Bilskib under bugsering til Oskarshamn
Det havarerede japanske bilskib Makassar Highway er nu under slæb til Oskarshamn. Bugseringen blev påbegyndt klokken 20.51 tirsdag aften, og er pågået hele natten. Der siver små mængder olie ud fra skibet, men ikke i en form der gør det muligt for de ledsagende skibe at samle det op.
Beslutningen om at bugsere skibet til Oskarshamn blev taget tirsdag aften, efter en gennemgang af de undervandsoptagelser af skibet der blev foretaget tirsdag viste, at skibet er i en meget dårlig forfatning, med mange revner og revnedannelser over hele bunden.
Skaderne er så omfattende, at eksperterne ikke kan udelukke at skibet pludselig synker, og med udsigt til blæst i det farvand Makassar Highway lå opankret i, turde myndighederne ikke at lade det blive liggende.
Der er også en risiko forbundet med at bugsere bilskibet til Oskarshamn, men den vurderes at være mindre end at lade skibet blive liggende.
”Risikoen for at skibet begynder at synke bedømmer vi som lille”, siger Patrik Lindén, on-scene commander for Kustbevakningen.
”For at mindske risikoen for dette, kommer bugseringen til at foregå med lav hastighed, og vi følger det med flere skibe”, siger Patrik Lindén.
Slæbet lagde ud med en fart på 3 knob, men farten er nu reduceret til mellem 1,5 og 2 knob. Der siver små mængder olie ud af skibet, men ikke i en form der gør det muligt for de ledsagende miljøfartøjer at samle det op.
Det lyseblå skib der på billedet ses trække slæbet, er i øvrigt dansk. Blue Antares tilhørende Blue Star Line i Fåborg oghar gennem længere tid arbejdet som supplyskib ud af Mukran til de tyske havvindmølle parker.
Det nationale svenske TV-kanal SVT har fået adgang til nogle af undervandsoptagelserne, og de viser bl.a., at der ligger store stykker af forvredet metal tilbage på klippegrunden, der hvor Makassar Highway gik på grund med en fart på 14 knob, mandag i sidste uge.
Se et billede fra havbunden nederst i artiklen.
Skibets overstyrmand, der ene mand havde vagten på broen da ulykken skete, har tilstået at han var beruset da ulykken skete. Han er også sigtet for uagtsomhed og for at have forurenet.
Skibets japanske ejer siger til svenske medier, at de er indstillet på at betale for oprydningsarbejdet hvis det kan dokumenteres, at de er ansvarlige.
De svenske myndigheder har samlet store mængder udstyr til forureningsbekæmpelse i såvel Västervik som Oskarshamn. I Oskarshamn er det planen at tage Makassar Highway til kaj så hurtigt som muligt, og tømme det for de mere end 1.300 biler der finder sig om bord – hvilket vil lette belastningen på skroget.
De brændstoftanke der blev slået hul på ved grundstødningen er begge tømt for olie, men der befinder sig fortsat godt 400.000 liter brændstof i andre af skibets tanke. De er ikke blevet tømt, da der er risiko for skibets stabilitet, hvis de tømmes.
Det var ventet at bugseringen til Oskarshamn ville tage 30 timer, men med den nedsatte fart slæbet bevæger sig med nu, ventes det at tage længere tid, Slæbet ventes dog fortsat at være fremme i Oskarshamn i løbet af torsdag.
Der er ingen præcise opgørelser over hvor meget olie der er strømmet ud af Makassar Highway, men det vurderes at der er tale om 14.000 liter.
Slæbet tager den kortest mulige rute til Oskarshamn.
Makassar Highway, der er indregistreret i Panama, var på vej fra Cuxhaven til Södetalje da det gik på grund mandag i sidste uge.
Der er konstateret omfattende skader på skibet, herunder vandindtrængning i flere brændstoftanke.
Natten til søndag trak hård vind uventet bilskibet af klippegrunden, hvilket udløste et omfattende udslip af olie, der efterfølgende er skyllet op på kysterne i området.
Redaktionen