danskerederier.gif

Skrotning: BIMCO er harm over EU liste

Skrotning: BIMCO er harm over EU liste

Tirsdag 9. april 2019 kl: 12:59


EUs bestræbelser på at sikre, at regler omkring miljøbeskyttelse og sikkerheden for arbejderne er i orden, inden et skrotningsværft bliver godkendt på EU´s hvidliste, møder hård kritik fra Bimco. Organisationen mener, at EU bør godkende langt flere værfter i bl.a. Asien.

“EU listen er svær at tage alvorligt,” lyder det fra BIMCO´s topchef, Angus Frew.

Organisationen peger på, at kun ni ud af de 26 på EU-listen over godkendte skrotningsværfter realistisk set kan modtage skibe til skrot og blot tre af dem er i stand til at håndtere store skibe (Panamax eller større).

“Jeg ringede til et af værfterne på listen for nogle få måneder siden og var ikke en gang gået i gang med at bygge faciliteterne til skrotning endnu,” siger Angus Frew.
Han mener, at listen “ligner protektionisme” fra EU´s side, der “klart skader EU rederier”.

EU´s beslutning om, at skibe fra EU-lande skal hugges op på værfter godkendt af EU, trådte i kraft den 1. januar i år.
Og ifølge BIMCO er det lykkes EU-værfter at komme på listen uden at opfylde ensartede kriterier, mens værfter uden for EU skal inspiceres af EU-udpegede inspektorer, inden de kan optages. Det er hidtil kun lykkedes for to tyrkiske og et amerikansk skrotværft.

Som bekendt ender hovedparten af verdens udtjente skibe på de ofte stærkt kritiserede skrotværfter på strande i Indien, Bangladesh eller Pakistan, hvor beskyttelse af såvel miljø som arbejdere langt fra lever op til europæiske standarder.
Men BIMCO mener, at der er sket fremskridt på flere af disse værfter - og at disse fremskridt burde belønnes med en EU godkendelse.

“BIMCO ønsker, at disse værfter forbedrer deres sikkerhed og miljøstandarder, men hvis der ikke er nogen udsigt til, at disse faciliteter uden for EU kan komme på EU-listen, vil reguleringen fejle i forhold til at nå målet og i stedet alene tjene til at beskytte EU´s egne skrotværfter,” siger Angus Frew.

To værfter på Alang strandene i Indien - Shree Ram Vessel Scrap and Priya Blue Industries - blev senest vurderet, men ikke godkendt, af EU i oktober sidste år. Den ansvarlige for EU Kommissionens Waste Management and Recycling Unit, Peter Koller, sagde dog i starten af marts, at hans afdeling fortsat er i dialog med begge værfter.

Angivelig er EU ikke så bekymret for arbejdet på selve værftet, men mere den efterfølgende genanvendelse af skrottet.

Kilde: BIMCO


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Viking sikrer stor ordre til HydroPen
- Roxtec og Solar indgår nyt samarbejde
- Nu mærker oliemarkedet de nye svovlregler
- Praktikpladspris til maritim lærlingeordning
- Fusion kan skabe gigantværft i Kina
- MAN´s dual-fuel har rundet 500.000 timer
- Danske Maritime roser rød aftale
- Sydkoreansk værft på vej mod konkurs
- ReFlow Maritime vinder SDG Tech Award
- Norge vil sætte værftsarbejdere i centrum
- Neptune Lines køber scrubbere i Nordjylland
- Hvide Sande Shipyard udvider med ny hal


Dagens mest læste

- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
- Normann Atlantic har endelig forladt Bari
- Storbritannien under pres for at løslade skib
- Kapret skib indtjener ikke charter
- Milliard-yacht på besøg i Norge


Ugens mest læste

- Verdens største kranskib på jomfrusejlads
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Ellen har brændt endnu en motor af
- Nyt norsk forskningsskib måtte vende om
- Blue Star Line er gået konkurs
- Ti af verdens største skibe
- Storbritannien sender krigsskib til Hormuz
- Carnival Vista om bord på BOKA Vanguard
- Forstå det store Silkevejs-projekt på 6 min
- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
Klik venligst
Klik venligst