OSK får kontrakt på færge til Algeriet
Skibsværftet Guangzhou Shipyard International Company, GSI, i Kina har netop skrevet kontrakt med det statsejede algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er danske OSK-ShipTech A/S, der står bag designet.
”Kina satser benhårdt på byggeri af RoPax-færger, og vi er stolte over, at GSI endnu en gang går sammen med os som designer. ENTMV-færgen er et drømmeprojekt. Her får vi lov til at skræddersy skibet, så det er optimeret til ruten, både hvad angår design, drift, kommercielt flow og gæsteoplevelse. Derfor er det også en opgave, der bringer alle vores kompetencer i spil,” siger teknisk direktør hos OSK, Kristian Carøe Lind.
RoPax-færgen til Algeriet er 200 meter lang, 30 meter bred og har en dybgang på 6,7 meter. Færgen drives af 4 hovedmotorer på hver på 10.800 kW (samlet 58.000 hk) og har en servicefart på 24 knob. Færgens to vogndæk med mere end 3.000 meter vognbane har plads til over 600 personbiler.
OSK-ShipTech A/S (OSK) er allerede i fuld gang med Approval Design til den nye algeriske passagerfærge – fra køl til skorsten, interiør samt faciliteter om bord. Færgen skal sejle mellem Algeriet og flere større byer i Sydeuropa, eksempelvis Marseille og Barcelona. Den har plads til 1.800 gæster og en besætning på 180.
Kilde: OSK-ShipTech A/S