Eldrift halverer udledning på Øresund
Indsættelsen af verdens største batteridrevne færger, Aurora og Tycho Brahe på Helsingør-Helsingborg overfarten har været til stor gavn for miljø og klima. Også kunderne er tilfredse, siger chefen for rederiet ForSea.
Miljøgevinsten ved anvendelsen af de to batterifærger har været markant. Således er rederiets samlede udledning af CO2 og skadelige stoffer halveret i forhold til året før.
”Batteridriften af vore to store færger har været en succes. Det har kun været nødvendigt med minimale justeringer i indkøringsperioden, og ikke desto mindre har vi kunnet holde en stabil drift med tæt ved 100% præcision i det første hele kvartal med batteridrift. Miljøgevinsten er tydelig. Samlet set er hele rederiets energiforbrug og udledningen af CO2 og skadelige partikler halveret i forhold til 1. kvartal 2018,” siger Johan Röstin, CEO i ForSea (tidligere HH Ferries).
Og det er kunderne glade for, mener direktøren: “Det tæller for alle at vide, at man med ForSea kan rejse støj- og røgfrit, og at vi samtidig har sparet atmosfæren for 4.500 ton CO2 i forhold til samme periode sidste år,” siger Johan Röstin, som forventer at kunne forbedre miljøeffekten yderligere i de kommende kvartaler.
Antallet af overførte personbiler og passagerer faldt i 1. Kvartal med henholdsvis knap 5 pct. til 227.000 biler og knap 4 pct. til 1,24 mio. passagerer, hvilket ifølge rederiet primært skyldes en periodeforskydning, i det størstedelen af påsketrafikken i 2018 blev afviklet i 1. kvartal.
Rederiet melder ikke om de store ændringer i forhold til overførte lastbiler, der lå på 111.000 enheder i første kvartal i år, mens bustrafikken på ruten steg med 5 pct. til godt 2.600 overførte enheder.
Kilde: ForSea