Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk advarer mod staters indblanding

Maersk advarer mod staters indblanding

Tirsdag 16. april 2019 kl: 09:23


Det er svært at kæmpe mod statskasser og det kan hindre end sund balance mellem udbud og efterspørgsel på container shipping markedet at stater støtter rederiers udbygning af tonnage, advarer Maersk´ chef for Asien-Stillehavsområdet, Robbert van Trooijen.

“Hvis stater understøtter operatører på måder, der fører til introduktion af tonnage, der ellers ikke ville blive bygget, hindrer det markedets muligheder for at regulere sig selv og opnå en sund balance mellem udbud og efterspørgsel,” siger Robbert van Trooijen ifølge TradeWinds.

Han tror dog ikke, at al tonnage vil blive afkoblet fra staters understøttelse i den nære fremtid. “Men stater bør afstå fra deltagelse på måder, der gør det umuligt for markedet at fungere som det skal og som vil hæmme fair konkurrence,” siger han.

Hans udtalelse falder på baggrund af de seneste ni måneders udvikling i Asien, hvor stater ifølge data fra Clarkson har stået bag alle de 34 afgivne ordre på skibet større end 10.000 TEU.
Det er statsstøttede operatører som Hyundai Merchant Marine (HMM) kinesiske CSSC Shipping Leasing og taiwanesiske Yang Ming Shipping, der har nydt godt af deres landes omfattende støtte til nybygninger.

Drewry´s direktør Arjun Batra peger dog på, at de fleste lande - med Kina som en markant undtagelse - “mener, at den private sektor gør det meget bedre end stater”.

Og ser man på verdens ti største containerrederier, er det alene Cosco Shipping Lines (nr. 3 på listen), Yang Ming (nr. 8) og HMM (nr. 9), der får hjælp fra deres hjemlande. Og de opererer samlet set 3,92 mio. TEU ud af den samlede flåde. Det svarer til 17,1 pct.

HMM har dog hele 20 skibe i ordre, hvilket ifølge Alphaliner svarer til 90,7 pct. af deres eksisterende flåde, mens Yang Ming har en ordrebog svarende til knap en tredjedel af flåden. Cosco gruppen ligger i den sammenhæng sidst med 13 skibe i ordre, svarende til 5,9 pct. Af flåden.

Hapag-Lloyd (nr. 5 på listen) har slet ingen skibe i ordre, mens verdens største containerrederi, Maersk, har 15 mindre skibe på vej, svarende til 1,4 pct af deres flåde.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Svitzer udvider aktiviteterne i Brasilien
- Rekordstort skib gennem Panamakanalen
- Skib tæt på at kæntre pga dårlig lastning
- Ukraine ønsker Nato-eskorte igennem Kerch
- Nigeria tager sikkerhedsvagter til fange
- Nyt dansk rederi leder efter flere tankskibe
- Royal Arctic Line får grønt lys til samarbejde
- Lauritzen Fonden kan takke DFDS
- Kinesisk genbrug rammer shipping
- Gigant rederi risikerer “katastrofe”
- Scorpio Bulkers styrker likviditeten
- Nyt dansk rederi modtager første skib


Dagens mest læste

- Rekordstort skib gennem Panamakanalen
- Flydende raketplatform taber løfteraket
- Svitzer udvider aktiviteterne i Brasilien


Ugens mest læste

- Skib tæt på at kæntre pga dårlig lastning
- Gigant rederi risikerer “katastrofe”
- Spansk patrulje befrier kapret skib
- Svitzer-mandskab vil ikke arbejde gratis
- Nyt dansk rederi modtager første skib
- Nigeria tager sikkerhedsvagter til fange
- Alle norske offshore supply skibe i arbejde
- Første fotos: Color Hybrid på vandet
- Kina tager ny laser-kanon i brug
- Redningsaktionen bliver helt elektrisk
Klik venligst
Klik venligst