Klik venligst
danskerederier.gif

Touchscreen var medvirkende til ulykke

Touchscreen var medvirkende til ulykke

Torsdag 15. august 2019 kl: 11:51


Årsagen til den alvorlige kollision mellem den amerikanske destoyer John S. McCain og tankskibet Alnic MC, der kostede 10 amerikanske sømænd livet for snart to år siden, kan være forkert betjening af en touchscreen, der kontrollerede styring og fremdrift, fremgår det af en undersøgelse.

Undersøgelsen, der er gennemført af US National Transportation Safety Board (NTSB) peger på, at ulykken kan skyldes, at kontrollen med skibet ved en fejl blev overført fra den touchscreen, som styrmanden opererede, til en tilsvarende i skibets modsatte side.

Rapporten bemærker, at uden den føling med styringen, der følger med en mekanisk kontrol og den manglende visibilitet i forhold til rorets position, kan brugen af touchscreens have betydet, at at styrmanden dermed har mistet den vigtige feedback, som en mekanisk styring giver.

På den baggrund anbefaler rapporten den amerikanske flåde, at touchscreens udskiftes med gammeldags mekanisk styring.

Kilde: Riviera


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- 400 evakueret efter grundstødning
- Historisk kanonjolle søsættes på folkemødet
- Dansk-amerikansk flådeøvelse ved Grønland
- Ejnar Mikkelsen udlægger Sirius depoter
- Color Hybrid endelig på jomfrusejlads
- Heroisk aktion redder kvinde i kørestol
- Gammel dansk færge klar til at redde liv
- Touchscreen var medvirkende til ulykke
- MSC Gulsun slår Maersk´s rekord
- Så skal der sejl på Gedser-Rostock færgen
- Første alko-bom på plads i svensk havn
- Kystvagt reddede kystvagter på inspektion


Dagens mest læste

- 400 evakueret efter grundstødning
- Stort krydstogtskib forlader tysk værftshal
- Team Tanker maskinchef overfaldet
- To seriøse bud på Harland & Wolff
- USA advarer - tankskib slukker for AIS


Ugens mest læste

- OK - det var godt nok tæt på…
- Gammel dansk færge klar til at redde liv
- MSC Gulsun slår Maersk´s rekord
- Bornholm:Express 1 medarbejdere utilfredse
- Isbrydere: Fra tilløbsstykke til no-go
- Molslinjen måtte opgive anløb pga blæst
- Touchscreen var medvirkende til ulykke
- 400 evakueret efter grundstødning
- Så skal der sejl på Gedser-Rostock færgen
- Heroisk aktion redder kvinde i kørestol
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst