Nu mærker oliemarkedet de nye svovlregler
Seks måneder før IMO reglerne om lavere svovludledning træder i kraft, er en ændret efterspørgsel begyndt at sætte sig i produktionen af de forskellige raffinaderi-produkter. Prisen på bunkerolie med et svovlindhold på højst 0,5 pct. er steget i Europa i de seneste uger på grund af den maritime efterspørgsel.
Den stigende efterspørgsel på disse produkter gavner nogle raffinaderier, mens andre lider. “Vi er på vej til at flytte os fra en gammel norm til en ny,” siger Steve Sawyer, der er senioranalytiker hos energikonsulentfirmaet Facts Global Energy, ifølge Bloomberg. “Markedet betaler en højere pris for olie med lavt svovlindhold end tidligere, fordi de er begyndt at opbygge lagre.
Raffinaderier i Italien og Israel har allerede solgt de første laster af olie med lavt svovlindhold - også forkortet VLSFO, Very Low Sulphur Fuel Oil - mens tankskibsrederiet Euronav har købt 0,5 pct. produkter op til lagring på et af selskabets største skibe i Middelhavet. Mindst et selskab har også gjort sine lagertanke klar til skiftet til olie med højt svovlindhold til de nye produkter.
Udfordringerne for verdens containerrederier i forbindelse med de kommende IMO 2020-regler, der betyder højere omkostninger uanset om de vælger scrubber-løsninger eller går efter VLSFO-produkterne, nævnes også af Drewry, som et af de elementer, der får analysefirmaet til at nedjustere deres skøn for væksten i container shipping industrien fra 3,9 til 3 pct. i 2019.
I øjeblikket er indkøbet af 0,5 pct. marinebrændstof fortsat relativt lille, men Steve Sawyer forventer, at det stiger til mere end 1 mio. tønder om dagen, efter hånden som rederierne flytter sig fra det svovlholdige brændstof.
Redaktionen