danskerederier.gif

Verdens første autonome færge i drift

Verdens første autonome færge i drift

Tirsdag 4. december 2018 kl: 08:00


Rolls-Royce og det finske statsejede Finferries har demonstreret verdens første fuldt autonome færge i øhavet syd for Åbo, Finland. Bilfærgen Falco brugte en kombination af Rolls-Royce Ship Intelligence teknologier til at navigere autonomt mellem Parainen og Nauvo. Retursejladsen skete via fjernbetjening.

"I dag markerer et stort skridt fremad i rejsen mod autonome skibe og bekræfter præcis, hvad vi har sagt i flere år, at autonom transport er på vej. Pojektet har været et succesfuldt samarbejde mellem Rolls-Royce og Finferries og en ideel mulighed for at vise verden, hvordan Ship Intelligence-teknologien kan give store fordele ved sikker og effektiv drift af skibe”, siger direktør for Commercial Marine hos Rolls-Royce, Mikael Makinen.

Under demonstrationen gennemførte Falco, med 80 inviterede VIP gæster ombord, sejladsen under fuld autonom kontrol. Fartøjet registrerede objekter, ved hjælp af sensorer og kunstig intelligens og udførte kollisionsundvigelse. Det demonstrerede også automatisk anløb med et nyudviklet autonomt navigationssystem. Alt skete uden menneskelig indgriben fra besætningen, ifølge Rolls-Royce.

Falco er udstyret med en række avancerede sensorer, der kan skabe et detaljeret billede af omgivelserne i realtid og med en nøjagtighed bedre end det menneskelige øje. Situationsbilledet skabes ved at sammenkøre sensordata. Det forbindes til Finferries’ fjernbetjeningscenter på land, cirka 50 kilometer væk i Åbos centrum. Her overvåger en kaptajn de autonome operationer, og kan om nødvendigt tage kontrol af fartøjet.

Under de autonome operationstests i Åbo-øhavet har Rolls-Royce hidtil brugt tæt på 400 timers søprøver. Rolls-Royce Autodocking-systemet er blandt de teknologier, der er blevet testet. Denne funktion gør det muligt for fartøjet automatisk at ændre kurs og hastighed, når man nærmer sig færgelejet og udfører automatisk docking uden menneskelig indgriben.

Falco er en 53,8 meter lang dobbelt-ender bilfærge, der trådte i service hos Finferries i 1993.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Udbyhøj Kabelfærge – nu på el
- Nyt opmålingsskib til Kystdirektoratet
- Stena Line sætter dato på E-flex premiere
- Ny verdensrekordholder på vej til MSC
- Kontrolskibet Nordsøen tæt på levering
- Ny autonom færge navngivet i Aalborg
- Første nybygning til the Great Lakes
- SAL Heavy Lift bestiller fire nye skibe
- Nyt kontrolskib på første testsejladser
- Verdens første eldrevne hurtigfærge på søen
- MSC bestiller brint-hjulpne krydstogtskibe
- Stena klar med ny kæmpe på Østersøen


Dagens mest læste

- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
- Kraftig brand om bord på ZIM containerskib
- Opgiver at ombygge tankskibe til containere
- Udbyhøj Kabelfærge – nu på el
- Maersk sejler uden om Port of Felixstowe


Ugens mest læste

- Hangarskib på ulovligt slæb til Europa
- Nybygget luksusyacht opslugt af flammer
- Maersk køber massivt ind hos Viking
- Stena Freighter: Fra stjernefremtid til skrot
- 5x40 års jubilæum i Maersk Supply Service
- Molslinjen vil bygge to nye elfærger
- Storebæltsfærge vælter kommune-budget
- Travlhed – også på den tyske side af Femern
- Investerer 40 mia. kr. i den danske flåde
- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
Klik venligst
Klik venligst