Klik venligst
danskerederier.gif

Verdens første autonome færge i drift

Verdens første autonome færge i drift

Tirsdag 4. december 2018 kl: 08:00


Rolls-Royce og det finske statsejede Finferries har demonstreret verdens første fuldt autonome færge i øhavet syd for Åbo, Finland. Bilfærgen Falco brugte en kombination af Rolls-Royce Ship Intelligence teknologier til at navigere autonomt mellem Parainen og Nauvo. Retursejladsen skete via fjernbetjening.

"I dag markerer et stort skridt fremad i rejsen mod autonome skibe og bekræfter præcis, hvad vi har sagt i flere år, at autonom transport er på vej. Pojektet har været et succesfuldt samarbejde mellem Rolls-Royce og Finferries og en ideel mulighed for at vise verden, hvordan Ship Intelligence-teknologien kan give store fordele ved sikker og effektiv drift af skibe”, siger direktør for Commercial Marine hos Rolls-Royce, Mikael Makinen.

Under demonstrationen gennemførte Falco, med 80 inviterede VIP gæster ombord, sejladsen under fuld autonom kontrol. Fartøjet registrerede objekter, ved hjælp af sensorer og kunstig intelligens og udførte kollisionsundvigelse. Det demonstrerede også automatisk anløb med et nyudviklet autonomt navigationssystem. Alt skete uden menneskelig indgriben fra besætningen, ifølge Rolls-Royce.

Falco er udstyret med en række avancerede sensorer, der kan skabe et detaljeret billede af omgivelserne i realtid og med en nøjagtighed bedre end det menneskelige øje. Situationsbilledet skabes ved at sammenkøre sensordata. Det forbindes til Finferries’ fjernbetjeningscenter på land, cirka 50 kilometer væk i Åbos centrum. Her overvåger en kaptajn de autonome operationer, og kan om nødvendigt tage kontrol af fartøjet.

Under de autonome operationstests i Åbo-øhavet har Rolls-Royce hidtil brugt tæt på 400 timers søprøver. Rolls-Royce Autodocking-systemet er blandt de teknologier, der er blevet testet. Denne funktion gør det muligt for fartøjet automatisk at ændre kurs og hastighed, når man nærmer sig færgelejet og udfører automatisk docking uden menneskelig indgriben.

Falco er en 53,8 meter lang dobbelt-ender bilfærge, der trådte i service hos Finferries i 1993.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- LNG-drevne Costa Smeralda ude af tørdok
- Tuco lancerer 7,5m ProZero FRC
- Nyt bjærgningsfartøj til US Navy
- Matson navngiver milliard-dyrt containerskib
- Rusland bygger atomdrevne destroyere
- Nyt krydstogtskib til det kinesiske marked
- Maersk skibe er nu flydende kraftværker
- Bulkcarrier har succes med Flettner Rotor
- Molslinjens Express 4 hjemme i Aarhus
- Hornsea One CTV navngivet
- Royal Arctic Line bestiller to nye skibe
- Royal Caribbean bestiller sjette Oasis-skib


Dagens mest læste

- Krydstogtskib evakueres ud for Norge
- Krydstogtskib på vej mod havn i Molde
- Polak containerterminal opkøbt af Singapore
- 30-året for Exxon Valdez katastrofen


Ugens mest læste

- Containerskib kæntrer i Bandar Abbas
- Færøsk færge udstyres med en bådvinge
- Gammel dansk færge i canadiske problemer
- Krydstogtskib evakueres ud for Norge
- Plastoprydningsprojekt er gået i stå
- Brand om bord på tankskib i Østersøen
- Krydstogtskib på vej mod havn i Molde
- Flydende atomkraftværft skrottet
- Flere detaljer om ny hurtigfærge til Samsø
- Danskbygget FPSO sendes nu til skrotning
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst