Klik venligst
danskerederier.gif

Så skal der sejl på Gedser-Rostock færgen

Så skal der sejl på Gedser-Rostock færgen

Onsdag 14. august 2019 kl: 11:50


Det bliver et anderledes syn, der møder bilisterne på vej mod færgelejerne i Gedser og Rostock, når Scandlines er klar med initiativet, der skal lade vinden hjælpe færgen M/F Copenhagen over Østersøen. På toppen af færgens dæk skal Norsepower montere et 30 meter højt rotorsejl.

M/F Copenhagen er i forvejen en hybridfærge, der kombinerer dieseldrift med elektrisk drift. Nu tager rederiet med installeringen af rotorsejl endnu et skridt for at reducere CO2-udledningen fra færgen.

“Ved at installere et rotorsejl kan vi reducere CO2-udledningen på Gedser-Rostock ruten med fire til fem procent,” siger Scandlines’ CEO, Søren Poulsgaard Jensen.

Norsepowers rotorsejlløsning er en moderniseret udgave af Flettner rotoren – en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad.

Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Når rotorsejlet er i brug, kan motorkraften reduceres, hvilket nedsætter CO2- og partikeludledningen.

”Som en førende cleantech-virksomhed er vi stolte over samarbejdet med Scandlines på vejen mod nye tider, hvor vindkraft indgår som drivkraft i den maritime verden og dermed understøtter rederiernes omstilling til en bæredygtig fremtid,” siger Norsepowers CEO, Tuomas Riski.

Scandlines har siden 2013 investeret mere end 2,3 mia. kr. i ombygge sine konventionelle færger til hybriddrift. Rederiets otte færger transporterede i 2018 i alt 7,4 millioner passagerer, 1,8 millioner personbiler og over 700.000 fragtenheder og 36.000 busser på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

Se i videoen herunder, hvordan rotorsejlet virker.




Kilde: Scandlines


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Rubjerg Knude Fyr flyttes tirsdag
- Video: Verdens største 3D-printede båd
- Yacht overtager selv - det går helt galt
- Fantastisk drone-video af verdens største
- Færre piratangreb, men flere kidnapninger
- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Fagforeninger kræver fortsat eftersøgning
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Nyt bind i serien Danske rederier
- Besiktas Shipyard står stærkt i Danmark
- Storebæltsfærge på vej tilbage til Halsskov
- Rederier deltager i royalt besøg i Frankrig


Dagens mest læste

- Nigerias flåde fængsler bevæbnede vagter
- Kina øger fokus på maritim industri


Ugens mest læste

- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Maritimt mysterium på run-away skib
- Yacht overtager selv - det går helt galt
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Fantastisk drone-video af verdens største
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Totalt blackout stopper hybridfærge
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion
- Iran varsler reaktion efter “kujonhandling”
Klik venligst