Klik venligst
danskerederier.gif

Danske KEM Offshore kæmper for livet

Danske KEM Offshore kæmper for livet
En politisk beslutning har medvirket til at tvinge KEM Offshore i knæ

Mandag 5. august 2019 kl: 13:05


Banken har sat sig ved roret i Esbjerg-virksomheden KEM Offshore efter en voldsom nedskrivning, der har fået revisor til i det netop offentliggjorte årsregnskab at udtrykke betydelig tvivl om selskabets mulighed for at fortsætte driften, skriver Jyske Vestkysten.

KEM Offshore, der sejler teknikere til og fra havvindmølleparker, har foretaget en drastisk nedskrivning, fordi en politisk beslutning har gjort det muligt at sejle til og fra vindmølleparkerne med fartøjer med plads til 24 personer. Hovedparten af KEM Offshores skibe tager kun 12 personer, og det har stækket selskabets konkurrencekraft.

KEM Offshore, der er startet af den tidligere industrifisker Knud Erik Møller, har dog ikke likviditetsproblemer på den korte bane.

“Den aktuelle markedssituation for selskabets skibe og den nuværende kapitalstruktur giver dog efter ledelsens vurdering på længere sigt udfordringer for selskabets afviklingen af den samlede gæld, hvorfor ledelsen i samarbejde med selskabets pengeinstitut arbejder med en samlet rekapitaliseringsplan for selskabet", heddet det i ledelsesberetningen.

Og det fremgår videre, at det er Vestjysk Bank, der sidder ved roret:
"Beslutning om salg af selskabets aktiver og aktiviteter træffes med indflydelse fra selskabets pengeinstitut", hedder det videre i beretningen.

KEM Offshore har i løbet af de sidste fem år tabt 65 mio. kr, mens gælden er vokset til 80 mio. kr. og egenkapitalen er i minus med godt 24 mio. kr.

KEM Offshore ejes i dag af Knud Erik Møller sammen med sønnen Orla Steiniche Møller. Selskabet blev etableret for omkring 15 år siden og beskæftigede på et tidspunkt omkring 70 ansatte. I dag ligger antallet af medarbejdere på ca. 50.

Selskabet leder nu efter en finansiel partner, der der ønsker at gå med ind i et ejerskab af KEM Offshore.

“Vi har jo et selskab med faste kontrakter, med historik og kompetencerne i orden. En investor får et firma, der er selvkørende. Man skal ikke som ny ind og rydde op i firmaet. Vi har en høj gæld med renter, der har bragt os i en ond spiral, men for en fornuftig pris, får man et firma, der kører,” siger direktør Orla S. Møller ifølge avisen.

Kilde: Jyske Vestkysten


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Olieselskaber sammen om CO2-oplagning
- Pensionsselskab gir olieselskaber rødt kort
- Maersk Decom sikrer sig ny stor ordre
- Mindre dansk produktion af olie og gas
- Maersk Drilling underskud I 1. halvår
- Politiet genåbner Maersk Oil forureningssag
- Seadrill ind i Qatar joint-venture
- Salget topper - men indtjeningen halter
- Ørsted øger indtjening på havvind
- Danske KEM Offshore kæmper for livet
- Shells milliard-salg i Nordsøen afsluttet
- Drilling-komet henter ny kapital i New York


Dagens mest læste

- Voldsom blæst forårsagede skader
- Stena-færge i kollision efter blackout
- Dramatiske billeder af bulker kollision
- Norden afskediger 11 medarbejdere
- Medie: Maersk Tankers køber stort ind


Ugens mest læste

- Voldsom blæst forårsagede skader
- Det kan tage måneder at fjerne bilskib
- Trosse sprang og dræbte kaptajn
- Stena-færge i kollision efter blackout
- Ny beslutning: Vil selv bygge 10 megaskibe
- Russisk skib tilbageholdt af Søfartsstyrelsen
- Briterne kopierer OMT-design på fregatter
- Henlagte miljøskibe skal nu ombygges
- Polsk specialenhed border Greenpeace skib
- Danskbygget trawler leveret til Norge
Klik venligst
Klik venligst