Bilskib under bugsering til Oskarshamn

Det havarerede japanske bilskib Makassar Highway er nu under slæb til Oskarshamn. Bugseringen blev påbegyndt klokken 20.51 tirsdag aften, og er pågået hele natten. Der siver små mængder olie ud fra skibet, men ikke i en form der gør det muligt for de ledsagende skibe at samle det op.

Foto: Kustbevakningen.

Beslutningen om at bugsere skibet til Oskarshamn blev taget tirsdag aften, efter en gennemgang af de undervandsoptagelser af skibet der blev foretaget tirsdag viste, at skibet er i en meget dårlig forfatning, med mange revner og revnedannelser over hele bunden.

Skaderne er så omfattende, at eksperterne ikke kan udelukke at skibet pludselig synker, og med udsigt til blæst i det farvand Makassar Highway lå opankret i, turde myndighederne ikke at lade det blive liggende.

Der er også en risiko forbundet med at bugsere bilskibet til Oskarshamn, men den vurderes at være mindre end at lade skibet blive liggende.

”Risikoen for at skibet begynder at synke bedømmer vi som lille”, siger Patrik Lindén, on-scene commander for Kustbevakningen.

”For at mindske risikoen for dette, kommer bugseringen til at foregå med lav hastighed, og vi følger det med flere skibe”, siger Patrik Lindén.

Slæbet lagde ud med en fart på 3 knob, men farten er nu reduceret til mellem 1,5 og 2 knob. Der siver små mængder olie ud af skibet, men ikke i en form der gør det muligt for de ledsagende miljøfartøjer at samle det op.

Det lyseblå skib der på billedet ses trække slæbet, er i øvrigt dansk. Blue Antares tilhørende Blue Star Line i Fåborg oghar gennem længere tid arbejdet som supplyskib ud af Mukran til de tyske havvindmølle parker.

Det nationale svenske TV-kanal SVT har fået adgang til nogle af undervandsoptagelserne, og de viser bl.a., at der ligger store stykker af forvredet metal tilbage på klippegrunden, der hvor Makassar Highway gik på grund med en fart på 14 knob, mandag i sidste uge.

Se et billede fra havbunden nederst i artiklen.

Skibets overstyrmand, der ene mand havde vagten på broen da ulykken skete, har tilstået at han var beruset da ulykken skete. Han er også sigtet for uagtsomhed og for at have forurenet.

Skibets japanske ejer siger til svenske medier, at de er indstillet på at betale for oprydningsarbejdet hvis det kan dokumenteres, at de er ansvarlige.

De svenske myndigheder har samlet store mængder udstyr til forureningsbekæmpelse i såvel Västervik som Oskarshamn. I Oskarshamn er det planen at tage Makassar Highway til kaj så hurtigt som muligt, og tømme det for de mere end 1.300 biler der finder sig om bord – hvilket vil lette belastningen på skroget.

De brændstoftanke der blev slået hul på ved grundstødningen er begge tømt for olie, men der befinder sig fortsat godt 400.000 liter brændstof i andre af skibets tanke. De er ikke blevet tømt, da der er risiko for skibets stabilitet, hvis de tømmes.

Det var ventet at bugseringen til Oskarshamn ville tage 30 timer, men med den nedsatte fart slæbet bevæger sig med nu, ventes det at tage længere tid, Slæbet ventes dog fortsat at være fremme i Oskarshamn i løbet af torsdag.

Der er ingen præcise opgørelser over hvor meget olie der er strømmet ud af Makassar Highway, men det vurderes at der er tale om 14.000 liter.

Slæbet tager den kortest mulige rute til Oskarshamn.

Makassar Highway, der er indregistreret i Panama, var på vej fra Cuxhaven til Södetalje da det gik på grund mandag i sidste uge.

Der er konstateret omfattende skader på skibet, herunder vandindtrængning i flere brændstoftanke.

Natten til søndag trak hård vind uventet bilskibet af klippegrunden, hvilket udløste et omfattende udslip af olie, der efterfølgende er skyllet op på kysterne i området.

Redaktionen

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Milliardforlig med bilskibsrederier afslutter stor kartel-sag

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet forsinket – elkonvertering trækker ud

15.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har ansat ny global marketingchef

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Risikoen for skibsfarten i Sortehavet stiger markant

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Tunøfærgen på vej mod rekord

15.12.2025Maritimedanmark.dk

ONE-containerskib taber 45 containere

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Equality and Diversity (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of the policies and practices that can help to ensure equality and diversity in the workplace. The course also provides knowledge and understanding on the legislation that underpins good practice, and the role that you play to promote fairness and compliance.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course