danskerederier.gif

Dan-Bunkering: DR´s dækning fejlbehæftet

Dan-Bunkering: DR´s dækning fejlbehæftet

Onsdag 1. maj 2019 kl: 08:00


Dan-Bunkering fastholder i en pressemeddelse, at selskabet ikke har overtrådt EU´s sanktioner mod Syrien og leveret jetbrændstof til krigshærgede land, som DR har fremført i en række indslag og artikler. Selskabet har tværtimod “medvirket til opklaringen” af en sag om ulovlige leverancer.

Ifølge DR har Dan-Bunkering fra januar 2016 til maj 2017 leveret mere end 30.000 tons jetbrændstof, der er endt i Syrien, mens landet var omfattet af EU-sanktioner. Det skulle være sket gennem et russisk firma og siden gennem et stråmandsselskab oprettet for at omgå sanktionerne.
Men det afviser Dan-Bunkering i en pressemeddelelse, der blev udsendt i går aftes.

Selskabet henviser til, at det benytter et “avanceret compliance-system”, der dagligt opdateres med sanktionslister fra myndigheder og brancheorganisationer.
“Det betyder, at sanktionerede samhandelsparter og skibe blokeres i systemet, hvis de optræder på en officiel sanktionsliste. På den måde kan Dan-Bunkering med stor sikkerhed bekræfte, at selskabet ikke handler med sanktionerede parter,” skriver Dan-Bunkering.

DR´s dækning tager udgangspunkt i bl.a. retsdokumenter fra en verserende sag om ulovlige leverancer til Syrien, hvor et af de involverede - men anonymerede selskaber - ifølge DR skulle være Dan-Bunkering.

“Dan-Bunkering er ikke part i sagen, men har medvirket til opklaringen af den. Den amerikanske anklagemyndighed har gennemgået sagen og udtrykt tilfredshed med Dan-Bunkerings positive medvirken,” skriver selskabet.
Om den politianmeldelse, der er indgivet i sagen skriver Dan-Bunkering:

“Den 23. december 2016 henvendte Erhvervsstyrelsen sig til Dan-Bunkering og bad om en redegørelse for, om Dan-Bunkering havde været involveret i leverancer af brændstof til Syrien. Dan-Bunkering besvarede henvendelsen i januar 2017. Herefter hørte Dan-Bunkering ikke andet til sagen. Sagen blev senere rutinemæssigt videregivet til politiet, som ikke fandt anledning til at rejse sigtelse. Dan-Bunkering var i øvrigt ikke bekendt med at der var indgivet politianmeldelse mod selskabet før end for nyligt.”

DR giver i sin dækning af sagen en række meget konkrete eksempler på overførsler af jetbrændstof til navngivne russiske skibe i Middelhavet med angivelse er datoer og mængder, som Dan-Bunkering - ifølge DR skulle stå bag. Skibe, der efterfølgende er gået i havn i Syrien.

Dan-Bunkering skriver i pressemeddelelsen, at de såkaldte BRD (Bunker Delivery Receipt) dokumenter, som altid underskrives af begge kaptajner, når en bunkertankskib overfører last til en kundes skib, også indeholder oplysninger om destinationen for skibet.

"Ingen af BDR-dokumenterne i forbindelse med de skibe, som DR har omtalt, angav havne i Syrien som destination," skriver Dan-Bunkering.

I pressemeddelelsen kommenterer Dan-Bunkering ikke yderligere på de meget udspecificerede oplysninger. Selskabet henviser til, at det “arbejder på et internationalt og meget konkurrencepræget marked, hvorfor selskabet ikke kan offentliggøre navne på kunder, men fremlægger løbende dokumentation om kundeforhold i fortrolighed til de pågældende myndigheder. Af denne dokumentation fremgår det i øvrigt, at DRs dækning er behæftet med en række faktuelle fejl, hvad angår tidspunkter, steder, skibsnavne, kunder, mængder, indtjening mv.”

Men præcis hvilke fejl, der skulle være tale om, ønsker Dan-Bunkering således ikke at gå nærmere ind i.

Redaktionen

Afsnit om BDR-dokumenter indsat kl. 11:25. Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fremtidens kursus vender tilbage
- Stor fremgang i søgning til SIMAC
- Blue Water stifter giver aktier til datteren
- DSV tager sidste skridt mod fusion
- Dansker bliver bunker-chef i Hapag-Lloyd
- Robuste HMI'er til hårde industrielle miljøer
- Ny million-uddeling fra maritim fond
- Jakob Ullegård til Dansk Erhverv
- Stærk vækst og overskud i Bunker Holding
- Dansk selskab bliver 3. størst på markedet
- Forsvarer: OW Bunker top vidste det hele
- Anklager kræver fem års fængsel


Dagens mest læste

- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
- Normann Atlantic har endelig forladt Bari
- Storbritannien under pres for at løslade skib
- Kapret skib indtjener ikke charter
- Milliard-yacht på besøg i Norge


Ugens mest læste

- Verdens største kranskib på jomfrusejlads
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Ellen har brændt endnu en motor af
- Nyt norsk forskningsskib måtte vende om
- Blue Star Line er gået konkurs
- Ti af verdens største skibe
- Storbritannien sender krigsskib til Hormuz
- Carnival Vista om bord på BOKA Vanguard
- Forstå det store Silkevejs-projekt på 6 min
- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
Klik venligst
Klik venligst