danskerederier.gif

Byråds beslutning skaber igen usikkerhed

Byråds beslutning skaber igen usikkerhed
Vejle byråd vil lukke nordhavnen, som en del af ejerstrategi. Men en ejerstrategi har ingen beslutningskraft. Afgørelse skaber usikkerhed.

Fredag 21. juni 2019 kl: 09:58


En politisk aftale i Vejle byråd om at lukke den nordlige del af Vejle Havn i 2030 er ikke en reel aftale i i forvaltningsmæssig forstand. Derfor har styrelsen afvist en klage over afgørelsen fra Danske Havnevirksomheder. I Kolding har man været igennem en lignende proces.

Vejle byråd vedtog i december i fjor en ny ejerstrategi for Vejle Havn som betyder, at alle virksomheder på den nordlige del af havnen får opsagt deres lejemål i 2030. Arealet skal herefter udlægges til byudvikling, mente byrådet.

Men det er reelt blot et stykke papir med en vision, en politisk aftale. Det er ikke en forvaltningsmæssig bindende beslutning, fastslår Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen i et svar på en klage fra Danske Havnevirksomheder.
Klagen gik på, at den nye ejerstrategi er i strid med havnelovens ord om, at at havnearealer skal udlejes til havnerelaterede formål, og at kommunalbestyrelsen skal varetage havnens interesser.
Men klagen blev afvist, fordi der altså ikke er tale om en beslutning i forvaltningsmæssig forstand.

Det var præcis den samme begrundelse, der blevet givet for nylig i en lignende sag fra Kolding.

Men hvad skal havnevirksomhederne så regne med? Formanden for Danske Havnevirksomheder, Klaus G. Andersen, er på den ene side tilfreds med, at der ikke er truffet beslutninger om at afvikle havnene i Kolding og Vejle og opsige lejekontrakterne.
Men på den anden side skaber situationen stor usikkerhed:

“Det er dog helt overordnet en stærkt uhensigtsmæssig situation, at en politisk beslutning i et byråd kan hensætte en hel branche i usikkerhed. Det er ikke særligt befordrende for private investeringer og for effektivitet og konkurrencekraft. Derfor er vi nødt til at fastholde ønsket om, at der på nationalt niveau indføres en bedre beskyttelse af private virksomheder på havne. Det kunne f.eks. være i den kommende revision af havneloven,” siger Klaus G. Andersen i en pressemeddelse.

Havneloven ligger formentlig blandt de øverste i bunken af opgaver, der venter den kommende trafikminister.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Unifeeder øger anløb af Helsingborg
- Molehoved fyldt med første portion ral
- Hanstholm havn vil være CO2-neutral
- Vestas sætter havnerekord i Vancouver
- APM Terminals investerer mio. i Barcelona
- Esbjerg Havn udvider med multiterminal
- Skagen Havn tog hul på 3. etape
- APM Terminals åbner ny terminal i Marokko
- Ny ejerstrategi skal sikre udvikling
- Godt resultat inden forventet nedgang
- Gigantisk operation lukker havn
- Aarhus Havn vil gøre det lidt smartere


Dagens mest læste

- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Forstå det store Silkevejs-projekt på 6 min
- Japan overvejer at sende krigsskib til Golfen
- Dan-Bunkering-sag retur til Bagmandspoliti
- Unifeeder øger anløb af Helsingborg


Ugens mest læste

- Verdens største kranskib på jomfrusejlads
- Ellen har brændt endnu en motor af
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Krydstogtskib tæt på at vædre havneanlæg
- Storbritannien sender krigsskib til Hormuz
- Iranske skibe forsøger at stoppe tankskib
- Handelsflåden nu femte størst i verden
- Britisk tankskib beskyttet af flådefartøjer
- USA beslaglægger stort narko-containerskib
- Russiske flådefartøjer i dansk farvand
Klik venligst
Klik venligst