danskerederier.gif

Fremtiden går til kaj i København i morgen

Fremtiden går til kaj i København i morgen
Energy Observer drives alene af sol og vind - og kan gemme energien ved hjælp af dansk brint-teknologi.

Onsdag 15. maj 2019 kl: 11:50


Energy Observer er på vej verden rundt, drevet alene af sol og vind. I morgen gæster den ombyggede katamaran København for at demonstrere et fremdrifts- og energilagrings-system, der er 100% baseret på vedvarende energi. Mere klimavenligt bliver et skib ikke.

Måske flytter valgkampen ned på kajen ved Ofelia Plads i København i morgen i et par timer. For havnens gæst, Energy Observer, er enhver klimapolitikers drøm.

Det er nemlig udstyret med et fremdrifts og energilagringssystem, der alene bygger på sol og vind. Der er således ingen udledningen af nogen art fra katamaren.

Skibets elektriske motor drives af brint, der produceres af et elektrolyseanlæg, der er leveret af den danske virksomhed Nel Hydrogen.

Elektriciteten produceres af solceller og ved at anvende propellen og elmotoren som generator, når der er stærk vind i de automatiske sejl.
Havvand afsaltes og fødes til elektrolyseanlægget fra den danske virksomhed.
“Elektriciteten anvendes til at splitte vand molekylerne i ilt og brint i elektrolysen.
Herefter gemmes brinten i højtrykstanke ombord på Energy Observer. Brinten anvendes til fremdrift af Energy Observer via brændselsceller som føder skibets elektriske motor,” forklarer selskabet i en pressemeddelelse.

Det betyder med andre ord, at brintsystemet gør skibet i stand til at sejle uanset vind og solforhold.

“Fra Nel Hydrogen er vi stolte over at have bidraget til dette innovative projekt. Energy Observer viser at selvforsynende transport er muligt og viser til en strålende fremtid for brint som energibærer i transport-sektoren, samt som vigtig energibærer i et overordnede energisystem baseret på 100% vedvarende energi,” siger Uffe Borup, VP Technology i Nel Hydrogen i Herning.

Skibet ligger i København indtil lørdag 18. maj.

Se video om Energy Observer, der vil være på jordomsejling i 6 år for at promovere det klimavenlige projekt i 50 lande undervejs.




Kilde: Nel Energi


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nyt norsk forskningsskib måtte vende om
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Meget pænere bliver det ikke, og så i mørke
- Kom om bord på et gammelt fyrskib
- Russiske flådefartøjer i dansk farvand
- Fiskerikontrol fra luften i Nordatlanten
- På ekspedition i ombygget redningsbåd
- Hollændere på kold opgave ved Svalbard
- Når en søsætning går helt galt
- Krydstogtskib skal i “tørdok” på vandet
- Så får vi fragtskibene med sejl tilbage
- Sådan fyldes et skib med skibe


Dagens mest læste

- Ti af verdens største skibe
- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
- Maersk Rosyth retur til Maersk Tankers
- Normann Atlantic har endelig forladt Bari
- Viking sikrer stor ordre til HydroPen


Ugens mest læste

- Verdens største kranskib på jomfrusejlads
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Ellen har brændt endnu en motor af
- Nyt norsk forskningsskib måtte vende om
- Blue Star Line er gået konkurs
- Storbritannien sender krigsskib til Hormuz
- Ti af verdens største skibe
- Carnival Vista om bord på BOKA Vanguard
- Forstå det store Silkevejs-projekt på 6 min
- Russiske flådefartøjer i dansk farvand
Klik venligst
Klik venligst