danskerederier.gif

Aarhus Havn vil gøre det lidt smartere

Aarhus Havn vil gøre det lidt smartere

Tirsdag 25. juni 2019 kl: 08:56


Der er kommet et stadig større fokus på den luftforurening, som skibe i havn er årsag til, når de holder motorerne i gang for at producere strøm. I Aarhus vil Havnen etablere en løsning med landstrøm, der er billigere, mere effektiv og klimavenlig.

Midlet er mobile enheder, der fodres med grøn strøm.

Den grønne strøm skal komme fra solceller på havnenes tage og fra vindmøller på havnen. På den måde vil Aarhus Havn skaffe bæredygtig energi til skibene og samtidig leve op til målet om at være CO2-neutral i 2030.

“Den aktuelle debat om landstrøm fokuserer primært på krydstogtskibe, men ud af de cirka 7.000 skibe, der anløber Aarhus Havn hvert år, er det kun ca. 20 krydstogtskibe, der kan modtage landstrøm. Hvis vi etablerer energiforsyning her på havnen, vil vi også kunne levere strøm til fx mobile landstrømsenheder, der kan anvendes af de øvrige skibstyper. Det er et meget ambitiøst projekt, som kræver udvikling af ny teknologi, men vi mener, det er den rigtige vej at gå,” siger Jakob Flyvbjerg Christensen, der er adm. dir. for Aahus Havn.

En COWI rapport, som Aarhus Havn netop har fået udarbejdet, viser, at det vil koste 42 mio. kr. at etablere et landstrømsanlæg, der kun kan bruges til et begrænset antal krydstogtskibe, mens de resterende krydstogtskibe og øvrige skibe efterlades, og det flugter ikke med Havnens ambitioner.

“En politisk regulering i forhold til krydstogtskibene ville stille alle havne lige. Men det kan vi ikke vente på, og derfor er det min vurdering, at den løsning, vi vælger nu, er langt den bedste for Aarhus og for byens borgere,” siger havnedirektøren.

Den hurtige udvikling af nye løsninger, der skal sikre bæredygtighed, gør det også svært at agere på området, fordi det vi ved i dag, kan være forældet viden og teknologi i morgen, påpeger Jacob Flyvbjerg Christensen.

“Vi har derfor valgt at satse på en seriøs løsning, der kan skaffe 100 pct. grøn energi og som kan bruges i bredere forstand end blot til krydstogtskibe,” siger havnedirektøren, der nævner andre skibstyper og havnens virksomheder som oplagte aftagere af strøm fra solceller og vindmøller.

Kilde: Aarhus Havn


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Unifeeder øger anløb af Helsingborg
- Molehoved fyldt med første portion ral
- Hanstholm havn vil være CO2-neutral
- Vestas sætter havnerekord i Vancouver
- APM Terminals investerer mio. i Barcelona
- Esbjerg Havn udvider med multiterminal
- Skagen Havn tog hul på 3. etape
- APM Terminals åbner ny terminal i Marokko
- Ny ejerstrategi skal sikre udvikling
- Godt resultat inden forventet nedgang
- Gigantisk operation lukker havn
- Aarhus Havn vil gøre det lidt smartere


Dagens mest læste

- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Forstå det store Silkevejs-projekt på 6 min
- Japan overvejer at sende krigsskib til Golfen
- Dan-Bunkering-sag retur til Bagmandspoliti
- Unifeeder øger anløb af Helsingborg


Ugens mest læste

- Verdens største kranskib på jomfrusejlads
- Ellen har brændt endnu en motor af
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Krydstogtskib tæt på at vædre havneanlæg
- Storbritannien sender krigsskib til Hormuz
- Iranske skibe forsøger at stoppe tankskib
- Handelsflåden nu femte størst i verden
- Britisk tankskib beskyttet af flådefartøjer
- USA beslaglægger stort narko-containerskib
- Russiske flådefartøjer i dansk farvand
Klik venligst
Klik venligst