Klik venligst
danskerederier.gif

Touchscreen var medvirkende til ulykke

Touchscreen var medvirkende til ulykke

Torsdag 15. august 2019 kl: 11:51


Årsagen til den alvorlige kollision mellem den amerikanske destoyer John S. McCain og tankskibet Alnic MC, der kostede 10 amerikanske sømænd livet for snart to år siden, kan være forkert betjening af en touchscreen, der kontrollerede styring og fremdrift, fremgår det af en undersøgelse.

Undersøgelsen, der er gennemført af US National Transportation Safety Board (NTSB) peger på, at ulykken kan skyldes, at kontrollen med skibet ved en fejl blev overført fra den touchscreen, som styrmanden opererede, til en tilsvarende i skibets modsatte side.

Rapporten bemærker, at uden den føling med styringen, der følger med en mekanisk kontrol og den manglende visibilitet i forhold til rorets position, kan brugen af touchscreens have betydet, at at styrmanden dermed har mistet den vigtige feedback, som en mekanisk styring giver.

På den baggrund anbefaler rapporten den amerikanske flåde, at touchscreens udskiftes med gammeldags mekanisk styring.

Kilde: Riviera


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Jørn Utzons specialdesignede sejlbåd til salg
- Milliardær på olie, men er den gerne foruden
- Luksus-øhop i det sydfynske øhav
- Besøg dansk produkttanker anno 1984
- Port of Odense i musikalsk sponsorat
- Corona-fejring af 23 nye maskinmestre
- Græske flåde skyder fragtskib i smadder
- IMO-chef: Rejserestriktioner er overdrevne
- Golden Ray skæres op: Vi forventer brande
- Vild video: Tanker brager ind i mole
- Kom på toppen af Fregatten Jylland
- Video: Se slæbebåd synke på få sekunder


Dagens mest læste

- Fem eldrevne havnebusser er nu leveret
- Kieler Kanalen mister trafik - fjerner afgifter
- Dansk skibsfart ligger højt på hvidlister
- Slut med tocifrede mia-opkøb i Maersk
- Styrelse åbner for afslutning af Nord Stream


Ugens mest læste

- Jørn Utzons specialdesignede sejlbåd til salg
- DFDS rokerer rundt på færger i Østersøen
- Bornholmerfærger kom for tæt på hinanden
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- Fragtskib angrebet ud for Benin
- Kleven værft sender konkursbegæring
- Udbrændt bilskib erklæret “total loss”
- Opsplitning af J. Lauritzen rederier på plads
- Brand på fragtskib med last af skrot
- Faaborg Værft vinder skandaleramt opgave
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst