Klik venligst
danskerederier.gif

København droppede gratis landstrøm

København droppede gratis landstrøm

Tirsdag 28. august 2018 kl: 09:00


Københavns Havn kunne i starten af 2016 have fået et landstrømsanlæg til krydstogtskibe gratis af den østjyske virksomhed PowerCon fra Hadsund, der ville bruge havnen som udstillingsvindue for deres anlæg, der ellers normalt koster 30 millioner kroner. Havnen sagde dog nej til tilbuddet.

”Vi ville forære anlægget med EU-midler og vores egen investering i anlægget gratis til byen. Det havde selvfølgelig været en stor fornøjelse, og forhåbentlig også til stor gavn for alle dem, der bor og arbejder i området i og omkring havnen”, siger medejer af PowerCon, Peter Knudsen, der gerne havde bidraget til forbedret luftkvalitet i hovedstaden, til TV2 LORRY.

Copenhagen Malmö Port, der står bag havnen, samt By & Havn og Københavns Kommune, der selv skulle betale for etableringen takkede nej. Etableringen, der maksimalt vurderes til at beløbe sig til 30 millioner kroner fik havnen til at afvise tilbuddet. Anlægget sendes derfor i denne uge til Kristiansand i Norge.

I Kristiansand i Norge var man hurtige til at tage imod tilbuddet om en miljøvenlig løsning. Havnen har kunnet begrænse udgifterne for etablering til kun fire millioner krone. Det, har havnechefen for nylig udtalt til TV 2 Norge.

Krydstogtskibene udleder på dage med pålandsvind så meget forurening, at Det Økologiske Råd sidste år påviste en forureningsgrad på Langelinie svarende til den trafikken udleder på Københavns mest befærdede gade, H.C. Andersens Boulevard, midt i myldretiden.

Hos det kommunale selskab By & Havn, der ejer en stor del af havnen, ønsker man ikke at udtale sig om sagen til TV2 LORRY, men henviser i stedet til Copenhagen Malmö Port. Heller ikke her ønsker man at kommentere sagen, men sender bolden videre til kommunen, hvor de involverede embedsmænd heller ikke må udtale sig.

Copenhagen Malmö Port henviser vi dog til en rapport fra 2015, der ganske vist konkluderer, at et landstrømsanlæg ikke ville være rentabelt. Ifølge PowerCon er rapporten forældet. Eksempelvis angives prisen for både anlæg og etablering at løbe op i 75 millioner kroner. Altså over det dobbelte af den reelle udgift.

Kilde: TV2 LORRY


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Grønlandske havne oplagte som US-baser
- Verdens største kran ankommer til Esbjerg
- Venstre-mand ny formand for Kolding havn
- Mød Søfartsstyrelsen til Maritime Kulturdage
- Hamborg Havn fortsætter væksten
- Der flyttes mere gods på Aabenraa Havn
- Rederi afslutter stor opgave i Torshavn
- Digital platform skal effektivisere havne
- Shanghai Havn verdens bedst forbundne
- Storbritannien vil etablere 10 frihavne
- Cosco overhaler APMT på terminalmarkedet
- Esbjerg Havn ser muligheder ved Brexit


Dagens mest læste

- DFDS gør sig nu klar til en hård Brexit
- Trump får shippingaktier til at rasle ned
- Billedgalleri: Horns Rev 3 indviet


Ugens mest læste

- Stort krydstogtskib forlader tysk værftshal
- 400 evakueret efter grundstødning
- USA advarer - tankskib slukker for AIS
- Iransk tankskib på Middelhavet i knibe
- Verdens største kran ankommer til Esbjerg
- Elbe nr. 5 skal repareres i Hvide Sande
- Molslinjen måtte opgive anløb pga blæst
- Så kan brandene bare komme an
- Whisky-færge skal redde eksporten
- Grønlandske havne oplagte som US-baser
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst