København kræver renere kanalfærger
Blot to ud af ialt 27 kanalfærger er eldrevne, mens resten sejler på diesel. Og det vil politkerne på Københavns Rådhus gerne have lavet om på for at skabe en grønnere by. Men der er for mange forhindringer for en omstilling, mener en operatør.
Ifølge det Økologiske Råd sviner alle havnebådene hvert år tilsammen med udledning af kvælstofilter (NOx) som en benzinbil, der kører 5.000 gange rundt om jorden. Og det vil flere politikere gerne lave om på, skriver DR.
“Det er uhensigtsmæssigt, at vi som kommune gør så enormt meget for at bekæmpe forureningen både med busser og vores egne havnebusser, men at den private sektor så slet ikke følger med, siger Niels E. Bjerrum, som er teknik- og miljøordfører for Socialdemokratiet i København. Også de konservative og de radikale på Rådhuset bakker op.
Men det kan økonomien ikke holde til, mener direktøren for Strömma Danmark, Mads V. Olesen, der driver Canal Tours Copenhagen. Selskabet har brugt et tocifret millionbeløb på at ombygge to af kanalbådene til el.
“Vi har et ønske om at tage ansvar for miljøet, og derfor er vi gået i den retning. Men på den korte bane er det ikke en forretningsmodel, der hænger sammen. Det er tænkeligt, at den kan på den lange bane,” siger Mads V. Olesen ifølge DR.dk
Canal Tours Copenhagen og operatøren Nettobådene har kontrakt med kanalrundfarterne med kommunen frem til 2037 - og den indeholder intet om eldrift.
Fra januar 2020 kommer der fem nye havnebusser, der alle sejler på el.
Kilde: DR