Klik venligst
danskerederier.gif

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Onsdag 29. maj 2019 kl: 13:59


Den nordjyske pumpeproducent Svanehøj har sikret sig en ordre fra Samsung Heavy Industries på i alt 42 pumper til tre nye kæmpeskibe – såkaldte VLEC (Very Large Ethane Carriers). Ordren er den største af sin art til virksomheden.

Ethan-tankskibene benytter også netop ethan som brændstof, og pumperne fra Svanehøj skal sørge for at hente ethanen til motorerne op fra de kæmpemæssige membrantanke i skibets dyb.

“For 3-4 år siden forudså vi, at der ville opstå nogle muligheder inden for dette område, fordi der internationalt er skabt en efterspørgsel på ethan til fremstilling af plast. Sammen med vores franske samarbejdspartner, GTT, har vi arbejdet på at udvikle løsninger specifikt til disse VLEC-skibe, og det begynder vi at se resultaterne af nu,” fortæller salgsdirektør Hans Høyer Jensen fra Svanehøj.

Svanehøj har tidligere leveret pumpesystemer til skibe, der transporterer ethan, men ikke af den størrelse, som der her er tale om og ikke til Samsung Heavy, et af verdens største skibsværfter.
“Ordren er en markant anerkendelse af vores ekspertise og et stærkt signal om, at Svanehøj er en konkurrencedygtig leverandør af pumper til membrantanke i den helt store skala,” pointerer Hans Høyer Jensen.

De tre skibe, som den nordjyske virksomhed nu bliver leverandør til, måler 230 meter i længden og 36,6 meter i bredden og skal bruges til at fragte flydende ethan fra USA til Kina.

“Ordren styrker den positive udvikling, som Svanehøj har oplevet, siden investeringsselskabet Solix i efteråret 2018 købte det daværende Wärtsila Pumps ud af den finske Wärtsila-koncern og etablerede Svanehøj Group med aktiviteter i Danmark, Storbritannien og Singapore. Alene i Svenstrup, hvor koncernen har sit hovedkvarter, er der ansat 25 nye medarbejdere siden ejerskiftet, og fremtidsudsigterne er lyse,” skriver selskabet i en pressemeddelse.

Ikke mindst forventer virksomheden, at de nye IMO-krav til skibenes udledning af svovl kan øge efterspørgslen på teknik, der kan gøre skibe i stand til at sejle på gas i stedet for den tunge brændselsolie.

Kilde: Svanehøj


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Danske transportgiganter vil bygge brintfabrik
- Hempel udvider med ny fabrik i Kina
- MHI Vestas i nabostrid med Fayard
- Mindst syv dræbt i voldsom brand på tanker
- Ukendt antal savnes efter eksplosion
- Liebherr kommenterer kran-kollaps i Rostock
- Corona sender nybygningsmarked i bund
- Roxtec tætningsløsning med klare fordele
- Karstensen Gruppen styrket ud af 2019
- Maersk Drilling rykker ind i containerfabrik
- Coronakrisen kan bremse Desmi-salg
- Ny Orskov flydedok søsat i Tyrkiet


Dagens mest læste

- Test af droneleverance til verdens største
- Østersøen har fået ny supermoderne havn
- Norske Solstad i nyt milliard underskud
- Rederichefer forudser fald i omsætningen
- Esvagt forudser svært 2020


Ugens mest læste

- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Se dansk lods på arbejde om natten
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
- Så er der rotorsejl på Copenhagen
- Siemens udvikler havvindmølle på 14 MW
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst