Klik venligst
danskerederier.gif

Byråds beslutning skaber igen usikkerhed

Byråds beslutning skaber igen usikkerhed
Vejle byråd vil lukke nordhavnen, som en del af ejerstrategi. Men en ejerstrategi har ingen beslutningskraft. Afgørelse skaber usikkerhed.

Fredag 21. juni 2019 kl: 09:58


En politisk aftale i Vejle byråd om at lukke den nordlige del af Vejle Havn i 2030 er ikke en reel aftale i i forvaltningsmæssig forstand. Derfor har styrelsen afvist en klage over afgørelsen fra Danske Havnevirksomheder. I Kolding har man været igennem en lignende proces.

Vejle byråd vedtog i december i fjor en ny ejerstrategi for Vejle Havn som betyder, at alle virksomheder på den nordlige del af havnen får opsagt deres lejemål i 2030. Arealet skal herefter udlægges til byudvikling, mente byrådet.

Men det er reelt blot et stykke papir med en vision, en politisk aftale. Det er ikke en forvaltningsmæssig bindende beslutning, fastslår Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen i et svar på en klage fra Danske Havnevirksomheder.
Klagen gik på, at den nye ejerstrategi er i strid med havnelovens ord om, at at havnearealer skal udlejes til havnerelaterede formål, og at kommunalbestyrelsen skal varetage havnens interesser.
Men klagen blev afvist, fordi der altså ikke er tale om en beslutning i forvaltningsmæssig forstand.

Det var præcis den samme begrundelse, der blevet givet for nylig i en lignende sag fra Kolding.

Men hvad skal havnevirksomhederne så regne med? Formanden for Danske Havnevirksomheder, Klaus G. Andersen, er på den ene side tilfreds med, at der ikke er truffet beslutninger om at afvikle havnene i Kolding og Vejle og opsige lejekontrakterne.
Men på den anden side skaber situationen stor usikkerhed:

“Det er dog helt overordnet en stærkt uhensigtsmæssig situation, at en politisk beslutning i et byråd kan hensætte en hel branche i usikkerhed. Det er ikke særligt befordrende for private investeringer og for effektivitet og konkurrencekraft. Derfor er vi nødt til at fastholde ønsket om, at der på nationalt niveau indføres en bedre beskyttelse af private virksomheder på havne. Det kunne f.eks. være i den kommende revision af havneloven,” siger Klaus G. Andersen i en pressemeddelse.

Havneloven ligger formentlig blandt de øverste i bunken af opgaver, der venter den kommende trafikminister.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Krydstogt-modstand presser EU-havne
- Stockholm indvier største landstrømsanlæg
- Ti havne danner bæredygtighedsalliance
- Thorsminde Havn planlægger heliport
- Havnen i Gdansk vil være den største
- Havne: Ørsted-penge skal gå til transport
- 11 anholdt for ulovlig handel med brændstof
- Thorsmindes Tønne var tyndslidt
- Povl Anker får plads i Ystad Havn
- Lindø bestiller verdens største mobilkran
- Maersk i tæt samarbejde med kinesisk selskab
- Bornholm er vokset efter havneudvidelse


Dagens mest læste

- MSC bekræfter ny dansk topchef
- Maersk overvejer ny ledelsesstruktur
- Saudiarabisk slæbebåd angrebet ved Yemen
- Tina Revsbech skifter til canadiske Fednav
- Stena har taget levering af Stena Estrid


Ugens mest læste

- Blot en skibslængde fra grundstødning
- Containerskib mistede styringen - bum!
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Køb Harald Blåtand for en slik
- Medie: Søren Toft bliver CEO i MSC
- Er skibet der ikke kan synke på vej?
- Væk i 75 år. Nu fundet i japansk farvand
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Passagerer evakueret fra færge i havsnød
- Stena Line har taget levering af super RoPax
Klik venligst
Klik venligst