Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk Supply med i dybhavsmineprojekt

Maersk Supply med i dybhavsmineprojekt
Søsterfartøjet Maersk Lancer

Mandag 16. april 2018 kl: 11:21


En havbunds-ekspedition med AHTS- fartøjet Maersk Launcher startede den 12. april i San Diego. Det er den første af fem offshore-kampagner i en alliance mellem DeepGreen-datterselskabet Nauru Ocean Research Inc. (NORI) og Maersk Supply Service. Målet er at finde metaller som kobolt, nikkel og kobber.

”Vi er glade for at se, at vores specialiserede aktiver bliver brugt på et unikt og helt nyt markedsområde. Selv om dybhavsminedrift er i et tidligt stadium, og produktionen er nogle år væk, er det et lovende forretningsområde med potential for betydelig fremtidig vækst og passer til Maersk Supply Service's overordnede strategi om at diversificere sin forretning til nye markedre”, siger administrerende direktør i Maersk Supply Service, Steen S. Karstensen.

Ekspeditionen er en videreførelse af det arbejde, der kræves for at udarbejde en Miljøpåvirkningsrapport, som NORI har til hensigt at forelægge for International Seabed Authority. Rapporten er nødvendig for at kunne erstatte udforskningslicensen med en udnyttelseslicens.

NORI vil gennemføre undersøgelser inden for et 75.000 kvadratkilometer kontraktområde i det østlige Stillehavs dybhavs plateau, som Nori har fået tilladelse til et undersøge med henblik på forekomster og senere udnyttelse.

DeepGreen og NORI har udviklet en teknologi, som vil tillade forsvarlig produktion fra polymetalliske noduler (kugleformede aflejringer). Metallerne vil blive bragt til overfladen og behandlet på land ved hjælp af DeepGreen's patenterede teknologi, der ikke giver affaldsprodukter.

”Vi mener, at disse metaller kan fremover produceres forsvarligt og beskytte havmiljøet, samtidig med at man undgår afskovning, forurening og børnearbejde, der ofte er en del af traditionel minedrift”, siger Gerard Barron, adm. direktør for DeepGreen.

De polymetalliske noduler, som normalt er ikke re større, end de kan ligge i en håndflade, vil blive behandlet, så metaller som kobolt, nikkel, kobber og mangan kan udnyttes.

DeepGreens resultater har allerede fået opmærksomhed fra mine- og metalhandelsselskabetr Glencore, som har indgået aftale om at købe en procentdel af nikkel og kobber fremstillet af et DeepGreen-forarbejdningsanlæg. Glencore har også investeret i DeepGreen.

I 2011 blev NORI det første selskab, der fik tilladelse fra FN's International Seabed Authority til at lede efter mineraler i det internationale havbundsområde. Det vil ikke ske nær koralrev, vulkanske aktiviteter på havbunden eller kræver grave- og borearbejde samt anvendelse af sprængstoffer.

Kilde: Maritime Executive


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ørsted indgår aftale med japanske TEPCO
- AHTS rater på vej op i Nordsøen
- 32 % offshore-fartøjer oplagt globalt
- Stor kontrakt til Peter Madsen Rederi
- Equinor og Esvagt forlænger samarbejde
- Søkabel gravet fri og olieudslip stoppet
- Ørsted får uventet nej til frasalg
- Equinors undersøiske CO2-lager godkendt
- Maersk Supply får god kontrakt i Australien
- Maersk gør Drilling klar til børsnotering
- Norske olieinvesteringer stiger markant i år
- Esvagt: Vækst i vind og pres på olie/gas


Dagens mest læste

- Hornsnes overtager 60% af Hirtshals Yard
- Tre blindpassagerer på containerskib
- Hamburg Süd sælger bulkerafdeling
- Eimskip ændrer organisation og sejlplaner
- Nyt samarbejde styrker Det Blå Danmark


Ugens mest læste

- Sea Shepherd-skib angribes af fiskere
- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Nyt forsøg på at få bygget Titanic II
- Ups, der røg et anker ..
- Maersk Honam genopbygges hos HHI
- Biltransportskib rammer sluse i Emden
- Stor kontrakt til Peter Madsen Rederi
- Fortsat brand om bord på containerskib
- Esvagt redder to fra brand i Nordsøen
- Tørlastskib grundstødt i Øresund
Klik venligst