Klik venligst
danskerederier.gif

EU-værfter har ophugningskapacitet nok

EU-værfter har ophugningskapacitet nok

Søndag 23. september 2018 kl: 08:00


En analyse fra International Ship Recycling Association, ISRA, viser, at der i øjeblikket er rigelig genanvendelseskapacitet hos europæiske værfter til at opfylde det forventede ophugningsbehov fra 1. januar 2019, hvor EU's Ship Recycling Regulation træder i kraft.

”Analysen af det forventede volumen af EU-flagede udtjente skibeffor 2019 viser, at de næste otte år vil volumen ikke overstige en million LDT”, skriver ISRA.

Ifølge ISRA viser en analyse af historiske tal, at mængden af EU flagede skibe, der er blevet skrottet og genanvendt i de sidste otte år er faldet til kun 450.000 light displacement tonnes (LDT) om året, fra gennemsnitligt 750.000 LDT.

Den nuværende registrerede EU-kapacitet for genbrug af skibe udgør 1,3 millioner LDT, hvilket betyder, at den nuværende kapacitet overstiger den mængde, der er nødvendigt for at klare den forventede efterspørgsel på ophugningskapacitet af EU-skibe.

Desuden vil yderligere kapacitet på estimeret 0,5 millioner LDT blive tilgængelig, da flere genvindingsfaciliteter kommer på EU’s liste over godkendte værfter i slutningen af året, ifølge ISRA.

EU-skibsgenvindingsforordningen, som blev vedtaget i 2013, kræver, at alle udtjente skibe, der sejler under en EU-medlemsstats flag, fra 2019 skal skrottes på et godkendt skibsværft med EU- godkendte genanvendelsesfaciliteter. Det primære mål er at fremme miljøvenlig genanvendelse af skibe og at holde EU-flagede skibe fra at afslutte livet på Sydasiens strande.

Europa-Kommissionen offentliggjorde en første version af EU-listen i 2016 omfattede 18 skibsværfter, som alle er placeret i EU. Siden da er listen vokset til 21 faciliteter i maj 2018, med en samlet kapacitet på mindst en million LDT.

NGO Shipbreaking Platform, der går ind for bæredygtig ophugning og er stærk modstander af beaching, er enig i, at værfterne på listen har tilstrækkelig kapacitet til at opfylde den forventede efterspørgsel, selv efter at EU's Ship Recycling Regulation træder i kraft.

Redaktionen


< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Hamburg Süd forsvinder som et brand
- Mand dræbt om bord på Maersk-skib
- Semco leverer sygeplejersker til Equinor
- Færge brager ind i rampe - 10 biler skadet
- Maersk Supply Service lander stor kontrakt
- Ekspert: Elbiler skal opbevares separat
- Pro og contra ved supplerende vindenergi
- Dømt for grundstødning ved Bornholm
- Torm i stort milliardopkøb på tankmarkedet
- Maersk og MSC afbryder deres samarbejde
- Otte søfolk savnes efter forlis ud for Japan
- Fragtskib trukket fri af grunden ved Nakskov


Dagens mest læste

- Mand dræbt om bord på Maersk-skib
- Hamburg Süd forsvinder som et brand


Ugens mest læste

- Containerskib gik til bunds i havn
- Ekspert: Elbiler skal opbevares separat
- Færge brager ind i rampe - 10 biler skadet
- Forlængerkabel udløste voldsom skibsbrand
- Fragtskib på grund i Nakskov Fjord
- Semco Maritime vinder stor Cadeler-ordre
- Maersk og MSC afbryder deres samarbejde
- Norden klar med aktie-program til ledelsen
- Ingen spor efter eksplosion på Estonia
- Dømt for grundstødning ved Bornholm
Klik venligst
Klik venligst