danskerederier.gif

Leveranceproblemer sender Karstensen ned

Leveranceproblemer sender Karstensen ned
Arkivfoto.

Mandag 29. april 2019 kl: 08:00


Karstensens Skibsværft kommer ud af 2018 med et markant drop i indtjeningen, der er reduceret med ca. 60 mio. kr. før skat fra 2017 til 2018. Det dårlige resultat skyldes ifølge værftet problemer med underleverandører i Polen og omkostninger til etablering af egen skrogproduktion.

Et overskud på godt 48 mio. kr. før skat i 2017 blev reduceret til et underskud på 9,4 mio. kr. i 2018 for Karstensens Skibsværft A/S i Skagen. Efter skat blev underskuddet på 6,7 mio. kr sammenlignet med et tilsvarende overskud på 39,2 mio. kr. i 2017.
Resultatet blev opnået på baggrund af en omsætning i 2018 på 1,18 mia. kr. mod en omsætning i 2017 på 1,29 mia. kr.

Ledelsen peger på, at det “ikke tilfredsstillende” resultat i nybygningsafdelingen skyldes store forsinkelser i leverancerne af skibsskrog fra underleverandører i Polen.

Værftet tog i fjor konsekvensen af den manglende tiltro til sine underleverandører og etablerede egen produktion af skibsskrog i Polen. Udgifter til denne etablering er også en del af årsagen til årets ringe resultat.
Det samme er en vigtigende aktivitet inden for reparation og større ombygninger, hvilket har medført en mindre indtjening end forventet, skriver selskabet.

Karstensens Skibsværft leverede i 2018 5 nybygninger til danske og udenlandske kunder, men har en nybygningsbeholdning på 14 fartøjer, der skal afleveres fra 2019 til 2021.

Det er medvirkende til, at værftet har en positiv forventning til året.
“Der budgetteres med et tilfredsstillende resultat for 2019,” skriver selskabet i sin årsberetning.
Karstensens Skibsværft beskæftigede i 2018 gennemsnitligt 354 fuldtidsansatte mod 348 året før.

Selskabets egenkapital udgjorde i 2018 96 mio. kr. og soliditetsgraden faldt med det negative resultat fra 26,5 til 15,2.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Viking sikrer stor ordre til HydroPen
- Roxtec og Solar indgår nyt samarbejde
- Nu mærker oliemarkedet de nye svovlregler
- Praktikpladspris til maritim lærlingeordning
- Fusion kan skabe gigantværft i Kina
- MAN´s dual-fuel har rundet 500.000 timer
- Danske Maritime roser rød aftale
- Sydkoreansk værft på vej mod konkurs
- ReFlow Maritime vinder SDG Tech Award
- Norge vil sætte værftsarbejdere i centrum
- Neptune Lines køber scrubbere i Nordjylland
- Hvide Sande Shipyard udvider med ny hal


Dagens mest læste

- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
- Normann Atlantic har endelig forladt Bari
- Storbritannien under pres for at løslade skib
- Kapret skib indtjener ikke charter
- Milliard-yacht på besøg i Norge


Ugens mest læste

- Verdens største kranskib på jomfrusejlads
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Ellen har brændt endnu en motor af
- Nyt norsk forskningsskib måtte vende om
- Blue Star Line er gået konkurs
- Ti af verdens største skibe
- Storbritannien sender krigsskib til Hormuz
- Carnival Vista om bord på BOKA Vanguard
- Forstå det store Silkevejs-projekt på 6 min
- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
Klik venligst
Klik venligst