Klik venligst
danskerederier.gif

Den traditionelle havnerolle skal nytænkes

Den traditionelle havnerolle skal nytænkes

Mandag 25. marts 2019 kl: 10:04


Havne skal i fremtiden være meget mere end blot transportknudepunkter for at skabe yderligere vækst. En ny rapport fra Aalborg Universitet stiller med udgangspunkt i Aalborg Havn skarpt på behovet for udvikling af havnerollen og bringer nye perspektiver på fremtidens havn.

Rapporten undersøger Aalborg Havns fremtidige rolle som nordjysk containerknudepunkt særligt med fokus på godsbanetransporten. Undersøgelsen afdækker fire forskellige aktørers perspektiver på Aalborg Havn, nemlig Aalborg Kommune, Region Nordjylland, DHL Global Forwarding og Deutsche Bahn, og lektor Claus Lassen siger følgende om forskningens tilgang.

”Det har været vigtigt for os at få et bredt perspektiv på havnens rolle og fremtid ved at inddrage aktører med forskellige relationer til Aalborg Havn. Formålet har ikke blot været at undersøge godstransporten; vi ville undersøge sammenhængen mellem forskellige transportformer og samfundsudviklingen”, siger Claus Lassen.

”Regionen og kommunen har begge et strategisk sigte med Aalborg Havn og anskuer havnen som vigtig for erhvervsudviklingen, jobskabelsen og tiltrækningen af nye virksomheder osv. Af undersøgelsen fremgår det desuden, at Deutsche Bahn anser Aalborg Havn som et bindeled mellem Europa og Norden, mens DHL Global Forwarding opfatter havnen som vigtig for at tilfredsstille de nordjyske afskibere”.

Undersøgelsen omfatter både statistik- og dokumentanalyse samt interviews med relevante personer fra de fire udvalgte aktører.

Rapportens konklusioner vækker stor interesse hos Aalborg Havn, hvor udviklingschef Jesper Raakjær hæfter sig ved, at man allerede er undervejs med at omstille sig fra traditionel infrastrukturhavn til en moderne indlandshavn og industripark drevet og baseret på viden og tætte samarbejder med blandt andre Aalborg Universitet.

”Rapportens perspektiver bekræfter os i, at vi er på rette vej med vores strategiske udvikling mod at blive et ultramoderne logistikcenter og indlandshavn, der formår at betjene landsiden såvel som vandsiden. Derudover giver rapporten også et interessant indblik i, hvordan vigtige aktører helt konkret opfatter os og vores ydelser og rolle. Både i forhold til hvad vi gør godt, og hvad vi måske kan gøre endnu bedre i fremtiden”, siger Jesper Raakjær.

Kilde: Aalborg Havn


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Svitzer-mandskab vil ikke arbejde gratis
- CMP Malmø bliver havn for Containerships
- Isen smelter:Ny containerterminal på Island
- Afgift skal formindske skrald i havet
- Svenskerne kommer hurtigere til Shanghai
- Fokus på blockchain-potentiale i blå sektor
- Tilbagegang for Associated Danish Ports
- Faldende overskud i Lindø Port of Odense
- Global opvarmning skaber ny islandsk havn
- Havnechef første professor i havneudvikling
- Krydstogtskibe på vej til Hanstholm
- Østersøen hitter blandt krydstogtgæster


Dagens mest læste

- Rekordstort skib gennem Panamakanalen
- Flydende raketplatform taber løfteraket
- Svitzer udvider aktiviteterne i Brasilien


Ugens mest læste

- Skib tæt på at kæntre pga dårlig lastning
- Gigant rederi risikerer “katastrofe”
- Spansk patrulje befrier kapret skib
- Svitzer-mandskab vil ikke arbejde gratis
- Nyt dansk rederi modtager første skib
- Nigeria tager sikkerhedsvagter til fange
- Alle norske offshore supply skibe i arbejde
- Første fotos: Color Hybrid på vandet
- Kina tager ny laser-kanon i brug
- Redningsaktionen bliver helt elektrisk
Klik venligst
Klik venligst