Skibstunnel får endnu et skud for boven
Planerne om at bygge verdens første skibstunnel ved Stad i Sydnorge har fået endnu et skud for boven. Denne gang er det rederiet Hurtigruten der slår fast, at de ikke ønsker at benytte skibstunnelen, hvis den skulle blive bygget.
Hurtigruten begrunder sin beslutning med, at besejling af tunnelen vil udgøre en større risiko for rederiets færger, end at sejle den nuværende vej rundt om Stad.
Dertil kommer, at rederiet frygter hvad der vil ske, hvis en af rederiets færger udvikler røg eller går i brand, men den befinder sig i tunnelen.
”Vi ser med bekymring på en evakuering af et passagerskib på vej gennem tunnelen, og kan ikke se hvordan redningsudstyr, redningsbåde og flåder skal kunne bruges inde i tunnelen”, siger Rune Thomas Ege, kommunikationschef i Hurtigruten til netmediet Sysla.
Udmeldingen fra Hurtigruten kommer kun få uger efter, den norske regering valgte at stryge en ventet bevillig til projektet på den norske finanslov. Det skete bl.a. efter, at en analyse havde vist, at tunnelen bliver dyrere end ventet, og samfundsøkonomisk er en rigtig dårlig forretning.
Regeringen skrev i bemærkningerne til finansloven, at man vil kigge på projektet igen senere, men med nul kroner afsat til projektet i 2019, tror de færreste nu på at tunnelen bliver til noget.
Hurtigrutens konkurrent, Havila Kystruten, har modsat Hurtigruten meldt ud, at de planlægger at benytte skibstunnelen hvis den bliver bygget.
Redaktionen