Klik venligst
danskerederier.gif

CO-Søfart: Sirius' udflagning gevinst for DIS

CO-Søfart: Sirius' udflagning gevinst for DIS
Flaghejsning på Nimbus. Foto: Sisius Shipping

Tirsdag 9. oktober 2018 kl: 15:05


Vi har i dansk søfart intet behov for aktiviteter som stråmands-rederiet Sirius Shipping med tvivlsom adresse senest i Aalborg. At rederiet nu hjemflager ni skibe fra DIS til Sverige, er kort og godt det eneste positive, det rederi har bidraget med i dansk regi. Det skriver formand CO-Søfart og Metal Maritime Ole Philipsen i en kommentar på fagforeningens hjemmeside.

”Sirius Shipping har været et beskæmmende bekendtskab for dansk søfart, rederiforeningen og Søfartsstyrelsen. Det svenske rederi med skiftende co-adresser i Danmark gennem otte år og skiftende danske stråmands-direktører er nu i gang med at hjemflage rederiets ni danskflagede skibe til Sverige. Det skal de have tak for.

Rederiets ageren har i alle otte år, det har været i Danmark, været en trussel mod DIS. Risikoen for, at DIS internationalt blev kategoriseret som et bekvemmelighedsflag har været latent med Sirius' gøren og laden. Udvandingen af DIS var en realitet.

Den langstrakte retssag mod rederiet, rejst af 3F, for at have overtrådt dansk udlændingelovgivning førte til en bøde på 1,5 mio. kr. Mens Sirius Shipping har anket dommen, kastede domsafsigelsen og de offentliggjorte vidneafhøringer nyt lys over de dunkle aspekter i rederiets konstellation. Som gengivet i vores fagblad, der udkom i juli her i år, har tidligere direktører i den danske del af rederiet forklaret, at de var stråmænd.
Al rederiaktivitet og drift af rederiet foregik i Sverige.

På lønningslisten i Danmark var kun en stråmand. Rederiets første stråmand har blandt andet forklaret, at han fik 10.000 kr. om måneden og skulle for det beløb gå med en mobil i lommen. Den ringede næsten aldrig.

Det seneste år har rederiet end ikke haft en dansk stråmand, men svensk direktør.
Vi har i CO-Søfart og Metal Maritime gentagne gange stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt Sirius Shipping overhovedet opfyldte lovens krav for at kunne have skibe i DIS”, skriver Ole Philipsen.

”Jeg er ikke overrasket over, at Sirius Shipping nu forlader Danmark. Udflagningen var ventet efter først en million-bøde for overtrædelse af udlændingeloven og senest myndighedernes interesse for legitimiteten i rederiets danske stråmands-konstruktion.

Jubelen i Sverige over rederiets hjemflagning er stor. Det er den også her hos CO-Søfart og Metal Maritime.

Rederiet, der har samme navn som himlens klareste stjerne, har ikke kastet noget særligt positivt skær over dansk søfart. Eneste formål med indflagningen i DIS i sin tid var at gøre brug af fordelene i DIS, aldrig at bidrage til samfundet med aktivitet. Det gilde har skatteborgerne betalt.

Rederiforeningens manglende indsats for at holde orden i eget hus er heller ikke nogen strålende historie. Det kan undre, at foreningen har ladet stå til, når det gjaldt stråmandsrederiet Sirius Shipping med øje på, hvad der reelt er på spil for foreningens øvrige medlemmer - danske rederier i DIS og tilflyttede rederier, der fuldgyldigt har indflaget i DIS efter flytning af aktiviteter til Danmark.

Sirius Shippings kapitel i dansk søfart ligger lysår fra begrebet kvalitetsskibsfart og intentionen med DIS: At give lempelige skattevilkår mod til gengæld at skabe danske arbejdspladser.

Sirius Shipping har kun været interesseret i den ene del. At udnytte de danske rammebetingelser”, slutter Ole Philipsen.

Kilde: CO-Søfart

Læs artiklen om rederiets hjemflagning HER


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk forbedrer Asien-Europa netværk
- P & O omflager skibe til Cypern før Brexit
- Kokain fundet på Hamburg Süd skib
- THE Alliance vil drive over 249 skibe i 2019
- Seks skadet ved eksplosion på lodsbåd
- Nordic Tankers tester emissionskontrol
- Bud på nye fartøjer til Hjemmeværnet
- Tankskib brækker over i Ghana
- Royal Arctic Line udvider direktionen
- Grækenland gør stor narkofangst ved Kreta
- Ukrainske søfolk erklærer sig for krigsfanger
- Maersk skib sætter containerrekord i USA


Dagens mest læste

- Equinor tager mega platform i brug
- OSK designer TT-Line's nye Green Ship
- Kontrakt sikrer norsk værft til marts 2020
- Plan om fjernelse af ubygget havmøllepark
- THE Alliance vil drive over 249 skibe i 2019


Ugens mest læste

- Første undervandsvideo af sunket fregat
- Ny billeder af kæmpe DFDS ro-ro skibe
- Besætningsmedlem bag bøde til eget rederi
- Supplyskib kom ikke langt væk
- Pioneering Spirit under Storebæltsbroen
- Maersk skib sætter containerrekord i USA
- Bud på nye fartøjer til Hjemmeværnet
- VIDEO: Storm strander bulker i Rusland
- Tankskib brækker over i Ghana
- Grækenland gør stor narkofangst ved Kreta
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst