IMO regler for autonom skibsfart på vej
På denne uges møde i IMO’s juridiske komité var der stærk dansk opbakning til at sætte autonome skibe på dagsordenen for at sikre, at de teknologiske visioner bliver til virkelighed. Komitéen vil nu se på de internationale regler om ansvar og erstatning.
”Udvikling af autonome teknologier til skibsfarten udgør en stor mulighed for dansk skibsfart, og vi er alleredekommet langt. Det er glædeligt, at IMO nu tager førertrøjen på og sætter fart på, at de internationale regler følger med”, siger Niels H Bruus, Head of Future Solutions, Mærsk.
I dag er det internationale regelsæt bundet op på, at en række opgaver udføres fra skibet af personer, men med større autonomi på vej, skal der skabes større fleksibilitet i f.eks. krav til rapporteringer, opbevaring af forsikringscertifikater om bord.
Der er dog allerede et skred i den organisatoriske fordeling mellem skibsføreren på den ene side og rederiet på den anden side, hvor rederikontoret i land løbende har overtaget større ansvar for skibets drift. På sigt kan det bl.a. medføre en ændring af rederiernes ansvarsforsikringer.
”I dag siger reglerne, at rederierne har et objektivt ansvar uden krav om skyld eller uagtsomhed, hvilket betyder, at de skal have en lovpligtig ansvarsforsikring. Det giver god mening at fortsætte med dette udgangspunkt i forbindelse med autonome skibe.
Det er dog vigtigt, at en tilpasning af reglerne i IMO rummer fleksibilitet, da teknologien giver mange forskellige muligheder. I den forbindelse skal vi også være opmærksomme på, at der findes flere grader af autonomi inden for søfart, hvor førerløse skibe er den højeste grad, hvor alle operationer udføres fra land,” siger Henriette Ingvardsen, erhvervsjuridisk chef i Danske Rederier.
Kilde: Danske Rederier