danskerederier.gif

Farvel til passagerer på Mercandia 4

Farvel til passagerer på Mercandia 4
Foto: ForSea.

Torsdag 8. august 2019 kl: 14:30


NORDSJÆLLAND: En længerevarende tilbagegang i personbil- og passagertrafikken mellem Helsingør og Helsingborg får nu rederiet ForSea til at konvertere en af selskabets færger til en ren godsfærge. Rederiet har også en yderligere begrundelse for konverteringen.

Ombygningen af færgen til ren godstransport skyldes nemlig også, at passagerne ifølge flere kundeundersøgelser klart foretrækker at sejle med de større og mere moderne færger i ForSea´s flåde på Øresunds-trafikken, fremgår det af en pressemeddelelse fra rederiet.

“Dette er et vigtigt skridt for at sikre selskabets position for fremtiden. Vi vil gennemføre yderligere initiativer for at modernisere vores forretning og sikre, at vi er konkurrencedygtige. ForSea har indtil videre investeret betydelige summer i at konvertere Aurora og Tycho Brahe til batteridrift og lægger fortsat vægt på at videreudvikle en bæredygtig færgefart,” skriver ForSea i pressemeddelelsen, der ikke sætter tal på den tilbagegang i personbil- og passagertrafikken, som er den primære begrundelse for konverteringen.

Mercandia 4 blev bygget på North East værftet i Sunderland, England, i 1988 og søsat som Superflex November. Færgen blev i 1989 solgt til Mercandia, hvor den i en årrække sejlede mellem Juelsminde og Kalundborg, inden den i 1997 blev chartret af HH-Ferries (nu ForSea) og i 1999 købt af rederiet til Helsingør-Helsingborg overfarten.

I 2018 transporterede ForSea 7 mio. passagerer samt 1,3 mio. personbiler, 453.000 lastbiler og 16.600 busser over Øresund. Det svarer til 20% af de køretøjer, der passerede Sundet i 2018, oplyser rederiet.

Kilde: ForSea


< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maritime Skagen lokker skoleelever
- Dansk klyngeorganisation genvinder guldet
- Baltic Shipping Company køber op på Fyn
- Fra skibsbygning til ophugning
- Monjasa rykker helt tæt på kunderne
- Eagle Bulk flytter til København
- SH Group henter ny chef i Wärtsilä
- Svendborg Havn mister ildsjæl
- Maritime Danmark er flyttet til Rudkøbing
- 60 år - og still going strong
- Kronprinsen skal åbne Horns Rev 3
- Farvel til passagerer på Mercandia 4


Dagens mest læste

- Bunkerselskab taget for at snyde kunderne
- Tide Carrier sag afsluttes med mio-bøde
- Hirtshals havn klar til møller uden tilskud
- IMO 2020 kan give Maersk fordele
- Maersk-CEO mødes med Merkel og Macron


Ugens mest læste

- Krydstogtskib fik lige mast sig igennem ..
- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Nu kører det for The Ocean Cleanup
- Oprindelige RAL-skibe sat til salg
- Iransk tankskib brænder i Det Røde Hav
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- Rederi: Angreb kom ikke fra Saudi Arabien
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion