Klik venligst
danskerederier.gif

København droppede gratis landstrøm

København droppede gratis landstrøm

Tirsdag 28. august 2018 kl: 09:00


Københavns Havn kunne i starten af 2016 have fået et landstrømsanlæg til krydstogtskibe gratis af den østjyske virksomhed PowerCon fra Hadsund, der ville bruge havnen som udstillingsvindue for deres anlæg, der ellers normalt koster 30 millioner kroner. Havnen sagde dog nej til tilbuddet.

”Vi ville forære anlægget med EU-midler og vores egen investering i anlægget gratis til byen. Det havde selvfølgelig været en stor fornøjelse, og forhåbentlig også til stor gavn for alle dem, der bor og arbejder i området i og omkring havnen”, siger medejer af PowerCon, Peter Knudsen, der gerne havde bidraget til forbedret luftkvalitet i hovedstaden, til TV2 LORRY.

Copenhagen Malmö Port, der står bag havnen, samt By & Havn og Københavns Kommune, der selv skulle betale for etableringen takkede nej. Etableringen, der maksimalt vurderes til at beløbe sig til 30 millioner kroner fik havnen til at afvise tilbuddet. Anlægget sendes derfor i denne uge til Kristiansand i Norge.

I Kristiansand i Norge var man hurtige til at tage imod tilbuddet om en miljøvenlig løsning. Havnen har kunnet begrænse udgifterne for etablering til kun fire millioner krone. Det, har havnechefen for nylig udtalt til TV 2 Norge.

Krydstogtskibene udleder på dage med pålandsvind så meget forurening, at Det Økologiske Råd sidste år påviste en forureningsgrad på Langelinie svarende til den trafikken udleder på Københavns mest befærdede gade, H.C. Andersens Boulevard, midt i myldretiden.

Hos det kommunale selskab By & Havn, der ejer en stor del af havnen, ønsker man ikke at udtale sig om sagen til TV2 LORRY, men henviser i stedet til Copenhagen Malmö Port. Heller ikke her ønsker man at kommentere sagen, men sender bolden videre til kommunen, hvor de involverede embedsmænd heller ikke må udtale sig.

Copenhagen Malmö Port henviser vi dog til en rapport fra 2015, der ganske vist konkluderer, at et landstrømsanlæg ikke ville være rentabelt. Ifølge PowerCon er rapporten forældet. Eksempelvis angives prisen for både anlæg og etablering at løbe op i 75 millioner kroner. Altså over det dobbelte af den reelle udgift.

Kilde: TV2 LORRY


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Kedelbygning sprængt på Aabenraa havn
- Aarhus: NO2 indenfor grænseværdierne
- Mobilt landstrømsanlæg gør Grenaa til nr. 1
- Statistik: Krydstogtskibe får størst fremgang
- Landstrøm giver nu renere luft i Kiel
- Valgønske: Gør søvejen til et reelt alternativg
- Grenaa Havn slår egne rekorder
- Krydstogtforurening: Ingen hurtig løsning
- Aarhus Havn i god form til konsolidering
- Horsens øger overskud og godsmængde
- Bladt bygger olieterminal i Frederikshavn
- Svitzer-mandskab vil ikke arbejde gratis


Dagens mest læste

- Ni år gammelt containerskib skrottes
- Kedelbygning sprængt på Aabenraa havn
- Vraget af det sidste slaveskib fundet
- Torm-chef ny formand for Danske Rederier
- Netadgang til besætninger hos 82 pct.


Ugens mest læste

- 2. officer falder overbord fra Maersk-skib
- Maersk bestiller op til ti nye feeder-skibe
- Ni år gammelt containerskib skrottes
- Povl Anker skal males i 1978-farver
- Transportbånd kollapser over skib
- Nationalmuseets skonnert Bonavista indvies
- Undervandsdroner kan have placeret miner
- Fejlskøn og kursændring skyld i kæntring
- Ny hurtigrute på vej i ø-havet
- Incat bygger verdens største alu-katamaran
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst