
- Kriegers Flak forbindelse forsinkes
- Stena Drilling vil pensionere rig
- Maersk Supply Service satser på vind
- Ørsted køber Lincoln Clean Energy
- Nye havmølleparkers placering undersøges


Dagens mest læste

- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Stena-færge har succes med batteridrift
- Fesco-fartøj får antarktisk leveringkontrakt
- Kystrute-rederier uenige om strategi
- Forventning om miljøresultater i IMO


Ugens mest læste

- Besætning: Der var et mindre problem
- Tuco får ordre fra Hovedstadens Beredskab
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Skibsvrag kan ændre søfartens historie
- Color Line venter med omflagning
- Fragtskib uden styring ødelægger syv både
- Sådan forlænges et ro/ro skib 30 meter
- Container skib rammer kaj i Indien
- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Biltransportskib i brand i Nordsøen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst