Klik venligst
danskerederier.gif

Danske KEM Offshore kæmper for livet

Danske KEM Offshore kæmper for livet
En politisk beslutning har medvirket til at tvinge KEM Offshore i knæ

Mandag 5. august 2019 kl: 13:05


Banken har sat sig ved roret i Esbjerg-virksomheden KEM Offshore efter en voldsom nedskrivning, der har fået revisor til i det netop offentliggjorte årsregnskab at udtrykke betydelig tvivl om selskabets mulighed for at fortsætte driften, skriver Jyske Vestkysten.

KEM Offshore, der sejler teknikere til og fra havvindmølleparker, har foretaget en drastisk nedskrivning, fordi en politisk beslutning har gjort det muligt at sejle til og fra vindmølleparkerne med fartøjer med plads til 24 personer. Hovedparten af KEM Offshores skibe tager kun 12 personer, og det har stækket selskabets konkurrencekraft.

KEM Offshore, der er startet af den tidligere industrifisker Knud Erik Møller, har dog ikke likviditetsproblemer på den korte bane.

“Den aktuelle markedssituation for selskabets skibe og den nuværende kapitalstruktur giver dog efter ledelsens vurdering på længere sigt udfordringer for selskabets afviklingen af den samlede gæld, hvorfor ledelsen i samarbejde med selskabets pengeinstitut arbejder med en samlet rekapitaliseringsplan for selskabet", heddet det i ledelsesberetningen.

Og det fremgår videre, at det er Vestjysk Bank, der sidder ved roret:
"Beslutning om salg af selskabets aktiver og aktiviteter træffes med indflydelse fra selskabets pengeinstitut", hedder det videre i beretningen.

KEM Offshore har i løbet af de sidste fem år tabt 65 mio. kr, mens gælden er vokset til 80 mio. kr. og egenkapitalen er i minus med godt 24 mio. kr.

KEM Offshore ejes i dag af Knud Erik Møller sammen med sønnen Orla Steiniche Møller. Selskabet blev etableret for omkring 15 år siden og beskæftigede på et tidspunkt omkring 70 ansatte. I dag ligger antallet af medarbejdere på ca. 50.

Selskabet leder nu efter en finansiel partner, der der ønsker at gå med ind i et ejerskab af KEM Offshore.

“Vi har jo et selskab med faste kontrakter, med historik og kompetencerne i orden. En investor får et firma, der er selvkørende. Man skal ikke som ny ind og rydde op i firmaet. Vi har en høj gæld med renter, der har bragt os i en ond spiral, men for en fornuftig pris, får man et firma, der kører,” siger direktør Orla S. Møller ifølge avisen.

Kilde: Jyske Vestkysten


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vinden fylder markant mere i elforsyningen
- Maersk Drilling vinder kontrakt til 260 mio
- Maersk Drilling vinder kontrakt i Norge
- Ørsted vil investere mio. i USA projekt
- Seadrill vinder mia-kontrakt i Brasilien
- Omstridt rørledning godkendt af Danmark
- Vindens luner sendte Ørsted på rutsjetur
- Shell vil efterlade resterne af Brent Bravo
- Styrelse strammer op på miljøvurderinger
- Store besparelser ved kystnær havvind
- Danske rederier lune på fransk offshorevind
- Blue Water afslutter stort offshore projekt


Dagens mest læste

- MSC bekræfter ny dansk topchef
- Maersk overvejer ny ledelsesstruktur
- Tina Revsbech skifter til canadiske Fednav
- Saudiarabisk slæbebåd angrebet ved Yemen
- Stena har taget levering af Stena Estrid


Ugens mest læste

- Blot en skibslængde fra grundstødning
- Containerskib mistede styringen - bum!
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Køb Harald Blåtand for en slik
- Medie: Søren Toft bliver CEO i MSC
- Er skibet der ikke kan synke på vej?
- Væk i 75 år. Nu fundet i japansk farvand
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Passagerer evakueret fra færge i havsnød
- Stena Line har taget levering af super RoPax
Klik venligst
Klik venligst