Klik venligst
danskerederier.gif

75 år og rigeste nordmand nogensinde

75 år og rigeste nordmand nogensinde

Torsdag 9. maj 2019 kl: 16:00


Han startede som 16-årig som stik-i-rend dreng i et norsk skibsmæglerfirma. I morgen kan han fejre sin 75 års dag i bevidstheden om, at han er den rigeste nordmand nogensinde med en formue på 113 mia. norske kroner. En norsk shipping veteran sætter trumf på i en omtale.

Det handler selvfølgelig om John Fredriksen, nordmanden med cypriotisk pas, der råder over et imperie, der ikke alene tæller en lang række store selskaber i den maritime verden, men også uden for med interesser i bl.a. ejendomme.

Den norske shipping veteran Jan Haakon Pettersen betegner i Finansavisen.no John Fredriksen som “den største og måske mest succesfulde shipping mand, verden har set”.
I hans portefølje af virksomheder, som skibsrederen har store interesser i kan nævnes Frontline, Seadrill, Marine Harvest, Golden Ocean Group og Northern Drilling.

Det er den norske professor og historiker, Knut Sogner, der overfor Finansavisen.no betegner morgendagens fødselar som den rigeste nordmand nogensinde.

John Fredriksens liv har været turbulent med op og nedture. i 1970´erne startede han sammen med tre andre mæglerfirmaet Northern Shipping A/S, der lagde grundlaget til formuen. Men i firserne blev han varetægtsfængslet i en sag om snyd med bunkerolie og tabte store summer. John Fredriksen kom dog stærkt tilbage i 90´erne blandet andet ved køb og salg på rig-markedet.

Siden er hans imperie vokset støt omend John Fredriksen også har været ramt af flere forretningsmæssige nedture, bl.a. i Seadrill. Rekonstruktionen af dette selskab var - i følge John Fredriksen selv - den mest udfordrende og svære opgave i karrieren.

John Fredriksen valgte allerede i 1978 at flytte adressen til London, men forblev norsk statsborger.
Lige indtil 2006, hvor en ændring i den norske skattelovgivning betød, at en norsk statsborger bosat i udlandet højst måtte opholde sig i Norge i 90 dage, hvis den pågældende ønskede at slippe for den norske formueskat.

Skibsrederen ønskede ikke at komme i kløerne på det norske skattevæsen, men han kunne heller ikke klare forretningerne i Norge inden for de 90 dage. Derfor valgte han at blive cypriotisk statsborger, skrev Aftenposten i maj 2006.

John Fredriksen har gennem hele sin karriere været kendt for at tage store risici i sine forretninger. Men nu forlyder det, at tvillinge-døtrene har fået deres far til at passe lidt mere på.

Han har dog ikke skruet ned for arbejdsindsatsen, men fortsætter ufortrødent. Tid til en stor fødselsdagsfejring bliver der ikke tale om, siger skibsrederen i et interview med TradeWinds.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Datter døber hangarskib med faderens navn
- Sjældent set “landgang”
- Krydstogtrederi køber egen tropeø
- 14 søfolk reddet i dramatisk aktion
- Kanonerne bliver ”kampklare” igen
- Alligevel dobbelttogter til skoleskibe i 2020
- Lodsbådssejlads blev til en redningsaktion
- Tre ro/ro færger kolliderer ved Sumatra
- Største amerikanske flådeordre nogensinde
- Fotoserie: Ærøxpressen fra værft til Marstal
- 90 meter højt vartegn falder med et brag
- Så er Ærøxpressen på vej mod Marstal


Dagens mest læste

- Sjældent set “landgang”
- Toft-Jensen nu eneejer af Svendborg-rederi
- MSC blandt største udledere af CO2 i EU
- Datter døber hangarskib med faderens navn
- DFDS køber hollandsk logistikselskab


Ugens mest læste

- Sjældent set “landgang”
- 14 søfolk reddet i dramatisk aktion
- Lodsbådssejlads blev til en redningsaktion
- Svitzer kritiseres efter dødsulykke
- Største amerikanske flådeordre nogensinde
- Krigsskib fundet efter 105 år på havbunden
- Tre ro/ro færger kolliderer ved Sumatra
- Ammoniak-drevet skibs-design godkendt
- Video af dramatisk helikopter-redning
- MAN motorer udskibet til Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst