CMP Malmø bliver havn for Containerships
Rederiet Containerships har valgt Copenhagen Malmö port (CMP) som en permanent og vigtig havn i sin nye tjeneste, Scan Baltic 1. I går anløb rederiets første containerskib til Norra Hamnen i Malmø, der bliver en vigtig havn for import og eksport fra Sverige.
“CMP Malmø tilbyder alle de løsninger, som vi som rederi inden for korte søtransporter ser som en forudsætning for, at vi kan sikre det høje serviceniveau, vores kunder har brug for. CMP tilbyder fleksibilitet og nem adgang til vores landtransporter, og CMP ser ud til at have de samme ambitioner for udvikling, som Containerships har. Vi tror på samarbejdet, og det er vores opfattelse, at vores ankomst har været længe ventet i regionen, så fremtiden ser spændende ud, siger Urban Williamson, General Manager for Containerships.
En af de vigtige parametre for valgte af CMP Malmö har været muligheden for at godset kan omlastes mellem tog, lastbil og skib samtidig med, at Malmø er strategisk godt placeret for skibe med transporter videre ud i Europa.
“CMP styrker sin position som logistikhavn, når vi nu bliver en del af Scan Baltic 1. I Malmö kan vi imødegå de krav som Containerships stiller, fordi vi kan tilbyde rendyrkede intermodale løsninger med nærhed til både tog og vejnet og med store arealer til omlastning. Det skaber både plads til effektiv håndtering og fleksible løsninger. Vi ser frem til det nye samarbejde og er glade for at hilse Containerships velkommen til Malmö,” siger Ann-Charlotte Halldén Åkeson, Key Account Manager, Copenhagen Malmö Port.
Ved at udnytte de forskellige transportformer optimalt, kan klimapåvirkningerne reduceres mærkbart. Således indebærer transport af en container på en lastbil mellem Barcelona og Malmø et CO2 udslip på næsten 6.500 kg. Med en intermodal løsning, hvor store dele af transporten foregår med skib og tog, reduceres udslippet med næsten 4.500 kg, skriver CPM i en pressemeddelelse.
Kilde: CMP