danskerederier.gif

75 år og rigeste nordmand nogensinde

75 år og rigeste nordmand nogensinde

Torsdag 9. maj 2019 kl: 16:00


Han startede som 16-årig som stik-i-rend dreng i et norsk skibsmæglerfirma. I morgen kan han fejre sin 75 års dag i bevidstheden om, at han er den rigeste nordmand nogensinde med en formue på 113 mia. norske kroner. En norsk shipping veteran sætter trumf på i en omtale.

Det handler selvfølgelig om John Fredriksen, nordmanden med cypriotisk pas, der råder over et imperie, der ikke alene tæller en lang række store selskaber i den maritime verden, men også uden for med interesser i bl.a. ejendomme.

Den norske shipping veteran Jan Haakon Pettersen betegner i Finansavisen.no John Fredriksen som “den største og måske mest succesfulde shipping mand, verden har set”.
I hans portefølje af virksomheder, som skibsrederen har store interesser i kan nævnes Frontline, Seadrill, Marine Harvest, Golden Ocean Group og Northern Drilling.

Det er den norske professor og historiker, Knut Sogner, der overfor Finansavisen.no betegner morgendagens fødselar som den rigeste nordmand nogensinde.

John Fredriksens liv har været turbulent med op og nedture. i 1970´erne startede han sammen med tre andre mæglerfirmaet Northern Shipping A/S, der lagde grundlaget til formuen. Men i firserne blev han varetægtsfængslet i en sag om snyd med bunkerolie og tabte store summer. John Fredriksen kom dog stærkt tilbage i 90´erne blandet andet ved køb og salg på rig-markedet.

Siden er hans imperie vokset støt omend John Fredriksen også har været ramt af flere forretningsmæssige nedture, bl.a. i Seadrill. Rekonstruktionen af dette selskab var - i følge John Fredriksen selv - den mest udfordrende og svære opgave i karrieren.

John Fredriksen valgte allerede i 1978 at flytte adressen til London, men forblev norsk statsborger.
Lige indtil 2006, hvor en ændring i den norske skattelovgivning betød, at en norsk statsborger bosat i udlandet højst måtte opholde sig i Norge i 90 dage, hvis den pågældende ønskede at slippe for den norske formueskat.

Skibsrederen ønskede ikke at komme i kløerne på det norske skattevæsen, men han kunne heller ikke klare forretningerne i Norge inden for de 90 dage. Derfor valgte han at blive cypriotisk statsborger, skrev Aftenposten i maj 2006.

John Fredriksen har gennem hele sin karriere været kendt for at tage store risici i sine forretninger. Men nu forlyder det, at tvillinge-døtrene har fået deres far til at passe lidt mere på.

Han har dog ikke skruet ned for arbejdsindsatsen, men fortsætter ufortrødent. Tid til en stor fødselsdagsfejring bliver der ikke tale om, siger skibsrederen i et interview med TradeWinds.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Milliard-yacht på besøg i Norge
- Nyt norsk forskningsskib måtte vende om
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Meget pænere bliver det ikke, og så i mørke
- Kom om bord på et gammelt fyrskib
- Russiske flådefartøjer i dansk farvand
- Fiskerikontrol fra luften i Nordatlanten
- På ekspedition i ombygget redningsbåd
- Hollændere på kold opgave ved Svalbard
- Når en søsætning går helt galt
- Krydstogtskib skal i “tørdok” på vandet
- Så får vi fragtskibene med sejl tilbage


Dagens mest læste

- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
- Normann Atlantic har endelig forladt Bari
- Storbritannien under pres for at løslade skib
- Kapret skib indtjener ikke charter
- Milliard-yacht på besøg i Norge


Ugens mest læste

- Verdens største kranskib på jomfrusejlads
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Ellen har brændt endnu en motor af
- Nyt norsk forskningsskib måtte vende om
- Blue Star Line er gået konkurs
- Ti af verdens største skibe
- Storbritannien sender krigsskib til Hormuz
- Carnival Vista om bord på BOKA Vanguard
- Forstå det store Silkevejs-projekt på 6 min
- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
Klik venligst
Klik venligst