Klik venligst
danskerederier.gif

Nu mærker oliemarkedet de nye svovlregler

Nu mærker oliemarkedet de nye svovlregler

Torsdag 4. juli 2019 kl: 14:05


Seks måneder før IMO reglerne om lavere svovludledning træder i kraft, er en ændret efterspørgsel begyndt at sætte sig i produktionen af de forskellige raffinaderi-produkter. Prisen på bunkerolie med et svovlindhold på højst 0,5 pct. er steget i Europa i de seneste uger på grund af den maritime efterspørgsel.

Den stigende efterspørgsel på disse produkter gavner nogle raffinaderier, mens andre lider.
“Vi er på vej til at flytte os fra en gammel norm til en ny,” siger Steve Sawyer, der er senioranalytiker hos energikonsulentfirmaet Facts Global Energy, ifølge Bloomberg.
“Markedet betaler en højere pris for olie med lavt svovlindhold end tidligere, fordi de er begyndt at opbygge lagre.

Raffinaderier i Italien og Israel har allerede solgt de første laster af olie med lavt svovlindhold - også forkortet VLSFO, Very Low Sulphur Fuel Oil - mens tankskibsrederiet Euronav har købt 0,5 pct. produkter op til lagring på et af selskabets største skibe i Middelhavet. Mindst et selskab har også gjort sine lagertanke klar til skiftet til olie med højt svovlindhold til de nye produkter.

Udfordringerne for verdens containerrederier i forbindelse med de kommende IMO 2020-regler, der betyder højere omkostninger uanset om de vælger scrubber-løsninger eller går efter VLSFO-produkterne, nævnes også af Drewry, som et af de elementer, der får analysefirmaet til at nedjustere deres skøn for væksten i container shipping industrien fra 3,9 til 3 pct. i 2019.

I øjeblikket er indkøbet af 0,5 pct. marinebrændstof fortsat relativt lille, men Steve Sawyer forventer, at det stiger til mere end 1 mio. tønder om dagen, efter hånden som rederierne flytter sig fra det svovlholdige brændstof.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Travlhed i dansk ballastvand test-center
- Kendte shippingfolk investerer i Bawat
- Glem ikke vedligehold i den grønne bølge
- Folketing kan sikre Danmarks styrkeposition
- Kongsberg fyrer yderligere 180 efter opkøb
- Oliemarkedet tvivler på Saudi Arabiens løfte
- Saudi Arabien hurtigt tilbage til normalen
- Ny pressechef hos Danske Maritime
- Maersk pengetank vil satse på vind
- Maersk vil få produceret let olie i Rotterdam
- Roxtec leverer løsninger til korvetter
- Ny rapport om bæredygtig blå økonomi


Dagens mest læste

- Bunkerselskab taget for at snyde kunderne
- Tide Carrier sag afsluttes med mio-bøde
- Hirtshals havn klar til møller uden tilskud
- IMO 2020 kan give Maersk fordele
- Maersk-CEO mødes med Merkel og Macron


Ugens mest læste

- Krydstogtskib fik lige mast sig igennem ..
- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Nu kører det for The Ocean Cleanup
- Oprindelige RAL-skibe sat til salg
- Iransk tankskib brænder i Det Røde Hav
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- Rederi: Angreb kom ikke fra Saudi Arabien
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst