Norge vil sætte værftsarbejdere i centrum
Rederier, der vil bygge skibe på værfter, der ikke overholder menenskerettighederne eller underbetaler deres arbejdere, skal ikke regne med at få finansiering fra Norges statsejede eksportkreditselskab GIEK. Norge vil presse på for at få skærpet de internationale regler.
Norge arbejder for at få indført internationale regler, der sortlister værfter, der ikke lever op til gængse menneskerettigheder og arbejder-vilkår. På den måde kan listen være en pendant til Hong Kong konventionen om skrotværfter.
GIEK´s ledende bæredygtighedsekspert, Sigrid Brynestad, oplyste på Nor-Shipping, at GIEK allerede har sortlistet to skibsværfter for deres overtrædelser af menneskerettighederne. Hun ønskede dog ikke at sætte navn på.
GIEK gennemfører undersøgelser af, om værfter overholder menneskerettighederne, forud for finansiering af norske skibsordrer.
“Vi mener, at det giver genemsigtighed. Man ønsker at bygge skibe billigst muligt, men det er nødvendigt at være sikker på, at den (lave pris, red.) ikke skyldes , at arbejderne bliver underbetalt og det er op til långiverne at sikre dette,” siger Sigrid Brynestad.
Hun siger til Splash, at GIEK tjekker fire ting på værfterne, inden et lån bliver bevilget. Værfter, der vil bygge skibe for norske ejere, skal overholde lokal lovgivning, ikke benytte børnearbejde eller såkaldt forced labour og endelig må værfterne ikke have værsentlige problemer sundhed eller sikkerhedsforhold.
Kilde: Splash Rettelse: Oplysninger til Splash om, at de to sortlistede værfter skulle være polske, er trukket tilbage.