danskerederier.gif

Ny MAN-chef har fokus på CO2 neutralitet

Ny MAN-chef har fokus på CO2 neutralitet
Bjarne Foldager, dir. MAN Energy Solutions fokuserer på CO2-reduktion

Fredag 10. maj 2019 kl: 14:55


Retningen er sat hos den nye adm.dir. for MAN Energi Solutions i Danmark. Der skal fuld fokus på at bygge motorer, der kan reducere skibsfartens CO2-udledning. Samtidig skal selskabet åbne sig mere for samarbejdspartnere.

Det gamle navn - MAN Diesel & Turbo - blev ved årsskiftet ændret til MAN Energy Solutions. Det lyder mere klimavenligt - og jagten på mindre forurenende teknologier er da også en af de vigtigste for selskabets adm. dir. i Danmark siden 1. januar, Bjarne Foldager.

"Mine to hovedopgaver er lige nu at være markedsleder inden for nye teknologier, der kan gøre skibsfarten CO2-neutral inden 2030, og desuden at digitalisere drift og styring af motorer, der bygges på licenser i Kina, Korea og Japan efter vores design og tegninger. Her er ambitionen at bygge en åben platform lidt svarende til Apples IOS-styresystem, som andre leverandører af skibsudstyr kan benytte sig af," fortæller Bjarne Foldager i et interview med Børsen og forklarer videre:

"Vi har en plan klar for, hvor vi skal være 2030, så vi kan leve op til FN's og IMO's, (International Maritime Organization) klimamål om, at skibsfarten skal have reduceret sit klimaaftryk med 50 pct. i 2050 i forhold til udgangspunktet i 2008. Hvis vi skal nå det mål, skal vi have teknologierne klar i 2030.”

Selskabet bruger et trecifret millionbeløb på forskning og udvikling af nye grønnere teknologier og digitalisering. Indsamling af data fra skibsmotorer kan bl.a. være med til at forebygge nedbrud og optimere driften af skibene.

Rejsen mod mere klimavenlige fremdrivnings systemer betyder også, at alle medarbejdere skal samles om den nødvendige forandringsproces.

“Vi har stolte traditioner og mange medarbejdere, der har været her i rigtigt mange år, og som har dybt kendskab til hele den mekaniske del af virksomheden, og som er nogle af verdens ypperste eksperter inden for deres felt. Det er ikke, fordi de ikke er omstillingsparate. Nej, det handler om kunsten at få alle til at forstå, hvad det nu er, vi skal lave. At vi alle tror på, at det er den rigtige retning, vi har sat, ” siger Foldager til Børsen.

Kilde: Børsen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Viking sikrer stor ordre til HydroPen
- Roxtec og Solar indgår nyt samarbejde
- Nu mærker oliemarkedet de nye svovlregler
- Praktikpladspris til maritim lærlingeordning
- Fusion kan skabe gigantværft i Kina
- MAN´s dual-fuel har rundet 500.000 timer
- Danske Maritime roser rød aftale
- Sydkoreansk værft på vej mod konkurs
- ReFlow Maritime vinder SDG Tech Award
- Norge vil sætte værftsarbejdere i centrum
- Neptune Lines køber scrubbere i Nordjylland
- Hvide Sande Shipyard udvider med ny hal


Dagens mest læste

- Ti af verdens største skibe
- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
- Maersk Rosyth retur til Maersk Tankers
- Normann Atlantic har endelig forladt Bari
- Viking sikrer stor ordre til HydroPen


Ugens mest læste

- Verdens største kranskib på jomfrusejlads
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Ellen har brændt endnu en motor af
- Nyt norsk forskningsskib måtte vende om
- Blue Star Line er gået konkurs
- Storbritannien sender krigsskib til Hormuz
- Ti af verdens største skibe
- Carnival Vista om bord på BOKA Vanguard
- Forstå det store Silkevejs-projekt på 6 min
- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
Klik venligst
Klik venligst