Klik venligst
danskerederier.gif

Trist afslutning for et ikonisk skib

Trist afslutning for et ikonisk skib
Isbryderen Elbjørn ved kajen i Aalborg, hvor blev brugt som restaurationsskib siden 2004.

Torsdag 11. april 2019 kl: 16:00


Isbryderen Elbjørn er blevet solgt til skrot. Det ikoniske skib, der fungerede som isbryder fra 1954 til 1996, blev efterfølgende solgt af flåden og har siden 2004 ligget ved kaj i Aalborg havn, hvor det fungerede som restaurantskib med flere forskellige restauratører.

Elbjørn sejlede sin sidste tur som isbryder den 12. februar 1996. Skibet var i færd med at bryde is mellem Møn og Gedser, da det fik et havari på hovedmotoren og ved nedsat kraft gik tilbage til København.

En undersøgelse viste, at det ikke kunne betale sig at reparere skibet, der i stedet blev oplagt på Flådestation Frederikshavn. Inden skibets aktive karriere sluttede, var det også blevet benyttet som opmålingsskib for Søværnet.

Men i slutningen af 2003 blev skibet sat til salg med bevaring for øje og Elbjørn startede sit andet liv som restaurationsskib på Aalborg Havn.

Her har det i årenes løb været ejet af forskellige restauratører og taget i mod tusindvis af sultne gæster. Senest blev det solgt i december 2017, hvor den nye restauratør havde store planer med skibet og åbnede “Restaurant Den Gamle Frue MS Elbjørn”.

Men det gik slet ikke. Et år senere lå skibet forladt hen med sorte sække, glasskår og skarpe genstande flydende overalt, berettede lokalmediet “migogaalborg”.
Restauratøren var gået konkurs nu er den gamle isbryder solgt til ophug til skrotfirmaet Jatob Aps.for et ikke oplyst beløb.

“Vi bugserer her i løbet af april måned Elbjørn væk fra den plads i Oliehavnen i Aalborg, som det har ligget på i de sidste par uger, og så sejles skibet til Frederikshavn, hvor ophugningen skal finde sted,” siger skrothandler Orla Rasmussen til aalborgnu.dk

Han regner med at bruge et par måneder på at hugge skibet op og vurderer, at Elbjørn ender med en skrotvægt på mellem 1000 og 1100 tons.
Det hele bliver dog genbrugt efter en omsmeltning og på den måde “genopstår” Elbjørn som jernbjælker, jernplader eller lignende til byggeindustrien.

Elbjørn var den første af Isbrydertjenestens skibe, der var forsynet med diesel-elektrisk drivkraft, derfra navnet. Hør flere detaljer om Elbjørn i en video fra præsentationen af isbryderen på Langelinie i København i 1954. Klik HER

Redaktionen


-

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nu skal fyrtårnene fejres
- Det er kvindernes dag i søfarten i dag
- Aftale om Ellen er faldet på plads
- Den store maritime fest er i gang
- Det kan man da kalde en møg-dag…
- Elbe nr 5 tjekkes af danske eksperter
- Holy Shit! - For sent på den…
- Endnu flere tons kokain fundet på MSC-skib
- Vanvittigt: Malerarbejde på sejlende skib
- Dansk initiativ bekæmper pirateri
- Sjælden set vanvidssejlads i Miami
- Lydoptagelse: Vi er under angreb!


Dagens mest læste

- Hov, hov, hov … I glemte noget
- Fragtskib langt om længe trukket fri
- Norsk rigselskab går konkurs
- Forargelse i Folketinget over Dan-Bunkering
- Stort fald i antallet af sunkne skibe


Ugens mest læste

- Holy Shit! - For sent på den…
- Det kan man da kalde en møg-dag…
- Elbe nr 5 tjekkes af danske eksperter
- Trump koster Miami´s “Big Three” kassen
- Endnu flere tons kokain fundet på MSC-skib
- Norsk fregat bliver solgt til ophugning
- Maersk Drilling har solgt Giant
- Total afskediger 200 ansatte i Esbjerg
- To rederier på vej med mega-ordrer
- Indien sender krigsskibe til Oman Bugten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst