Bilskib under bugsering til Oskarshamn

Det havarerede japanske bilskib Makassar Highway er nu under slæb til Oskarshamn. Bugseringen blev påbegyndt klokken 20.51 tirsdag aften, og er pågået hele natten. Der siver små mængder olie ud fra skibet, men ikke i en form der gør det muligt for de ledsagende skibe at samle det op.

Foto: Kustbevakningen.

Beslutningen om at bugsere skibet til Oskarshamn blev taget tirsdag aften, efter en gennemgang af de undervandsoptagelser af skibet der blev foretaget tirsdag viste, at skibet er i en meget dårlig forfatning, med mange revner og revnedannelser over hele bunden.

Skaderne er så omfattende, at eksperterne ikke kan udelukke at skibet pludselig synker, og med udsigt til blæst i det farvand Makassar Highway lå opankret i, turde myndighederne ikke at lade det blive liggende.

Der er også en risiko forbundet med at bugsere bilskibet til Oskarshamn, men den vurderes at være mindre end at lade skibet blive liggende.

”Risikoen for at skibet begynder at synke bedømmer vi som lille”, siger Patrik Lindén, on-scene commander for Kustbevakningen.

”For at mindske risikoen for dette, kommer bugseringen til at foregå med lav hastighed, og vi følger det med flere skibe”, siger Patrik Lindén.

Slæbet lagde ud med en fart på 3 knob, men farten er nu reduceret til mellem 1,5 og 2 knob. Der siver små mængder olie ud af skibet, men ikke i en form der gør det muligt for de ledsagende miljøfartøjer at samle det op.

Det lyseblå skib der på billedet ses trække slæbet, er i øvrigt dansk. Blue Antares tilhørende Blue Star Line i Fåborg oghar gennem længere tid arbejdet som supplyskib ud af Mukran til de tyske havvindmølle parker.

Det nationale svenske TV-kanal SVT har fået adgang til nogle af undervandsoptagelserne, og de viser bl.a., at der ligger store stykker af forvredet metal tilbage på klippegrunden, der hvor Makassar Highway gik på grund med en fart på 14 knob, mandag i sidste uge.

Se et billede fra havbunden nederst i artiklen.

Skibets overstyrmand, der ene mand havde vagten på broen da ulykken skete, har tilstået at han var beruset da ulykken skete. Han er også sigtet for uagtsomhed og for at have forurenet.

Skibets japanske ejer siger til svenske medier, at de er indstillet på at betale for oprydningsarbejdet hvis det kan dokumenteres, at de er ansvarlige.

De svenske myndigheder har samlet store mængder udstyr til forureningsbekæmpelse i såvel Västervik som Oskarshamn. I Oskarshamn er det planen at tage Makassar Highway til kaj så hurtigt som muligt, og tømme det for de mere end 1.300 biler der finder sig om bord – hvilket vil lette belastningen på skroget.

De brændstoftanke der blev slået hul på ved grundstødningen er begge tømt for olie, men der befinder sig fortsat godt 400.000 liter brændstof i andre af skibets tanke. De er ikke blevet tømt, da der er risiko for skibets stabilitet, hvis de tømmes.

Det var ventet at bugseringen til Oskarshamn ville tage 30 timer, men med den nedsatte fart slæbet bevæger sig med nu, ventes det at tage længere tid, Slæbet ventes dog fortsat at være fremme i Oskarshamn i løbet af torsdag.

Der er ingen præcise opgørelser over hvor meget olie der er strømmet ud af Makassar Highway, men det vurderes at der er tale om 14.000 liter.

Slæbet tager den kortest mulige rute til Oskarshamn.

Makassar Highway, der er indregistreret i Panama, var på vej fra Cuxhaven til Södetalje da det gik på grund mandag i sidste uge.

Der er konstateret omfattende skader på skibet, herunder vandindtrængning i flere brændstoftanke.

Natten til søndag trak hård vind uventet bilskibet af klippegrunden, hvilket udløste et omfattende udslip af olie, der efterfølgende er skyllet op på kysterne i området.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

08.04.2025Maritimedanmark.dk

Udsigterne til afgift på sort brændstof ved IMO-møde svækkes

08.04.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa udvider i Mellemøsten med indkøb i Hafnia

07.04.2025Maritimedanmark.dk

MSC åbner direkte rute til Asien med anløb i Aarhus

06.04.2025Maritimedanmark.dk

Ingen af skibene havde udkig

06.04.2025Maritimedanmark.dk

Det globale fragtmarked har kurs mod ballade

05.04.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vil hjælpe med bygning af nye fregatter

04.04.2025Maritimedanmark.dk

Øresundsfærgen Mercandia lV forstærker Alslinjen

04.04.2025Maritimedanmark.dk

Peter Bro til tops i Pioneer Navigation

Jobmarked

Se alle

Alvina Shipping A/S

FP & A Specialist i Gotlandsbolaget

Er du klar til at træde ombord på en spændende vækstrejse? Gotlandsbolaget søger en engageret og resultatorienteret FP&A Specialist til vores rute mellem København og Oslo.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

20.04.2025

MAERSK TRAINING

Crane Instructor in Svendborg

Maersk Training, a global leading learning provider to the maritime, oil & gas and wind industry, is expanding our offerings and growing our business within the maritime and energy industry. Thus we are looking for an ambitious, dynamic and experienced Crane Driver to join our team in Svendborg as Crane Instructor. We are looking for a person with frontline operational experience on vessels or offshore and the potential, ability and skills to pass on experience, knowledge and competence.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

EMRI A/S

General Manager Innovation / CTO

Are you a visionary technology leader with a passion for maritime innovation? Do you have the expertise to drive both software and hardware development in a fast-paced and ambitious environment?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Kalundborg kommune

Maskinchef til Sejerøfærgen – Ferie/time-afløser

Sejerøbugtens Færger søger en maskinchef til Sejerøfærgen. Stillingen indebærer arbejde på en hyggelig færge med en uformel omgangstone blandt gode kollegaer. Der lægges stor vægt på anerkendelse af udført arbejde og inddragelse i færgens drift.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

14.04.2025

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

SEA HEALTH & WELFARE

Arbejdsmiljøkonsulent – vil du sikre det gode arbejdsmiljø i den danske handelsflåde?

Den maritime branche er i udvikling, og her skal det gode arbejdsmiljø følge med. Derfor har vi skabt en helt ny rolle, hvor du er med til at kortlægge og sætte fokus på den psykiske trivsel ude på de forskellige danske handelsskibe.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

04.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

04.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

04.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

04.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

04.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

16.04.2025

Sted

Digital course