Årsmøde: Sådan får maritim industri vækst
Formiddagen på Danske Maritimes årsmøde bød på flere svar på, hvad der skal til for at få gavn af den vækst i skibsfarten, som nu er tilbage. Formanden indledte årsmødet med at konstatere, at væksten i skibsfarten er tilbage, og at det er en god mulighed for at maritime industri for at høste.
Formand for Danske Maritime Thomas S. Knudsen fastslog, at foreningen har opnået to milepæle inden for de sidste år, nemlig at der i udbud af statens skibe er sat stop for favorisering af udenlandske værfter, og at der er aftalt en montørordning, som nok skal helt falde på plads i løbet af året.
Erhvervsminister Brian Mikkelsen konstaterede ligeledes, at det er lune vinde, som blæser i Det Blå Danmark for tiden.
”Men konkurrenterne er mange, og det skal vi kunne matche. Det er vigtigt, at regeringens vækstplan favner hele det blå Danmark - og dermed også den maritime industri. Men industrien skal se at blive mere digital for at komme foran i konkurrencen, og på det digitale område har vi en udfordring, sagde Brian Mikkelsen.
Ministeren ser desuden frem til at lave et nabotjek, som skal vise, hvilke vilkår landene omkring os har anderledes end os.
Erick Thürmer fra Thürmer Tools talte om, hvordan 3D-print er i færd med at forandre skibsfarten og dermed den maritime industri. Han forudser, at vi med 3D-print vil komme til at trække meget produktion hjem til Danmark og i stedet fragte flere varer ud fra Danmark.
Inden frokost var der indlæg fra en stor og en mindre dansk maritime virksomhed med succes. Christian Ottosen fra danske Hempel fortalte, hvor de vil fastholde en førerposition på marinemaling. Det vil ske med fokus på at mindske miljøpåvirkningen og mindske brændstofforbruget på skibe, hvor der med den rigtige bundmaling er mange penge at hente. Hempel har 5.500 ansatte og en tredjedel af virksomhedens forretning kommer fra marinedelen.
Lars Gerner Lund fra DASPOS fortalte om, hvordan det på få år er lykkedes at stifte en lille virksomhed med branddetekteringsanlæg, der i dag er inde hos de store krydstogtrederier. Hemmeligheden er at udvikle produktet i samarbejde med kunder og have tæt kontakt til præcis de personer hos kunderne, der har forstand på tingene. Og så at have et stramt fokus på forretningen, have dedikerede medarbejdere, og så tro på det, ikke mindst. Endelig skal man have heldet med sig, erkender han.
Kilde: Danske Maritime