Klik venligst
danskerederier.gif

CO-Søfart: Sirius' udflagning gevinst for DIS

CO-Søfart: Sirius' udflagning gevinst for DIS
Flaghejsning på Nimbus. Foto: Sisius Shipping

Tirsdag 9. oktober 2018 kl: 15:05


Vi har i dansk søfart intet behov for aktiviteter som stråmands-rederiet Sirius Shipping med tvivlsom adresse senest i Aalborg. At rederiet nu hjemflager ni skibe fra DIS til Sverige, er kort og godt det eneste positive, det rederi har bidraget med i dansk regi. Det skriver formand CO-Søfart og Metal Maritime Ole Philipsen i en kommentar på fagforeningens hjemmeside.

”Sirius Shipping har været et beskæmmende bekendtskab for dansk søfart, rederiforeningen og Søfartsstyrelsen. Det svenske rederi med skiftende co-adresser i Danmark gennem otte år og skiftende danske stråmands-direktører er nu i gang med at hjemflage rederiets ni danskflagede skibe til Sverige. Det skal de have tak for.

Rederiets ageren har i alle otte år, det har været i Danmark, været en trussel mod DIS. Risikoen for, at DIS internationalt blev kategoriseret som et bekvemmelighedsflag har været latent med Sirius' gøren og laden. Udvandingen af DIS var en realitet.

Den langstrakte retssag mod rederiet, rejst af 3F, for at have overtrådt dansk udlændingelovgivning førte til en bøde på 1,5 mio. kr. Mens Sirius Shipping har anket dommen, kastede domsafsigelsen og de offentliggjorte vidneafhøringer nyt lys over de dunkle aspekter i rederiets konstellation. Som gengivet i vores fagblad, der udkom i juli her i år, har tidligere direktører i den danske del af rederiet forklaret, at de var stråmænd.
Al rederiaktivitet og drift af rederiet foregik i Sverige.

På lønningslisten i Danmark var kun en stråmand. Rederiets første stråmand har blandt andet forklaret, at han fik 10.000 kr. om måneden og skulle for det beløb gå med en mobil i lommen. Den ringede næsten aldrig.

Det seneste år har rederiet end ikke haft en dansk stråmand, men svensk direktør.
Vi har i CO-Søfart og Metal Maritime gentagne gange stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt Sirius Shipping overhovedet opfyldte lovens krav for at kunne have skibe i DIS”, skriver Ole Philipsen.

”Jeg er ikke overrasket over, at Sirius Shipping nu forlader Danmark. Udflagningen var ventet efter først en million-bøde for overtrædelse af udlændingeloven og senest myndighedernes interesse for legitimiteten i rederiets danske stråmands-konstruktion.

Jubelen i Sverige over rederiets hjemflagning er stor. Det er den også her hos CO-Søfart og Metal Maritime.

Rederiet, der har samme navn som himlens klareste stjerne, har ikke kastet noget særligt positivt skær over dansk søfart. Eneste formål med indflagningen i DIS i sin tid var at gøre brug af fordelene i DIS, aldrig at bidrage til samfundet med aktivitet. Det gilde har skatteborgerne betalt.

Rederiforeningens manglende indsats for at holde orden i eget hus er heller ikke nogen strålende historie. Det kan undre, at foreningen har ladet stå til, når det gjaldt stråmandsrederiet Sirius Shipping med øje på, hvad der reelt er på spil for foreningens øvrige medlemmer - danske rederier i DIS og tilflyttede rederier, der fuldgyldigt har indflaget i DIS efter flytning af aktiviteter til Danmark.

Sirius Shippings kapitel i dansk søfart ligger lysår fra begrebet kvalitetsskibsfart og intentionen med DIS: At give lempelige skattevilkår mod til gengæld at skabe danske arbejdspladser.

Sirius Shipping har kun været interesseret i den ene del. At udnytte de danske rammebetingelser”, slutter Ole Philipsen.

Kilde: CO-Søfart

Læs artiklen om rederiets hjemflagning HER


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Del Monte vil investere i containerskibe
- Handelsskib beskudt ud for Somalia
- Sovende fuld kaptajn skyld i grundstødning
- Olie fra CSL Virginia lukker franske strande
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Iran var i 204 antipirataktioner siden 2008
- Ulmende kullast slukket i Auckland
- Mand overlever langt ophold i havet
- Color Line venter med omflagning
- Stena Bulk i scrubber-aftale med Bluesoul
- Scorpio vil udstyre 146 skibe med skrubber
- EU-aftale skal afværge indonesisk særlov


Dagens mest læste

- Sovende fuld kaptajn skyld i grundstødning
- Olie fra CSL Virginia lukker franske strande
- Ocean Cleanup ankommet til affaldsø
- Del Monte vil investere i containerskibe
- Ensomhed til søs skal nu afdækkes


Ugens mest læste

- Besætning: Der var et mindre problem
- Ro-pax trukket fri af containerskib
- 10 reddet fra nødstedt skib efter 20 dage
- Tuco får ordre fra Hovedstadens Beredskab
- Skibsvrag kan ændre søfartens historie
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Sådan forlænges et ro/ro skib 30 meter
- Color Line venter med omflagning
- Fragtskib uden styring ødelægger syv både
- Container skib rammer kaj i Indien
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst