Skrotning: BIMCO er harm over EU liste

EUs bestræbelser på at sikre, at regler omkring miljøbeskyttelse og sikkerheden for arbejderne er i orden, inden et skrotningsværft bliver godkendt på EU´s hvidliste, møder hård kritik fra Bimco. Organisationen mener, at EU bør godkende langt flere værfter i bl.a. Asien.

“EU listen er svær at tage alvorligt,” lyder det fra BIMCO´s topchef, Angus Frew.

Organisationen peger på, at kun ni ud af de 26 på EU-listen over godkendte skrotningsværfter realistisk set kan modtage skibe til skrot og blot tre af dem er i stand til at håndtere store skibe (Panamax eller større).

“Jeg ringede til et af værfterne på listen for nogle få måneder siden og var ikke en gang gået i gang med at bygge faciliteterne til skrotning endnu,” siger Angus Frew. Han mener, at listen “ligner protektionisme” fra EU´s side, der “klart skader EU rederier”.

EU´s beslutning om, at skibe fra EU-lande skal hugges op på værfter godkendt af EU, trådte i kraft den 1. januar i år.

Og ifølge BIMCO er det lykkes EU-værfter at komme på listen uden at opfylde ensartede kriterier, mens værfter uden for EU skal inspiceres af EU-udpegede inspektorer, inden de kan optages. Det er hidtil kun lykkedes for to tyrkiske og et amerikansk skrotværft.

Som bekendt ender hovedparten af verdens udtjente skibe på de ofte stærkt kritiserede skrotværfter på strande i Indien, Bangladesh eller Pakistan, hvor beskyttelse af såvel miljø som arbejdere langt fra lever op til europæiske standarder. Men BIMCO mener, at der er sket fremskridt på flere af disse værfter - og at disse fremskridt burde belønnes med en EU godkendelse.

“BIMCO ønsker, at disse værfter forbedrer deres sikkerhed og miljøstandarder, men hvis der ikke er nogen udsigt til, at disse faciliteter uden for EU kan komme på EU-listen, vil reguleringen fejle i forhold til at nå målet og i stedet alene tjene til at beskytte EU´s egne skrotværfter,” siger Angus Frew.

To værfter på Alang strandene i Indien - Shree Ram Vessel Scrap and Priya Blue Industries - blev senest vurderet, men ikke godkendt, af EU i oktober sidste år. Den ansvarlige for EU Kommissionens Waste Management and Recycling Unit, Peter Koller, sagde dog i starten af marts,

at hans afdeling fortsat er i dialog med begge værfter.

Angivelig er EU ikke så bekymret for arbejdet på selve værftet, men mere den efterfølgende genanvendelse af skrottet.

Kilde: BIMCO

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Singapore-værft rejser modkrav mod Maersk i voldgiftssag

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Første ophugningsværft i Pakistan godkendt

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder nye millionkontrakter

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Faaborg Værft fordobler overskuddet

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Værfts-sammenlægning på vej i Kiel

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hoyer og VMS Group fusionerer

13.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Opening doors to India and Japan

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course