Klik venligst
danskerederier.gif

Tre døde og flere sårede på Chittagong

Tre døde og flere sårede på Chittagong

Fredag 2. august 2019 kl: 10:58


Dødsulykkerne fortsætter på skrotværfterne på strandene ved Chittagong. Senest blev tre arbejdere dræbt og mindst seks blev hårdt kvæstet på grund af gasudslip fra tankskibet Medelin Atlas, mens de var i gang med at skære rør over i skibets maskinrum.

Ifølge lokale rapporter var arbejderne ikke udstyret med gasmasker under arbejdet, der kostede dem livet den 31. juli på værftet ejet af MAK Corporaton. Det 27.450 gt store skib var tidligere ejet af det indonesiske selskab Waruna Nusa Sentana, men fik tidligere i år nyt navn og solgt til skrot, viser data fra VesselsValue.

Ulykken efterforskes nu af myndighederne i Bangladesh, der i årevis har tilladt strandværfterne at ophugge skibe under vilkår, der lader hånt om såvel miljø som beskyttelse af arbejderne.

Få dage tidligere mistede en arbejder livet i en ulykke på et andet værft i Chittagong, mens han arbejdede med skrotning af et skib, der tilhørte det taiwanesiske rederi Evergreen Marine. Han omkom, da han styrtede ned fra stor højde.

Evergreen Marine har efterfølgende udtalt, at de vil forbedre sikkerheden, dog uden at uddybe, hvordan det skal ske.

Ifølge NGO´en Shipbreaking Platform omkom endnu en arbejder i starten af juli på et værft i Chattogram, mens to døde i en eksplosion på Mahinur-værftet i Chittagong i maj.

Trods de gentagne dødsulykker bliver skibsejere i stor stil ved med at sende skibe til ophugning på strandene i Bangladesh, fordi de her kan få en lidt højere skrotpris.

Ialt blev 193 skibe skrottet i andet kvartal i år. Heraf blev 146 solgt til værfter i Sydasien. Og mere end halvdelen af disse skibe skiftede flag til registre i Comorerne, Palau og St. Kitts og Nevis få uger før de blev sejlet op på ophugningsstrandene.
Alle flagstater som befinder sig på Paris MoU´s sorte liste.

Kilde: Shipbreaking Platform


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ny pressechef hos Danske Maritime
- Maersk pengetank vil satse på vind
- Maersk vil få produceret let olie i Rotterdam
- Roxtec leverer løsninger til korvetter
- Ny rapport om bæredygtig blå økonomi
- Ny sensor dokumenterer svovludledning
- Vestas vil fyre 90 i Ringkøbing
- Svanehøj åbner ny afdeling i Japan
- ME Production opretter ny serviceafdeling
- Håb om redning af Harland & Wolff
- Bladt får permanent base på Lindø
- Værfter sander til i scrubber-installationer


Dagens mest læste

- Voldsom blæst forårsagede skader
- Stena-færge i kollision efter blackout
- Dramatiske billeder af bulker kollision
- Norden afskediger 11 medarbejdere
- Medie: Maersk Tankers køber stort ind


Ugens mest læste

- Voldsom blæst forårsagede skader
- Det kan tage måneder at fjerne bilskib
- Trosse sprang og dræbte kaptajn
- Stena-færge i kollision efter blackout
- Ny beslutning: Vil selv bygge 10 megaskibe
- Russisk skib tilbageholdt af Søfartsstyrelsen
- Briterne kopierer OMT-design på fregatter
- Henlagte miljøskibe skal nu ombygges
- Polsk specialenhed border Greenpeace skib
- Danskbygget trawler leveret til Norge
Klik venligst
Klik venligst