Klik venligst
danskerederier.gif

Så skal der sejl på Gedser-Rostock færgen

Så skal der sejl på Gedser-Rostock færgen

Onsdag 14. august 2019 kl: 11:50


Det bliver et anderledes syn, der møder bilisterne på vej mod færgelejerne i Gedser og Rostock, når Scandlines er klar med initiativet, der skal lade vinden hjælpe færgen M/F Copenhagen over Østersøen. På toppen af færgens dæk skal Norsepower montere et 30 meter højt rotorsejl.

M/F Copenhagen er i forvejen en hybridfærge, der kombinerer dieseldrift med elektrisk drift. Nu tager rederiet med installeringen af rotorsejl endnu et skridt for at reducere CO2-udledningen fra færgen.

“Ved at installere et rotorsejl kan vi reducere CO2-udledningen på Gedser-Rostock ruten med fire til fem procent,” siger Scandlines’ CEO, Søren Poulsgaard Jensen.

Norsepowers rotorsejlløsning er en moderniseret udgave af Flettner rotoren – en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad.

Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Når rotorsejlet er i brug, kan motorkraften reduceres, hvilket nedsætter CO2- og partikeludledningen.

”Som en førende cleantech-virksomhed er vi stolte over samarbejdet med Scandlines på vejen mod nye tider, hvor vindkraft indgår som drivkraft i den maritime verden og dermed understøtter rederiernes omstilling til en bæredygtig fremtid,” siger Norsepowers CEO, Tuomas Riski.

Scandlines har siden 2013 investeret mere end 2,3 mia. kr. i ombygge sine konventionelle færger til hybriddrift. Rederiets otte færger transporterede i 2018 i alt 7,4 millioner passagerer, 1,8 millioner personbiler og over 700.000 fragtenheder og 36.000 busser på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

Se i videoen herunder, hvordan rotorsejlet virker.




Kilde: Scandlines


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Jørn Utzons specialdesignede sejlbåd til salg
- Milliardær på olie, men er den gerne foruden
- Luksus-øhop i det sydfynske øhav
- Besøg dansk produkttanker anno 1984
- Port of Odense i musikalsk sponsorat
- Corona-fejring af 23 nye maskinmestre
- Græske flåde skyder fragtskib i smadder
- IMO-chef: Rejserestriktioner er overdrevne
- Golden Ray skæres op: Vi forventer brande
- Vild video: Tanker brager ind i mole
- Kom på toppen af Fregatten Jylland
- Video: Se slæbebåd synke på få sekunder


Dagens mest læste

- Fem eldrevne havnebusser er nu leveret
- Kieler Kanalen mister trafik - fjerner afgifter
- Dansk skibsfart ligger højt på hvidlister
- Slut med tocifrede mia-opkøb i Maersk
- Styrelse åbner for afslutning af Nord Stream


Ugens mest læste

- Jørn Utzons specialdesignede sejlbåd til salg
- DFDS rokerer rundt på færger i Østersøen
- Bornholmerfærger kom for tæt på hinanden
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- Fragtskib angrebet ud for Benin
- Kleven værft sender konkursbegæring
- Udbrændt bilskib erklæret “total loss”
- Opsplitning af J. Lauritzen rederier på plads
- Brand på fragtskib med last af skrot
- Faaborg Værft vinder skandaleramt opgave
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst