Klik venligst
danskerederier.gif

Værft får dagbøder for at holde tal tilbage

Værft får dagbøder for at holde tal tilbage

Fredag 9. august 2019 kl: 14:58


Det norske skibsværft, Kleven, kæmper med enorme underskud på to skibe til ejeren, Hurtigruten. Ifølge et norsk medie har værftet akkumuleret underskud 118 mio. dollar gennem de sidste fire år. Men årsregnskabet holdes tilbage.

Kleven Verft har tabt over en mia. norske kroner over de sidste fire år. Men nu vil ledelsen til gengæld hellere betale dagbøder end at offentliggøre regnskabet - og dermed tabet - for 2018, skriver Dagens Næringsliv. Regnskabet skulle have været indleveret 31. juli.

Det kriseramte værft har i øjeblikket kun gang i en nybygning. Det er søsterskibet - Fridtjof Nansen - til det nyligt leverede krydstogtskib Roald Amundsen. Hurtigruten skal efter planen have leveret skibet i slutningen af i år.

Roald Amundsen blev leveret med et års forsinkelse.

De to krydstogtskibe, der er bygget til at kunne sejle i de arktiske områder, blev kontraheret til en på 130 mio. dollar pr. styk. Optionen på et tredje skib er siden lagt på is.

Hurtigruten overtog ejerskabet af Kleven Verft i fjor. Inden da havde rederiet sammen med andre investorer og banker indskudt i alt 900 mio. nkr. i selskabet.

Ejerskabet er nu flyttet fra Hurtigruten til et nyt holdingselskab, Kve Holding, der som Hurtigruten er ejet af TDR Capital i London.

De har nu sat værftet til salg og italienske Fincantieri er blevet nævnt som en mulig køber.

Kilde: TradeWinds


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Travlhed i dansk ballastvand test-center
- Kendte shippingfolk investerer i Bawat
- Glem ikke vedligehold i den grønne bølge
- Folketing kan sikre Danmarks styrkeposition
- Kongsberg fyrer yderligere 180 efter opkøb
- Oliemarkedet tvivler på Saudi Arabiens løfte
- Saudi Arabien hurtigt tilbage til normalen
- Ny pressechef hos Danske Maritime
- Maersk pengetank vil satse på vind
- Maersk vil få produceret let olie i Rotterdam
- Roxtec leverer løsninger til korvetter
- Ny rapport om bæredygtig blå økonomi


Dagens mest læste

- Bunkerselskab taget for at snyde kunderne
- Tide Carrier sag afsluttes med mio-bøde
- Hirtshals havn klar til møller uden tilskud
- IMO 2020 kan give Maersk fordele
- Maersk-CEO mødes med Merkel og Macron


Ugens mest læste

- Krydstogtskib fik lige mast sig igennem ..
- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Nu kører det for The Ocean Cleanup
- Oprindelige RAL-skibe sat til salg
- Iransk tankskib brænder i Det Røde Hav
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- Rederi: Angreb kom ikke fra Saudi Arabien
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst