Opfordring til at styrke færgeforbindelser

Direktør i Danske Rederier Jacob K. Clasen har sammen med Mette Hjermind Dencker, der er landdistrikts og ø-ordfører i Dansk Folkeparti, skrevet et indlæg i Århus Stiftstidende den 5. maj, der opfordrer til at styrke de danske færgeforbindelser.

”Over halvdelen af de danske færgeruter skaber forbindelse til øer, der ikke på anden måde er forbundet til resten af landet.

Det giver sig selv, at livet på øerne er betinget af færgernes tilstedeværelse. For øboerne udgør færgerne en fast del af hverdagen og de er med til at øge mobiliteten. Man kommer ikke uden om, at en smidig, effektiv og billig færgefart er afgørende for at binde øerne sammen med resten af Danmark.

Det er der heldigvis også politisk forståelse for. Fire politiske aftaler i perioden 2015-2018 har implementeret det såkaldte landevejsprincip, der siger, at det ikke skal koste mere at tage færgen frem for at køre en tilsvarende strækning i bil. Med dette udgangspunkt har brede politiske flertal afsat midler til nedsættelse af prisen på færgebilletter og godstransport.

Hensigten har været at øge mobiliteten på tværs af landet og gøre det lettere at drive erhverv på øerne – og det har virket.

Siden den første politiske aftale i 2015 er udviklingen på de danske øer kun gået én vej. Over hele landet har de danske øsamfund oplevet vækst i tilflytningen, turisme og beskæftigelsen.

Ser man på de fem ø-kommuner Bornholm, Fanø, Læsø, Samsø og Ærø tegner der sig et entydigt billede – mange års afvikling er vendt til vækst og fremgang.

Siden 2015 har befolkningstallet ligget stabilt på de fem. Nogle øer oplever endda fremgang, og den negative befolkningsudvikling vendt.

Samtidigt er ledigheden faldet og beskæftigelsen steget. Fra 2010-2016 steg beskæftigelsen tre gange så meget på øerne som i resten af landet – 2,2 procent mod kun 0,7 procent for hele landet.

I et brev til Folketingets udvalg for Øer og Landdistrikter skriver ø-kommunerne, at de politiske aftaler om landevejsprincippet er den primære årsag til fremgangen. Prisen på færgebilletter har udgjort en barriere, som nu er lettet betragteligt.

Vi er altså kommet langt med landevejsprincippet, og det er fortsat ikke helt i mål. Men når man spørger, hvad vi herfra kan gøre for yderligere at øge aktiviteten på øerne, er svaret fra ø-kommunerne, at der er behov for flere afgange samt hurtigere og større færger.

Prisen er ikke længere den største barriere for øget vækst. Derimod oplever man en stigning i antallet af tilflyttere, pendlere og turister. Det har øget behovet for yderligere kapacitet på de eksisterende afgange.

Skal der ske mere ad den vej, så skal øernes ønske om øget kapacitet mødes. Ud over fortsat at forfine landevejsprincippet bør man overveje, om der er nogen steder, hvor færgeinvesteringer kan gøre en forskel”.

Kilde: Danske Rederier

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course