danskerederier.gif

Trist afslutning for et ikonisk skib

Trist afslutning for et ikonisk skib
Isbryderen Elbjørn ved kajen i Aalborg, hvor blev brugt som restaurationsskib siden 2004.

Torsdag 11. april 2019 kl: 16:00


Isbryderen Elbjørn er blevet solgt til skrot. Det ikoniske skib, der fungerede som isbryder fra 1954 til 1996, blev efterfølgende solgt af flåden og har siden 2004 ligget ved kaj i Aalborg havn, hvor det fungerede som restaurantskib med flere forskellige restauratører.

Elbjørn sejlede sin sidste tur som isbryder den 12. februar 1996. Skibet var i færd med at bryde is mellem Møn og Gedser, da det fik et havari på hovedmotoren og ved nedsat kraft gik tilbage til København.

En undersøgelse viste, at det ikke kunne betale sig at reparere skibet, der i stedet blev oplagt på Flådestation Frederikshavn. Inden skibets aktive karriere sluttede, var det også blevet benyttet som opmålingsskib for Søværnet.

Men i slutningen af 2003 blev skibet sat til salg med bevaring for øje og Elbjørn startede sit andet liv som restaurationsskib på Aalborg Havn.

Her har det i årenes løb været ejet af forskellige restauratører og taget i mod tusindvis af sultne gæster. Senest blev det solgt i december 2017, hvor den nye restauratør havde store planer med skibet og åbnede “Restaurant Den Gamle Frue MS Elbjørn”.

Men det gik slet ikke. Et år senere lå skibet forladt hen med sorte sække, glasskår og skarpe genstande flydende overalt, berettede lokalmediet “migogaalborg”.
Restauratøren var gået konkurs nu er den gamle isbryder solgt til ophug til skrotfirmaet Jatob Aps.for et ikke oplyst beløb.

“Vi bugserer her i løbet af april måned Elbjørn væk fra den plads i Oliehavnen i Aalborg, som det har ligget på i de sidste par uger, og så sejles skibet til Frederikshavn, hvor ophugningen skal finde sted,” siger skrothandler Orla Rasmussen til aalborgnu.dk

Han regner med at bruge et par måneder på at hugge skibet op og vurderer, at Elbjørn ender med en skrotvægt på mellem 1000 og 1100 tons.
Det hele bliver dog genbrugt efter en omsmeltning og på den måde “genopstår” Elbjørn som jernbjælker, jernplader eller lignende til byggeindustrien.

Elbjørn var den første af Isbrydertjenestens skibe, der var forsynet med diesel-elektrisk drivkraft, derfra navnet. Hør flere detaljer om Elbjørn i en video fra præsentationen af isbryderen på Langelinie i København i 1954. Klik HER

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Studerende fra SIMAC vinder DM igen
- Verdens største på jomfrutur gennem Suez
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Danmarks smukkeste hul i jorden genåbner
- Maritime museer åbner op igen
- Så er der fundet fem nye Maritime Stars
- Kvindelig US Navy-captain fyret for oliespild
- Dansk sejlbåd dukket op i Atlanterhavet
- Delvis genåbning af maritime skoler
- Historisk krigsskib fundet på 4 km dybde
- Skibsreder bliver ufrivillig Youtube-stjerne
- Hunde-spisende leopard spottet på tanker


Dagens mest læste

- Test af droneleverance til verdens største
- Østersøen har fået ny supermoderne havn
- Norske Solstad i nyt milliard underskud
- Rederichefer forudser fald i omsætningen
- Esvagt forudser svært 2020


Ugens mest læste

- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Se dansk lods på arbejde om natten
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
- Så er der rotorsejl på Copenhagen
- Siemens udvikler havvindmølle på 14 MW
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst